voor de eerste keer samenwonen/ geweigerd

rossanafl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voor de eerste keer samenwonen/ geweigerd

#1 , 12 mar 2018 17:27

hoi , ik had een vraag.
mijn vriend en ik zijn onlangs opzoek naar een appartement om samen in te trekken. Wij zijn al verschillende appartementjes mogen gaan bezichtigen en hebben ons dan ook elke keer kandidaat gesteld via mail zoals de makelaars ons ook vroegen. Maar nu krijgen wij elke keer als antwoord dat de huurder ons niet accepteerd als kanidaat dus wij zelfs ook niet op kennismakingsgesprek mogen. Dit is natuurlijk heel vervelend want wij weten de reden hiervoor ook niet precies. Mijn vriend verdiend nu 2200 euro per maand en heeft een jaarcontract. Ik werk momenteel bij H.essers maar werk wel nog met weekcontracten. Maar met mijn vriend zijn salaris konden we de apartementen wat we hebben bezocht al gemakkelijk betalen. In mijn ogen lijkt het ook een probleem dat wij pas voor de eerste keer gaan huren en de verhuurder wantrouwig is. maar ik vind het erg dat we zelfs niet op kennismkingsgesprek mogen en ik vraag mij af hoe dit kan ? en weet er iemand hoe wij dan nu het beste verder kunnen gaan met het zoeken van een Woning? want we verliezen nu wel onze moed..

Alvast bedankt voor jullie hulp! :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 mar 2018 18:18

Het kan zijn dat de verhuurder geen jong koppel wil, omdat die binnen een paar jaar toch verhuizen. Het kan van alles zijn. Best niet te veel achter zoeken en gewoon verder gaan.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 mar 2018 20:25

Wandel eens rond in de buurt waar jullie willen huren, en noteer enkel "te huur"affiches van panden die NIET via Immo verhuurd worden, maar wel rechtstreeks van eigenaar. Dat is al een tussenschakel minder.
Persoonlijk verhuur ik Nooit via Immo, maar altijd rechtstreeks en nog noot problemen gehad, en altijd zeer vlot verlopen.
Ook op IMMOWEB kan je panden vinden die rechtstreeks verhuurd worden.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 13 mar 2018 05:18

Welkom in een wereld waar de huurder zeer beschermd is, waardoor de verhuurders zeer selectief beginnen te worden daar bij moeilijke huurders het een omslachtige en soms dure en langgerekte procedure wordt om zelfs maar uw woning terug ter beschikking te hebben, laat staan alle achterstallige schulden/schade te recupereren.

Er zijn eigenlijk twee zaken die in je nadeel spelen, de weekcontracten van jezelf en het jaarcontract van je vriend. Niet zozeer dat het de eerste keer is dat je huurt.

Ik kan begrijpen dat dit een verhuurder een beetje twijfelachtig maakt, u hebt eigenlijk helemaal geen werkzekerheid (vrijdag kan je laatste dag zijn, zonder opzegvergoeding), en je vriend idem dito op het einde van het jaarcontract.

Een groot gedeelte van de problematische huurders zijn mensen die in een lastige situatie zijn gekomen (dikwijls zonder enige eigen schuld), zoals zware ziekten, verlies van inkomen of terugvallen op vervangingsinkomen enzoverder.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 14 mar 2018 18:15

Mochten je ouders borg willen staan (=meetekenen) dan zullen veel verhuurders al veel entousiaster worden (tenzij je ouders natuurlijk overduidelijk onvermogend zouden zijn). Heb dit voor m n dochter haar eerste appartementje ook gedaan.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 14 mar 2018 19:41

Dat borg staan van de ouders, mag dat nog zonder meer ? Of moeten de ouders daadwerkelijk mee - huren ?

Terug naar “Huren”