Niet voldaan aan voorwaarde abattement en klein beschrijf

Sarkis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Niet voldaan aan voorwaarde abattement en klein beschrijf

#1 , 29 nov 2017 14:22

Geachte,

Ik heb een aanslagbiljet registratiebelasting – Aanslagjaar 2009 gekregen.

Het huis was gekocht op 02/06/2009 (registratie akte).
Bouwvergunning gekregen op 18 mei 2011.
Datum inschrijving bij de gemeente: van 08/06/2012 tot 28/05/2015

De administratie vraagt mij om een hoog bedrag te betalen wegens:

1. Niet voldaan aan voorwaarde abattement
Ik kan gemakkelijk bewijzen (met foto’s) dat het huis onbewoonbaar was. Ik moest ook een bouwvergunning vragen die tijd heeft genomen.

2. Niet voldaan aan voorwaarden klein beschrijf
Er is een gebrek van 11 dagen om 3 jaar te hebben. Eigenlijk was ik niet bewust van deze termijn. Mijn broer en zijn vrouw zijn gekomen om bij mij te wonen want ze waren in een moeilijke financiële situatie. Ik heb mijn huis voor hen verlaten. Het huis was te klein om met 3 te wonen en kunnen werken want ik ben zelfstandig. Het huis werd dus niet verhuurd of verkocht.

Kunt u mij a.u.b. een advies geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 29 nov 2017 15:28

Ik zou betalen, niet bewust zijn van de regelgeving is geen excuus. Eventueel een afbetalingsplan vragen.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2017 15:55

Betalen lijkt me het veiligste advies. Dat het huis onbewoonbaar was lijkt me geen overmacht. Dit was geweten op het moment van aankoop en het is aan u om ervoor te zorgen dat u dit binnen de vooropgestelde termijn in orde brengt, of geen abatement geniet.
Evenzo voor de voorwaarden van klein beschrijf. Dit het "maar" over 11 dagen gaat is dezelfde discussie als die iemand aangaat dat hij "maar" 51 heeft gereden waar 50 mocht.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 30 nov 2017 11:21

Dien een bezwaarschrift in : "Neen" heb je en "Ja" kan je krijgen. Vergelijk het met te snel rijden : als je "maar" 51 reed krijg je ook geen boete want er wordt een snelheidscorrectie toegepast ;-)

Wel niet schrijven dat je de regels niet kende : elke belg wordt geacht alle regels te kennen.

Sarkis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2017 21:33

Hartelijk dank voor uw reacties,

1. De bouwvergunning heeft toch tijd genomen want ik heb eerst een weigering gekregen. Ik konde de werken niet begonnen zonder een vergunning. Is het niet een overmacht?

2. Misschien zou het beter zijn als ik hen naar de ocmw liet gaan.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2017 15:39

dat een bouwvergunning tijd neemt, dat weet je op voorhand. Ze redeneren dat je deze tijd moet incalculeren, zelfs al moet je ze een tweede keer aanvragen. Dat je ze een tweede keer hebt moeten aanvragen, wil waarschijnlijk zeggen dat je niet voldeed aan de bouwvoorschriften. Dat wist je toen je ze de eerste keer aanvroeg.

Het feit dat je uw domicilie er weg genomen hebt, dat heb je ook zelf gedaan. De reden zal hen in deze zaak worst wezen. Je hebt zelf de keuze gemaakt om dat te doen...

Ik zou inderdaad gewoon betalen.

Trouwens, je zegt dat de woning onbewoonbaar was. Stond ze effectief op de inventaris van onbewoonbare woningen? Dan geniet je normaal, naast het gewone abbatement, ook van het renovatieabbatement. Voldoe je daar nog aan de voorwaarden, of kan er nog een boete volgen?

mortingestreise
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2018 17:02

Sarkis, heb je meer nieuws omtrent uw topic? Ik hoor graag hoe het verlopen is?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”