Afsluiting tuin tov servitudeweg

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

Afsluiting tuin tov servitudeweg

#1 , 13 mar 2018 13:25

Beste medeforumleden,

Ik heb enkele jaren geleden een rijwoning gekocht met achter de tuin een servitudeweg (voetweg) ligt van +/- 1m breed.
Tot nu toe was er reeds een schutting op het einde van onze tuin. Echter, gezien dit uiteraard een gedroomde route is voor inbrekers (hebben we helaas al mogen ervaren) en over de huidige schutting redelijk makkelijk over te kruipen is, zouden we graag over de volledige breedte van de tuin een tuinhuis zetten, waar we dan een deur met slot in hebben om toegang te hebben naar de servitudeweg.

Ik weet dat je voor een tuinhuis zonder vergunning 1m van de perceelsgrens vd naaste buren moet blijven, maar wat met een 'schutting' die dus in dit geval ons privé eigendom afsluit van de publiekelijk toegankelijke servitudeweg? Als ik daar aan beide kanten 1m open moet laten heeft het immers weinig zin...mag deze dan wel gewoon tot op de perceelsgrens? En is hier een maximumhoogte aan verbonden?

Heb al wat gegoogled maar kom vooral op nederlandse wetgeving uit...

Alvast bedankt!
Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2018 14:05

U spreekt over een servitudeweg en een voetweg. Dat is niet duidelijk.
Is het een voetweg die vermeld staat in de Atlas der Buurtwegen?
Is het een private erfdienstbaarheid ten gunste van één of meer percelen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 mar 2018 15:49

Informeer eens bij de bouwdienst van uw gemeentenaar de toegelaten hoogte in uw wijk / verkaveling.
Als je 1 meter van de scheiding moet blijven, is er toch geen probleem in de lengte. En aan de ene zijde zet je uw deur van 1 meter, en voor de ander zijde vraag je de toestemming van uw buurman. Als die akkoord is, mag het.
Je het. Het moet daarom geen gemetselde muur zetten, maar één in vlechtmatten, planken of draad mag ook. Zie wat de voorschriften zeggen

Reclame

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 13 mar 2018 21:45

Scorpioen; bedankt voor de reactie mijn excuses voor de verwarring. Heb er even de akte bijgenomen waarin staat ‘...bovendien wordt er op de verkochte grond en zoals aangegeven op het hieraangehechte plan; een eeuwigdurende servitudeweg van twee meter breedte gevestigd; dewelke ten dienste zal staan van alle loten palende aan de Westzijde van de nieuw ontworpen straat D’. Het gaat dus wel degelijk om een servitudeweg met mijns inziens private erfdienstbaarheid tov mezelf en mijn naaste buren in de straat?

Mava-bedankt voor je reactie - als ik dus toestemming heb van de buurman mag het wel? Schutting mijn insziens wel; tuinhuis niet?

Groetjes,

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2018 22:28

Als die servitudeweg op uw eigendom ligt, blijft u toch 1 meter van de perceelsgrens?

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 14 mar 2018 10:42

Hi schorpioen,

Aan de achterzijde wel inderdaad maar mijn vraag gaat om de perceelsgrenzen aan linker en rechterkant. Tuinhuis zou dwars op de tuin komen zodat die meteen afgesloten is tov de servitudeweg; maar wat met de zijkanten...is er een verschil tussen een tuinhuis (dat dus 1m van de perceelsgrens moet blijven) en een schutting (die tot op de perceelsgrens mag als buren akkoord zijn) met drie muren tegen?;)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 mar 2018 12:25

Welk nut heeft een tuinafsluiting als je aan beide uiteinden een opening van 1 meter moet laten?

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mar 2018 12:53

Welk nut heeft een tuinafsluiting als je aan beide uiteinden een opening van 1 meter moet laten?
Net wat de TS al aangeeft in de openingspost.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 mar 2018 16:58

Maar een tuinafsluiting mag gewoon tot tegen de scheiding van de buur komen. Daar heb je geen bouwtoelating voor hebben,

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 mar 2018 11:16

Ga langs bij de dienst stedenbouw. Die zal u kunnen uitleggen wat kan zonder vergunning en wat kan met vergunning.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”