moet ik de vader inlichten dat ik geen abortus laat uitvoeren?

lillie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

moet ik de vader inlichten dat ik geen abortus laat uitvoeren?

#1 , 24 mar 2018 12:01

ik ben ongepland zwanger en heb dit pas vastgesteld nadat de relatie twee weken verbroken was. ik heb hem ingelicht en hij wil het kind niet houden. ik heb hem dan gezegd dat ik een abortus zou doen. wij hebben geen contact meer. is het strafbaar als ik het kind houd en hem volledig buiten de zwangerschap en opvoeding van het kind houd. ik eis niks van hem, geen erkenning, alimentatie of dergelijke. als hij het toch te weten komt en hij wil inspraak, sta ik daar volledig voor open en zal ik op zijn wensen ingaan mits bespreking ivm het welzijn van het kind. een kind heeft recht op een vader. maar mag ik het kind houden zonder de vader verder in te lichten. is dit juridisch strafbaar? wat kunnen voor mij de gevolgen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 24 mar 2018 15:02

Dat is niet strafbaar.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 24 mar 2018 18:00

De situatie is heel eenvoudig. De relatie is verbroken en de "verwekker" (want voor de wet is hij technisch nog niet de vader :-) heeft gezegd dat hij geen kind wil. Je bent vrij zelf te bepalen wat je wenst. Je wenst je kind te houden: dan ben je voor de wet de enige wettelijke ouder en neem je volkomen zelfstandig alle beslissingen mbt je kind. In het geval dat later de verwekker nog je pad kruist en vraagt om omgang met het kind, kan je dat weigeren. Je meldt dan eenvoudig dat de identiteit van de verwekker van dit kind niet vaststaat.

Reclame

Terug naar “Adoptie”