Foto's zonder toestemming afgedrukt op vrij grote oplage

fotograaf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Foto's zonder toestemming afgedrukt op vrij grote oplage

#1 , 09 mar 2018 21:22

Enkele maanden geleden moest ik een theatervoorstelling fotograferen voor de theaterafdeling van de lokale gemeentelijke academie. De academie had interesse in de foto's dus daarom stuurde ik hen deze door met een duidelijk watermerk en de vermelding dat ze de foto's enkel ONLINE mogen gebruiken. Ik vermeldde ook duidelijk dat als ze de foto wensten afdrukken ze contact moeten opnemen met mij. Nu stelde ik vandaag vast dat de gemeente (dus niet de academie!!) de foto heeft afgedrukt zonder naamsvermelding (watermerk weggesneden) in een magazine dat 4 keer per jaar wordt uitgedeeld op elke basisschool en gemeente-instelling (bv. bibliotheek) binnen de gemeente (dus een vrij grote oplage). Hoe kan ik de gemeente een schadevergoeding laten betalen (volgens de SOFAM tarieven 300-400 EUR)? Ik beschik niet over een btw-nummer, maar (uiteraard) wel over de rechten op de foto's, en die mogen naar mijn mening in dit geval (auteursrechtenschending) wel vergoed worden! Hoe pak ik dit best aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fotograaf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2018 21:58

Ik dacht er aan om aangetekend een ingebrekestelling te verzenden waarin ik de gemeente verzoek mij een vergoeding te betalen. Of zit ik dan met het probleem dat ik geen BTW-nummer heb?

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 12 mar 2018 12:09

Zolang je de eventuele vergoeding achteraf aangeeft in je personenbelasting lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht. Auteursrechten genieten fiscaal gezien een apart statuut.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2018 12:45

Ik dacht er aan om aangetekend een ingebrekestelling te verzenden waarin ik de gemeente verzoek mij een vergoeding te betalen. Of zit ik dan met het probleem dat ik geen BTW-nummer heb?
Zoals Didymus zegt is het geen enkel probleem om die ingebrekestelling te sturen. Als de gemeente echter weigert in te gaan op uw eis, zal je gerechtelijke stappen moeten ondernemen en zal je je moeten afvragen of het sop de kool waard is.

Maar het A.S. kan je zeker en vast al sturen. Laat ons weten hoe het afloopt. Ik ben wel benieuwd naar de reactie van het gemeentebestuur (als ze een beetje correct handelen zouden ze akkoord moeten gaan met een minnelijke schikking waarbij ze jou een schadevergoeding uitbetalen, denk ik). Misschien in het A.S. een afdruk van de volledige foto, zonder watermerk voegen, zodat het gemeentebestuur meteen het bewijs heeft dat jij de originele fotograaf bent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 mar 2018 18:20

Heb het ooit eens opgezocht, het zonder toelating aanpassen van de foto - wegsnijden watermerk- leidt tot hogere vergoeding ...

Stuur eventueel kopies van je AS naar de fractievoorzitters (vd oppositie) in de gemeenteraad
(kopies dan vermelden in AS)


Teimolod
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2018 19:27

Als ik dit lees ga ik ervan uit dat U erg gehecht bent aan uw intellectuele eigendom en vastgesteld hebt dat U daar geen recht is gedaan. Daar treed ik U helemaal in bij. Hier ga ik er van uit dat geen kwader trouw in het spel is. En waar ik zeker niet zou instappen is in politieke spelletjes. Volgens mij zal het college van Burgemeester en Schepenen U zeker volgen dat u recht hebt op een billijke vergoeding. Ik kan me niet voorstellen dat iemand van hen de opdracht heeft gegeven om tegen uw wil in dit materiaal te anonimiseren en te publiceren. Een aangetekend schrijven lijkt mij zelfs niet nodig want dat komt zo bedreigend over. Met een redelijk voorstel van uw kant zal hier wellicht een redelijke oplossing uit de bus komen. Ik hoop dat U al rust zou kunnen vinden als de gemeente in een volgende uitgave U vermeldt. En het gaat ook om mensen die wellicht fijngevoelig genoeg zijn om zich te verontschuldigen voor feiten waarvoor ze wel aansprakelijk maar niet verantwoordelijk zijn.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”