Verdeling meerwaarde huis

Evlaeken
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verdeling meerwaarde huis

#1 , 17 mar 2018 14:43

Mijn partner en ik gaan uit elkaar, we hebben bijna 3j geleden samen een woning gekocht.
Gen van ons beide is kapitaalkrachtig genoeg om elkaar uit te kopen.
Dus de enigste optie is verkopen.
Nu is mijn vraag, bij de aankoop van de woning hebben we van mijn schoonvader €30000 gekregen, waarvan we €16000 gebruikt hebben voor notariskosten en dergelijke.
Als we het huis verkopen, hoe zal de verdeling dan verlopen?
Mijn ex eist de volledige 30000€ terug en de overschot dan verdelen.

Maar wordt er bij de verdeling ook rekening gehouden met verschillende inkomens? Ik heb namelijk wel het grootste deel van het afbetaalde bedrag betaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 mar 2018 15:53

Waren jullie gehuwd of niet?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Evlaeken
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2018 07:16

Wettelijk samenwonend.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 18 mar 2018 14:45

Beste

Bij wettelijke samenwoning geldt als wettelijke verplichting dat iedere partner bijdraagt in de lasten van de samenwoning naargelang zijn/haar mogelijkheden. Indien u meer verdiende is het ook wettelijk normaal dat u meer bijdroeg.

De gelden van schoonvader worden geacht eigen vermogen van uw partner te zijn. In se is het correct dat die gelden voorafgenomen mogen worden.

Tegelijk dient er een opdeling te gebeuren tussen enerzijds aankoopwaarde pand en anderzijds de kosten die daar mee gepaard gingen. Er is een zekere mate van meeneembaarheid van betaalde registratierechten (uw notaris kan dat berekenen), maar daar zal ook een stuk kosten zijn die niet recupereerbaar zijn.

Het is evident dat u beiden de helft van de niet recupereerbare kosten voor uw rekening neemt.
Daarnaast dient van de verkoopsom de 30.000 voorafgenomen door uw partner en saldo verdeeld in 2.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2018 16:38

En als er geen saldo is om de 30000 vooraf te nemen?

Evlaeken
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2018 17:27

Maar het moment dat we dit gekregen hebben, waren we al drie jaar samen. Is dus ook op onze gemeenschappelijke rekening gestort.
En van die 30000 is er 16000 in het huis gegaan.
De overige 14000 is opgegaan aan allerhande zaken.
Is het dan niet logisch dat er 16000 wordt afgetrokken en dan de overschot verdelen?
(Als die er al is)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 18 mar 2018 22:13

Beste

Het lijkt me billijk dat u beiden de helft betaalt van de kosten verbonden aan de aankoop. Het feit dat 14.000 van 'zijn' 30.000 € opging aan 'notariskosten en andere' betekent toch niet de facto dat het billijk is dat hij alleen opdraait voor die '14000 euro notariskosten en andere' Die zijn toch even goed ten behoeve van het gezin gebeurt? En ook als er geen overschot is, blijft het billijk dat elk van de partijen een even groot verlies draagt....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Evlaeken
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mar 2018 14:39

Mss dat ik niet helemaal duidelijk was.
Met 16000 hebben we de notariskosten betaald. De aankoop van het huis hebben we volledig geleend bij de bank.
De overige 14000 is opgeleefd.
We hebben ook samen een wagen gekocht, staat op mijn ex haar naam. Ik krijg nu te horen, pech. Die wagen ben je kwijt.
Probeer gewoon de situatie wat te schetsen...

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mar 2018 18:51

Het meest eerlijke is 50/50 verdeling
De winsten, alsook verliezen

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 19 mar 2018 20:56

Even samenvatten: ex krijgt 30.000€ waarvan 16.000€ voor de notaris en 14.000€ van de ouders voor de auto die de ex meenam. Correct?

Die 14.000€ resulteerde in een auto doe de ex behoudt. Blijft 16.000€. Jij moet je ex dus 8.000€ opdat je elk de helft van de kosten diende te betalen.

Als na verkoop van het huis en terugbetaling lening en betaling kosten geld overblijft is dit voor elk de helft.

Jij dus de helft - 8.000€ en de ex dus de helft + 8.000€, Dit in de veronderstelling dat er kan aangetoond worden dat dat geld verkregen werd van de ex schoonouders door de ex (en niet samen). Als die “helft” negatief is krijgt de ex minder dan 8.000€ en heb jij een schuld van meer dan 8.000€.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”