Kan de politie mij buitenzetten bij een vriend als een buurman een persoonlijk probleem heeft met mij?

RsFreak1109
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan de politie mij buitenzetten bij een vriend als een buurman een persoonlijk probleem heeft met mij?

#1 , 23 mar 2018 16:38

Ik woon tijdelijk in bij een vriend van me en gisteren had ik een woordenwisseling met een buurman. Nu stond hij juist aan de deur en zei hij dat hij naar de politie gestapt is met de bedoeling om me buiten te zetten en moet ik vertrekken na het weekend. Is dit mogelijk of is hij aan het bluffen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 mar 2018 16:51

de buurman heeft niets te beslissen in de woning van iemand anders. Hij kan wel klacht neerleggen bij de politie over feiten die tussen u beiden zijn gebeurd. Dan zal de politie u oproepen voor een verhoor (al denk ik niet dat de uitnodiging op het juiste adres zal aankomen, want u woont daar dus niet) als er geen echte "feiten" gebeurd zijn, zal er waarschijnlijk niet veel volgen. De zaak is natuurlijk anders als er werkelijk een agressieve daad is gesteld. Daar kan men voor veroordeeld worden. Maar de politie kan u niet uit de woning zetten waar u momenteel logeert.

RsFreak1109
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 16:58

de buurman heeft niets te beslissen in de woning van iemand anders. Hij kan wel klacht neerleggen bij de politie over feiten die tussen u beiden zijn gebeurd. Dan zal de politie u oproepen voor een verhoor (al denk ik niet dat de uitnodiging op het juiste adres zal aankomen, want u woont daar dus niet) als er geen echte "feiten" gebeurd zijn, zal er waarschijnlijk niet veel volgen. De zaak is natuurlijk anders als er werkelijk een agressieve daad is gesteld. Daar kan men voor veroordeeld worden. Maar de politie kan u niet uit de woning zetten waar u momenteel logeert.
Dank u voor de info. Er is uiteraard geen agressieve daad gesteld, maar als komende maandag dan toch politie aan de deur staat om mij uit het huis te zetten? Wat valt er dan te ondernemen?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2018 17:00

Wat bedoel je met "ik woon tijdelijk in bij een vriend"? Als dit kan geïnterpreteerd worden als "ik pleeg domiciliefraude", kan een melding bij de poilitie wel problemen opleveren voor jou (en eventuele uitkeringen die jij en / of uw vriend eventueel ontvangen).

Als je daar maar enkele dagen logeert omdat men bijvoorbeeld bij jou thuis uw badkamer en keuken aan het verbouwen zijn, is er uiteraard geen enkel probleem en heeft de buurman zich inderdaad niet te bemoeien. Klacht neerleggen voor bijvoorbeeld geluidsoverlast, kan uiteraard wel, maar jou "laten buiten zetten", kan op zich niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#5 , 23 mar 2018 17:01

De politie gààt daar niet staan, dat is hun werk niet. Op vraag van een burger zetten zij géén logéés uit het huis van iemand anders.....Het idee alleen al. Het zou me wat worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 23 mar 2018 17:03

Langs geen kanten.
Uw vriend huurt of is eigenaar van de woning /appartement die laat dus binnen wie hij wil.
Ook al is dat voor een langere periode.
Allen de vrederechter kan tussenkomen en u laten buitenzetten via burgerlijke procedure. Dit dan alleen nog op vraag va uw vriend.
Ik vraag me af met welke argumenten uw buur daar voor kan aanhalen.
Voor politie zijn er strafbare feiten nodig die een huiszoeking /arrestatie zouden verantwoorden ... maar gezien die er niet waren is er al geen heterdaad meer.
Ook optreden als bestuurlijke politie om u bestuurlijk te arresteren ( wat ook zou kunnen) is niet meer mogelijk.
Alleen een rechter zou nog iets kunnen doen na een procedure voor de rechtbank ...maar daar vraag ik me af voor welke feiten.

Politie heeft ( nu wel niet gewijzigde wetgeving) om krakers buiten te zetten maat staan iemand die er mag verblijven.

Dat u er zou verblijven zonder inschrijving is iets anders... maar dan kunnen ze iedereen die bij vrienden logeert of in hun vakantieverblijf ook verbaliseren ...en dat kan niet zomaar.
Wettelijk art 15 grondwet is elke plaats waar u 'verblijft' uw woning en dus grondwettelijk beschermd.

Terug naar “Administratief recht”