Facebook, en stalking agent

Flexiby
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Facebook, en stalking agent

#1 , 21 mar 2018 06:42

Geachte heren en dames,

Ik beschrijf mijn voorval:

Enkele weken geleden stond op facebook bij wegpreventie de oproep: De smeerlappen met hun zwaantje staan ter hoogte ..
Ik reageerde erop: ja inderdaad agent ... staat er ook, dat is een mensenkloter!
Deze week komt meneer de agent mij opzoeken aan mijn voordeur in uniform.
hij zei: als ik u nog eens iets zie posten over mij van mensenkloter of smeerlappen trek ik u voor de rechter owille van smaad aan de politie.
Hij kwam met een groot ego op me afgestapt en wou meteen zijn macht tonen. sinds dan is hij al meerdere keren enkel mij komen controleren vanop zijn motor, straat in straat uit. zelf de buren komen vertellen dat hij meerdere malen per dag paseerd.
Kan hij mij hier iet voor doen? En mocht dat zo zijn , kan ik een klacht neerleggen voor stalking zonder reden?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 21 mar 2018 07:21

Tjah, op openbare faceboekgroepen agenten bij naam mensekloters noemen.

Sommige zaken kan je denken, maar zeg je beter niet hardop, en al zeker niet in de media!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 mar 2018 09:06

Je mag al van groot geluk spreken dat hij nog geen klacht heeft ingediend.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 21 mar 2018 10:19

Smaad aan de politie is een misdrijf, wees dus inderdaad blij dat het bij een waarschuwing blijft.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 21 mar 2018 21:09

Beste

Als dit blijft duren kan u best een brief schrijven naar zijn baas (commissaris) en relaas van de feiten geven. Waarin u zich excuseert voor uw eigen gedrag en belooft dergelijke stommiteiten niet meer te doen. Maar waarbij u ook aandringt dat dit incident afgesloten wordt en dat betrokken agent u geen 'voorkeursbehandeling' meer geeft. Ik ben overtuigd dat die commissaris wel eens een praatje zal doen met zijn agent en zal opdragen om ook te stoppen met die wraakacties....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 22 mar 2018 07:26

Hetzelfde als hierboven maar richt het aan de korpschef. Elke zone zal namelijk meerdere commissarissen hebben. De korpschef zal een hoofdcommissaris zijn.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 22 mar 2018 19:12

Moest het nu net zijn dat de politiepersoon in kwestie autonoom kan beslissen wie te controleren (rekening houdende met de wettelijke vereisten). Een leidinggevende kan niet beslissen iemand niet te controleren of bij iemand geen proces-verbaal op te stellen.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 22 mar 2018 21:07

Moest het nu net zijn dat de politiepersoon in kwestie autonoom kan beslissen wie te controleren (rekening houdende met de wettelijke vereisten). Een leidinggevende kan niet beslissen iemand niet te controleren of bij iemand geen proces-verbaal op te stellen.
Ja,maar je controles systematisch richten op bepaalde personen is niet ok.

bv Sms sturen mag ook maar 100 sms sturen per dag is stalking

Flexiby
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2018 07:24

Dankuwel voor de antwoorden,
Ik denk dat ik me best verondschuldig inderdaad.
dan zal hij me wel met rust laten.

ldwweit
Berichten: 9

#10 , 23 mar 2018 14:29

Jouw 'misdrijf' praat het zijne niet goed. Ik zou de commentaar verwijderen van FB en klacht neerleggen wegens stalking.

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 23 mar 2018 14:31

Jouw 'misdrijf' praat het zijne niet goed. Ik zou de commentaar verwijderen van FB en klacht neerleggen wegens stalking.
Zo laat je de situatie escaleren..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mar 2018 14:34

Zo laat je de situatie escaleren..
Inderdaad. Excuses aanbieden en de agent in kwestie melden dat je het facebookbericht inmiddels verwijderd hebt, lijkt me de beste oplossing. Als er daarna nog "pesterijen" zouden volgen, kan je nog zien.

Het plaatsen van die commentaar of facebook is een strafbaar feit (laster en eerroof). Een agent die zijn werk doet, en daarbij meent dat het nuttig is één persoon specifiek meer te controleren, begaat geen strafbaar feit.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#13 , 16 apr 2018 18:32

"Het plaatsen van die commentaar of facebook is een strafbaar feit (laster en eerroof).".. Dan moet de agent het nodige doen. Wat hij nu doet is NOOIT goed te praten. "Een agent die zijn werk doet....." zijn werk is niet het controleren van 1 persoon..Als ambtenaar met macht tegenover mensen is dit van het laagste dat je kan doen...Eigenaardig dat hij zo boos is over die commentaar...en dan als een mensenkloter te werk gaat ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 apr 2018 09:46

"Het plaatsen van die commentaar of facebook is een strafbaar feit (laster en eerroof).".. Dan moet de agent het nodige doen. Wat hij nu doet is NOOIT goed te praten.
De agent heeft de topic strarter gewaarschuwd. De topic starter mag van geluk spreken dat de agent niet METEEN een klacht ingediend heeft. De agent heeft niets gedaan dat zou moeten goedgepraat worden. Hij deed zijn jop. Punt.
"Een agent die zijn werk doet....." zijn werk is niet het controleren van 1 persoon..
Een agent bepaald nog altijd zelf hoe hij zijn job het beste uitoefend. Als hij meent dat 1 persoon van dichterbij moet opgevolgd worden, is dit perfect in orde. Het is niet aan jou of aan de topic starter om te oordelen dat dit niet kan.
Als ambtenaar met macht tegenover mensen is dit van het laagste dat je kan doen...Eigenaardig dat hij zo boos is over die commentaar...en dan als een mensenkloter te werk gaat ...
Dus jij vind het eigenaardig dat een agent die zijn werk doet, zo beledigd wordt op facebook? Ik vind het normaal dat hij kwaad is, en vind dat de TS nog van geluk mag spreken dat het bij een waarschuwing gebleven is. Hij had véél meer problemen kunnen hebben, moest de agent verdere stappen ondernomen hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#15 , 17 apr 2018 10:29

Tom, de starter geeft aan dat hij aan zijn deur geweest is. Jij vindt het dus ok dat hij nadien doet wat hij doet? Ik zou liever hebben dat hij meteen klacht indiende, dan kon het afgehandeld worden, of gaat hij die gast levenslang pesten ofzo, en dat is ok voor jou? Zijn job is niet aan iemand zijn deur gaan en hem bedreigen, (jij noemt dat waarschuwen), maar pv opstellen en naar parket sturen. Hij is agent en in kennis gesteld van strafbare feiten, dan moet hij het nodige doen. Aan de deur gaan dreigen staat nergens in zijn jobomschrijving, laat staan in de wet. Ik zeg toch nergens dat het ok is om beledigd te worden op facebook? Natuurlijk is het normaal dat hij kwaad is, maar om iemand daarna blijvend lastig te vallen in naam van uw functie, dat is nog iets heel anders denk ik.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”