referentieadres bij een natuurlijk persoon

Jospostels
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: referentieadres bij een natuurlijk persoon

#16 , 09 mar 2018 16:39

Om de puntjes op de I te plaatsen ...
het met eID naar de gemeente gaan ..dat was een wijziging formulier was vroeger ook maar zonder eID.
Bij alle categorieën van referentieadressen is er steeds controle of dat wel klopt ...dat blijft maar nu kan gezien eID bij de gemeente al controleren... mijn oprechte verontschuldiging daarvoor.
Wat een referentieadres van het OCMW betreft daar geeft het OCMW een referentieadres en volgt de persoon op en dat voor de categorie dakloos en AACB.
Heb het net nagevraagd bij de juridische dienst OCMW van mijn gemeente en deze ondersteunen deze redenering.
Het blijkt trouwens ook uit het feit dat de regeling OCMW pas later aan de regelgeving referentieadressen is toegevoegd.
Mocht u toch een ander resultaat bekomen ...mag u altijd hier of via de webmaster het resultaat laten weten.

Nog een kleine meer info.
AACB wil zeggen afgeschreven bij Collegiaal Besluit en heeft tot gevolg dat uw identiteitskaart na enkele maanden zal geweigerd worden o.a. bij ziekenhuizen en ziekenfondsen en vermoedelijk ook apothekers, en alle diensten waar een nodig zal zijn eID ...u zal dan steeds de volle pot moeten betalen.
Ander nadeel is dat u bij controle door politie ter plaatse zal moeten betalen zoals elke niet ingeschrevene in BE.
Gezien geen adres zullen alle brieven maar zeker de officiële niet meer bezorgd kunnen worden.
Uit ervaring weet ik dat dat na verloop van tijd serieuze problemen zal geven.

U zal dit bij elke jurist kunnen navragen en dan weet u wat u te doen staat.

Als u niet wil geholpen worden door het OCMW is dat uw keuze.
Zucht zucht zucht franciscus ...
U gaat er hier steeds van uit dat ik niet wil geholpen worden, dat ik dit en dat ik dat .... ik ga niet mee in je manier van mensen af te vallen en wil dit topic op een positieve manier in het daglicht stellen. Dat kan namelijk ook, het is een kwestie van hoe je met mensen om gaat. En ik ben nog steeds een persoon die probeert problemen op te lossen, niet anderen af te zeiken.

Ik stelde je een eenvoudige vraag: "Is het mogelijk een referentieadres te verkrijgen bij een natuurlijk persoon zonder tussenkomst van het OCMW?"
Hier komt dus het antwoord, zoals ik het nu ervaar na deze reis door procedures die er geen zijn:
Ik ben net terug van de gemeente, nadat ik deze voormiddag bij het OCMW ben geweest waar ik 'echt' verblijf tot ik genoeg middelen heb terug een eigen woonst te huren.
Die wisten het ook niet, en hebben naar documenten gezocht om in te vullen .... niets gevonden.
De maatschappelijk werkster heeft daarna een formulier opgemaakt dat ik recht heb op een referentieadres bij een natuurlijk persoon en een verklaring erbij gevoegd dat ze mijn "verblijfplaats" heeft gecontroleerd (we zijn er samen even naartoe geweest om de controle uit te voeren) en dat ik niet werkelijk verblijf op het adres waar ik een referentieadres aanvraag.

Dit document, tesamen met de getekende verklaring (door beide partijen) en met de eID van de persoon die het toelaat (ja, je leest het goed, tesamen met het eID), en alles in orde.

Op het Gemeentehuis geven ze ook grif toe dat ze het zelf niet wisten, op het OCMW hebben ze geen specifiek formulier ervoor (en dat OCMW is er eentje van een grote Belgische stad)

Voor mij is het probleem dus op zeer korte termijn opgelost, indien er nu duidelijke richtlijnen komen voor de Gemeenten, zijn hiermee meer mensen geholpen. Het kan makkelijk, mits een kleine inspanning, maar noch OCMW, noch Gemeentes hebben weet van de procedure die nu echt moet gevolgd worden (lees: ze hebben geen duidelijke instructies voorhanden)

Ik ben alvast geholpen en voor mensen met dezelfde problemen kan ook dit topic helpen:

