vereffening/verdeling pro deo advocaat

virginia
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

vereffening/verdeling pro deo advocaat

#1 , 11 mar 2018 17:00

Ik heb sedert 4 jaar een pro deo advocaat die aangesteld is voor 3 zaken. Momenteel is er kans dat er een bedrag in het kader van de vereffening/verdeling van verkoop woning waarvan de gelden al 4 jaar bij notaris op rekening staan. Ik val nog onder systeem van oude wetgeving (gescheiden juist voor nieuwe wetgeving van kracht ging).

Mag de pro deo al haar kosten aanrekenen van de voorbije 4 jaar als er een som geld vrijkomt=> haar kosten zullen hoger zijn dan de som geld die vrijkomt (heb kleine bijdrage destijds per dossier moeten betalen)

Ik heb ook vernomen dat ik dan geen recht meer zou hebben op pro deo advocaat daar ik dan zogezegd "vermogend" zou zijn???

Iemand die weet wat zij juist mogen aanrekenen/hoeveel????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2018 19:39

Rechtsbijstand is nooit meer dan een voorschot. Indien de partij die rechtsbijstand verkrijgt, er financieel terug wat beter voor komt te staan, bijvoorbeeld door een gunstige rechterlijke beslissing, dan kunnen de erelonen die aan de advocaat betaald werden, teruggevorderd worden. Deze erelonen zijn wel heel wat lager dan de gewone erelonen voor zaken die niet pro deo zij.

virginia
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2018 20:01

Ik heb geen idee wat die erelonen tot nu toe zijn, men stuurt nooit afrekening of geeft idee van gemaakte kosten, in mijn geval gaat alles naar pro deo, ben dus beter af zonder voor het bedrag dat er nog te verkrijgen is , zal indien nodig zelf wel pleiten dan maar haar eerst eens haar staat van erelonen vragen. Moet zij die eigenlijk doorgeven als ik die vraag??? De pro deo die ik heb is wel eentje met 25 jaar ervaring, dus geen groentje ....

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”