aansprakelijkheid

poes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

aansprakelijkheid

#1 , 12 mar 2018 05:38

al weken is het licht in de traphal stuk. (in appartement)
de huisbaas weet ervan maar het word niet hersteld.
ik ben gestruikeld op de trap en ben gekwetst.
kan ik hiervoor de huisbaas aansprakelijk stellen?
er is wel een lift aanwezig maar die neem ik niet graag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 mar 2018 09:04

vermoedelijk is de lamp kapot door slijtage/gebruik, in plaats van weken te wachten had u al eens kunnen proberen (of iemand die u kent) om de lamp te vervangen en kijken of hiermee het probleem opgelost is.

als het gewoon een kapotte lamp is kan u dan de kosten terug betaald krijgen van de verhuurder of de syndicus.

zo heb ik het hier in de gemeenschappelijke ruimtes ook al gedaan en in de lift, na eerst contact opgenomen te hebben met de syndicus.

deze waren blij dat ik dat wou doen (lamp vervangen is niet moeilijk) en dat ze geen extra kosten voor een elektricien moesten betalen, zonder problemen kreeg ik de lampen terug betaald.


u zal het oorzakelijk verband moeten aantonen tussen een defecte lamp en uw verwondingen, u zegt zelf dat er nog een lift is en bijgevolg zal de verhuurder/syndicus zeggen dat de verwondingen te vermijden waren tot het probleem hersteld was

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 12 mar 2018 09:06

is er een syndicus aangesteld in de blok?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 mar 2018 10:52

als een elektrieker hiervoor speciaal moet komen, kost dat gemakkelijk 15 à 20 x de prijs van de lamp

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 12 mar 2018 11:22

als een elektrieker hiervoor speciaal moet komen, kost dat gemakkelijk 15 à 20 x de prijs van de lamp
:roll: Ja Mava105, de zelfredzaamheid is bij huurders tegenwoordig wel heel ver te zoeken. Ik heb de jongste tijd ook al een paar keer een elektrieker moeten sturen voor een zéér grote panne, die gewoon opgelost werd door de zekering weer in te schakelen, en dan vast te stellen dat bv hun mixer een kortsluiting veroorzaakte.
Je mag drie keer raden wie uitendelijk de factuur mocht betalen voor zo'n prul.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 12 mar 2018 14:29

deze huurder is dan toch zo zelfredzaam genoeg om een lamp te vervangen ^_^

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2018 15:59

zo heb ik het hier in de gemeenschappelijke ruimtes ook al gedaan en in de lift, na eerst contact opgenomen te hebben met de syndicus.

deze waren blij dat ik dat wou doen (lamp vervangen is niet moeilijk) en dat ze geen extra kosten voor een elektricien moesten betalen, zonder problemen kreeg ik de lampen terug betaald.
Ik begrijp en respecteer wat u hier wil zeggen, ik zou het waarschijnlijk zelf ook zo doen. Maar ik vind het toch een beetje vreemd dat u argumenteert dat een huurder eerst zelf het probleem moet proberen op te lossen, en een verhuurder of syndicus deze stap mag overslaan en onmiddellijk een electricien zou moeten inschakelen.

poes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2018 16:19

is er een syndicus aangesteld in de blok?
neen er is niemand aangesteld

poes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mar 2018 16:20

zo heb ik het hier in de gemeenschappelijke ruimtes ook al gedaan en in de lift, na eerst contact opgenomen te hebben met de syndicus.

deze waren blij dat ik dat wou doen (lamp vervangen is niet moeilijk) en dat ze geen extra kosten voor een elektricien moesten betalen, zonder problemen kreeg ik de lampen terug betaald.
Ik begrijp en respecteer wat u hier wil zeggen, ik zou het waarschijnlijk zelf ook zo doen. Maar ik vind het toch een beetje vreemd dat u argumenteert dat een huurder eerst zelf het probleem moet proberen op te lossen, en een verhuurder of syndicus deze stap mag overslaan en onmiddellijk een electricien zou moeten inschakelen.
het ligt niet aan de lamp, ze gaat soms eventjes aan, het probleem moet ergens in een schakelaar liggen.....

poes
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2018 16:23

al weken is het licht in de traphal stuk. (in appartement)
de huisbaas weet ervan maar het word niet hersteld.
ik ben gestruikeld op de trap en ben gekwetst.
kan ik hiervoor de huisbaas aansprakelijk stellen?
er is wel een lift aanwezig maar die neem ik niet graag
er is wel degelijk een probleem met een van de schakelaars, af en toe gaat de lamp wel eventjes aan.
sorry dat ik dit niet duidelijk vermeld heb

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 mar 2018 16:29

Lamp kan een beetje los zitten?

Anyway, als je de schade van uw val wil verhalen op de huisbaas, zal je toch het verband tussen de defecte lamp en uw val moeten kunnen bewijzen. Een advocaat zal al snel vernoemen dat u niet bepaald voorzichtig geweest bent door in het donker toch de trap te nemen, en u daarom deels of volledig zelf aansprakelijk te stellen. Was er een lift in het gebouw die als alternatief voor de trap kon dienen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 12 mar 2018 17:55

zo heb ik het hier in de gemeenschappelijke ruimtes ook al gedaan en in de lift, na eerst contact opgenomen te hebben met de syndicus.

deze waren blij dat ik dat wou doen (lamp vervangen is niet moeilijk) en dat ze geen extra kosten voor een elektricien moesten betalen, zonder problemen kreeg ik de lampen terug betaald.
Ik begrijp en respecteer wat u hier wil zeggen, ik zou het waarschijnlijk zelf ook zo doen. Maar ik vind het toch een beetje vreemd dat u argumenteert dat een huurder eerst zelf het probleem moet proberen op te lossen, en een verhuurder of syndicus deze stap mag overslaan en onmiddellijk een electricien zou moeten inschakelen.

als iemand strikt het AREI zou volgen, dan is men inderdaad verplicht om een elektricien in te schakelen, hoe zot dat ook klinkt voor het vervangen van een (buis)lamp.

heeft met de verantwoordelijkheid te maken als ik mij niet vergis.

ik heb het "geluk" ooit voor elektricien gestudeerd te hebben, dus een lamp vervangen gaat nog, maar ik doe dat omdat er veel oudere mensen in de blok wonen, weinig of geen licht en de kans dat ze te val komen vergroot.

@poes

als ge de schakelaar induwt om de lamp in normale omstandigheden aan te steken en deze gaat maar af en toe aan, dan lijkt mij dit eerder op een ontstekingsprobleem in een spaar/LED lamp te zijn, waar het probleem meestal bij het elektronisch gedeelte ligt

met andere woorden de lamp is kapot en dient vervangen te worden, als de schakelaar kapot is, dan zal deze eerder beginnen (intern) vonken en moet ge dit horen en om den duur zelfs rieken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”