Wens je een referentieadres bij een natuurlijk persoon als dakloze / persoon zonder voldoende inkomsten om een eigen woonst te huren gelden deze voorwaarden:
1. je mag geen officieel adres hebben.
2. de persoon in kwestie waar je je referentieadres hebt moet een forumulier ondertekenen waarin hij/zij de toestemming geeft, en de eID meegeven met je als je de documenten indient bij de Gemeente.
3. Je bent VERPLICHT een procedure te doorlopen bij het OCMW van je echte verblijfplaats, waar een formulier opgesteld wordt dat je voldoet aan de voorwaarden om een referentieadres te verkrijgen bij een natuurlijk persoon.
4. je moet aantonen (dat doet het OCMW voor je) dat je onvoldoende bestaansmiddelen hebt om een eigen woonst te hebben.
(5.) Eventueel kan de politie dan een omgekeerde controle doen, namelijk vaststellen dat je niet woont op het adres waar je een referentieadres aanvraagt (In mijn geval is de verklaring van het OCMW voldoende)

Ik dank eenieder die heeft bijgedragen aan dit topic, en hoop dat andere mensen in dezelfde situatie hiermee geholpen kunnen worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#17 , 10 mar 2018 00:41

En dat is nu net wat ik geschreven heb.
Indien u onder de regeling OCMW valt voorzien die in de procedure van referentieadres.
Waar dat is dat is een beslissing van het OCMW.

Maar zelf kan u dat niet want u walt niet onder de voorwaarden om via de gewone weg in aanmerking te komen voor een referentieadres.
Toch niet zo moeilijk.

Ylle
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 mar 2018 12:23

Beste jospostels,

Ik begrijp uw "frustraties" volkomen... Een vriend van me heeft namelijk recent net hetzelfde meegemaakt. Door een ruzie bij zijn thuis, heeft zijn moeder hem laten schrappen, waardoor hij plotseling geen domicilieadres meer had. Hij was op dat moment werkloos en kreeg dus ook geen werkloosheidsuitkering meer... Door die ruzie logeerde hij ook al een tijdje bij verschillende vrienden. Dus : geen adres, geen inkomen en niet voldoende middelen om zelf voor een woonst te zorgen...
Hij mocht van mij een referentieadres bij mij. Dus wij naar het ocmw...daar dachten ze dat hij refadres bij ocmw wilde aanvragen en zeiden dat hij moest proberen iemand te vinden waabijr hij dit mocht nemen (natuurlijke persoon dus). Wat dus eigenlijk ook onze bedoeling was...ze scheepten hem als het ware wat af... Wel printte ze voor on het formulier af, waarmee we dan naar de bevolkingsdienst moesten. Ik heb ook talrijke wetteksten en publicaties doorgenomen en idd, las ik ook dat hij met het ondertekende formulier en de id-kaart naar de bevolkingsdienst kon. In de praktijk was dit echter ook niet het geval.... Ze snauwden hem af en zeiden dat hij hiervoor naar het ocmw moest....wat we dus net gedaan hadden !!
De volgende dag ben ik dan meegegaan en weer zeiden ze dat dit de taak van het ocmw was....ze wisten er zich precies geen raad mee !!
Na een hele discussie en wat aandringen, wilden ze het dan toch overwegen... Hij is nog talrijke keren moeten terug gaan en heeft nog bewijzen van inkomsten, bezit, adressen waar hij gewoonlijk logeerde ed moeten voorleggen... Na ongeveer 5 weken is de wijkagent bij mij langs geweest...om te controleren of de vriend inderdaad bij mij woonde !!!! (Wat niet het geval was !!! Zelfs niet logeerde !!!) De agent dacht namelijk dat het over een domiciliëring ging !! Na navraag bevestigde hij dan wel dat het over enkel een referentieadres ging... Uiteindelijk is dit voor de vriend dan wel in orde gekomen... Hopelijk komt dit voor jou ook in orde, want je bent idd niet meer in orde en kan geen uitkering meer ontvangen....dikwijls het begin van een hoop miserie...spijtig genoeg ! Ik wilde dit maar even laten weten, want klaarblijkelijk zijn ze niet overal even vertrouwd hiermee.. Ik snap ook dit hiervan msch misbruik van gemaakt wordt, maar dat is met alles zo...aan hun dan om "de misbruikers" er uit te halen en niet de mensen te straffen die enkel zo vlug mogelijk terug met alles in orde willen zijn !! Dus ik snap je "frustraties" en "onbegrip" maar al te goed... Het is ook zo dat je nergens de "echte procedure" kan terug vinden. Volgens mij is dit in elke gemeente\stad anders...
Hopelijk mag dit voor jou ook vlug in orde komen !
Groetjes,

Reclame

Terug naar “Administratief recht”