Huren en domicilie

kimberly1996
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huren en domicilie

#1 , 08 mar 2018 20:55

Ik zit met bijna hetzelfde probleem.

Ik ben sinds september alleen gaan wonen. Aangezien ik nog student was heb ik mezelf een kot gehuurd waarvoor ik dus een contract heb van een jaar. Aangezien het een studentenkot is staat het volgende in mijn contract: 'De huurder verklaart het gehuurde te bestemmen tot persoonlijk studieverblijf zonder recht op bestemmingswijziging en zijn domicilie niet in het gehuurde te hebben of nemen.'. Ik zit nog 6 maanden vast aan dit contract.

Het probleem is dat ik nu gestopt ben met studeren en vast ben gaan werken. Van mijn mama mag ik mijn adres niet thuis laten staan. Vanwege invaliditeit zou zij ook een deel van haar inkomen verliezen aangezien ik nu vast aan het werken. Ze eist dan ook dat ik €150 betaal, per maand ookal woon ik daar zelfs niet.

Dit is mijn eerste loon dus kan je al aannemen dat dit niet veel is. Mijn huur is immers ook €605 / per maand. €150 extra kan er echt niet bij! Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 mar 2018 21:04

u moeder kan zoveel vragen als zij wilt, u moet daar niet op ingaan

zeker als u niet meer in het ouderlijk huis woont dan heeft zij al helemaal niets te eisen

aan wie betaalt u die huur? aan u moeder of een andere verhuurder?

kimberly1996
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2018 21:28

Ik betaal aan een andere verhuurder, mijn kotbaas. Ik kan mijn domicilie vanwege het contract echter niet op mijn kot plaatsen. Mijn domicilie staat dus nog op het adres van mijn moeder, zonder dat ik daar nog woon. Mijn moeder eist dus dat ik mijn adres verzet of €150 per maand betaal aangezien haar uitkering dan lager is.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 08 mar 2018 23:43

het lijkt mij het beste dat u een andere verhuurder zoekt voor uw kot (kotbaas heeft dan geen huurinkomsten minder) en een eigen appartementje/studio gaat huren

het lijkt mij u moeder puur om het geld te doen, als u op u eigen woont krijgt ze blijkbaar ook meer geld van haar uitkering, nu vraagt ze 150euro, volgende maand kan het al 200 euro zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 mar 2018 01:16

Uw moeder kan u laten schrappen bij de gemeente - wijkinspecteur doet nazicht en stelt vast dat u daar niet woont.
U wordt dan Ambtelijk Afgeschreven bij Collegiaal Besluit. Deze vermelding komt in het RijksRegister (RR) en dan bent u in BE een niet inwoner.
Gevolgen boetes bij staande houden direct te betalen - ziekenfonds zal niet meer tussenkomen. na 6 maanden ...u zal in ziekenhuizen direct de volle pot moeten betalen, officiële documenten kunnen niet verstuurd worden gezien geen adres meer enz enz .
Best zo snel mogelijk verhuizen naar 'iets' waar u wel kan wonen en uw domicilie plaatsen.

berenod
Berichten: 942

#6 , 09 mar 2018 07:15

het lijkt mij het beste dat u een andere verhuurder zoekt voor uw kot (kotbaas heeft dan geen huurinkomsten minder) en een eigen appartementje/studio gaat huren

het lijkt mij u moeder puur om het geld te doen, als u op u eigen woont krijgt ze blijkbaar ook meer geld van haar uitkering, nu vraagt ze 150 euro, volgende maand kan het al 200 euro zijn.
Wel nuanceren hé, het is niet dat de moeder meer inkomsten krijgt wanneer het kind in een eigen woonst gaat wonen.

Het kind woont al niet meer bij de moeder, zat op kot om te studeren (wel gedomicilieerd bij de moeder), maar is gestopt met studeren en is gaan werken. Dit stoppen met studeren en gaan werken resulteert dat de moeder plots 150€ minder inkomen heeft!
Komt nog bij dat mensen op invaliditeit meestal zelf een hoop kosten hebben en geen groot inkomen, die 150€/maand kan misschien zwaar aankomen!

Dan kan ik perfect begrijpen dat de moeder vraagt van zo snel mogelijk de domiciliëring aan te passen, of indien niet mogelijk die 150€ bij te passen.
Stoppen met studeren en gaan werken (met bijhorend inkomen) brengt ook zekere verantwoordelijkheden met zich mee.
Het is niet de bedoeling dat het gaan werken van het kind de ouders extra geld moet kosten hé.

Toen ik ging werken na mijn school (en nog thuis woonde) droeg ik ook een kleine som bij voor het huishouden, was veel goedkoper dan alleen gaan wonen!

Uiteraard, het inkomensverlies dat de moeder eventueel zou lijden doordat het kind niet meer ten laste is kan ze uiteraard niet doorrekenen, daar dit per definitie ook zeggen dat ze minder kosten heeft (alhoewel in de praktijk niet altijd het geval).

Los daarvan, aan de vraagsteller, het is uiteindelijk uw verantwoordelijkheid van uw zaken op orde te hebben, u bent nu in overtreding met de domicilieringswet die zegt dat daar waar u woont u ook uw adres moet hebben staan. Daar u niet meer studeert, en geen deel meer uitmaakt van het gezin (u woont er niet meer, u werkt en u staat op uw eigen benen) kan u per definitie geen domiciliëring bij uw moeder meer hebben.

Terug naar “Huren”