Juridisch Forum - Jureca

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

Juridisch Forum - Jureca

#1 , 17 mar 2018 11:15

10 november 2005.
In een Leuvens studentenkot loopt een e-mail binnen.
Afzender: mijn moeder. Onderwerp: “En nu ?”.
De spreekwoordelijke druppel: ik wilde niet langer de juridische eerstelijnsbijstand vormen voor mijn moeder en vader die verwikkeld waren in een text-book vechtscheiding.
Ik zocht online naar antwoorden op hun vragen en vond niets…
Diezelfde avond stond “Juridisch Forum” online.

’s Anderendaags mailde ik een aantal studie-vrienden: “wil je meehelpen om online juridische vragen te beantwoorden ?”
Het werd december 2005.
De term “viraal gaan” bestond nog niet maar desondanks verspreide het nieuws zich als een lopend vuurtje: eerst via het studentenblad VETO, daarna dankzij een artikel in De Standaard.

Op een goede 12 jaar tijd gingen we van 0 over 100 naar 12.000+ bezoekers per dag.
Dankzij vrijwilligers van allerlei pluimage met de meest diverse intenties zijn we erin geslaagd te komen waar we vandaag staan: een platform waar je gratis (en vaak snel!) een eerstelijnsadvies krijgt op je juridische vragen.

Doorheen de jaren heb ik geprobeerd om het forum verder uit te bouwen en aan te passen aan de nieuwe tijden.
De waarheid is dat me dat onvoldoende is gelukt en dat het forum vooral is blijven groeien dankzij de inzet van jullie en de vele vrijwilligers.
De snelheid waarmee de maatschappij aan het veranderen is, is vandaag zo hoog dat we in ons voortbestaan zelf geraakt worden indien we niets ondernemen. Disruptie, je weet wel…

Om Juridisch Forum voor te bereiden op de komende 12 jaar is een krachtigere locomotief dan mezelf nodig.
Nieuwe technologie en een nieuwe context vragen om nieuwere en geavanceerdere machinisten.
De afgelopen jaren zat ik af en toe wel eens samen met locomotieven die zich aanboden, echter, de meeste reden een compleet andere richting uit dan wij hier op Juridisch Forum.
Toen ik vorig jaar het team achter “Jureca” ontmoette, voelde dat anders aan.

“Jureca” is een bedrijf uit Gent dat werkt aan een platform om rechtzoekenden juridische diensten aan te bieden tegen een vaste/transparante prijs.
Jonge en enthousiaste machinisten met al aardig wat ervaring en vooral: met dezelfde eindbestemming als JF in gedachten: laagdrempelig en transparant juridisch advies voor iedereen.

Het model dat Jureca voor ogen heeft is om JF onverminderd de rol te laten spelen die het al 12 jaar speelt: gratis laagdrempelige juridisch advies voor iedereen.
Die traditionele rol wordt dan aangevuld met een aanbod van extra juridische diensten voor mensen die effectief professionele bijstand nodig hebben.

Hun team is – naar mijn aanvoelen – de locomotief die JF nodig heeft om verder te blijven doorrijden én aan snelheid te winnen.
De afweging tussen ‘samengaan met een commerciële partner maar de doelstelling van het project vrijwaren’ of ‘vasthouden aan de niet-commercialiteit maar weggeblazen worden door andere initiatieven’ is iets waar ik letterlijk maanden het hoofd over heb gebroken.
Bij die afweging speelden ook persoonlijke redenen: het feit dat ik zelf een dagje ouder word + ik gewrongen zit tussen de tijd die het forum dagelijks opslorpt & mijn beroepsactiviteiten + de vaststelling dat ik na 12 jaar er niet alleen in slaag om alles verder uit te bouwen.

Om al die redenen heb ik beslist om de spreekwoordelijke sleutels over te dragen aan Jureca.

Dat betekent niet dat ik “stop”.
Ik blijf meewerken als moderator/antwoordgever en ik zal Jureca - indien nodig - wijzen op de gevoeligheden die op onze site leven.

Hoewel dit geen afscheidsbrief is, wil ik ieder van u toch oprecht bedanken voor alle inzet, motivatie en geduld die ik de afgelopen jaren mocht ervaren. Jullie hebben er geen idee van hoeveel mensen jullie al héél concreet geholpen hebben. Bedankt !

Bart Demyttenaere
Machinist van het eerste uur.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

#2 , 17 mar 2018 11:17

Bovenstaand bericht had ik iets meer dan een maand geleden online gezet, echter, door een (onbegrijpelijke) fout van mijnentwege, niet zichtbaar voor iedereen.

katwezel
Berichten: 375

#3 , 17 mar 2018 17:39

Je hebt verstandig gekozen voor de gulden middenweg , het forum blijft zo bestaan en kan verder groeien
Bedankt voor je inzet in het verleden , vandaag en morgen

Reclame

Terug naar “Mededelingen”