Wie erft hypotheek en wie moet aflossen?

Kettos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wie erft hypotheek en wie moet aflossen?

#1 , 06 mar 2018 22:32

Koppel is wettelijk samenwonend met 1 minderjarig kind.
De ouders bezitten elk de helft van de woning.
Als er 1 van de ouders overlijdt, dan erft het kind de helft van de woning als ik dat juist heb. Erft het kind dan ook de helft van de hypothecaire schuld (er is geen SSV)? En mag de overlevende ouder dan het geld van de groepsverzekering waarvan het kind begunstigste is aanwenden voor de aflossing van deze hypothecaire schuld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mar 2018 23:40

Een erfgenaam erft de tegoeden én de schulden van de erflater. Ja, dus ook diens deel in de hypothecaire lening. Die schuld dient terugbetaald te worden, in principe door de erfgenaam. Als hij bovendien geld erft uit de groepsverzekering, komt die som in de eerste plaats in aanmerking voor de terugbetaling. Bij minderjarigheid, moet de vrederechter er wel mee instemmen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

berenod
Berichten: 942

#3 , 07 mar 2018 05:29

Een erfgenaam erft de tegoeden én de schulden van de erflater. Ja, dus ook diens deel in de hypothecaire lening. Die schuld dient terugbetaald te worden, in principe door de erfgenaam. Als hij bovendien geld erft uit de groepsverzekering, komt die som in de eerste plaats in aanmerking voor de terugbetaling. Bij minderjarigheid, moet de vrederechter er wel mee instemmen.
Inderdaad, maar vandaag de dag zou ik denken dat er een schuldsaldo verzekering is, dit is wettelijk niet verplicht maar de banken mogen dit eisen, en de meeste doen dit ook.

In dat geval hangt van de exacte schuldsaldo verzekering af hoeveel af te betalen er nog overblijft na het overlijden van een van de partners

Reclame

Kettos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2018 11:12

Ok, dat is duidelijk Wanton, bedankt!

Ik heb nog een 'follow-up' vraag:

Dus we zitten nog in dezelfde situatie.
Stel dat het minderjarig kind nog een grote som geld erft van de overleden ouder maar dat de ouder die nog leeft het helemaal niet breedt heeft. In welke mate mag de ouder dat geld van het kind aanspreken?
Ik weet dat je als ouder in het belang van het kind moet handelen en dat de ouder dat geld niet mag gebruiken om bv allerlei luxeproducten voor zichzelf te kopen. Maar mag de ouder er eten mee kopen, een fiets voor het kind, een deel van de autokosten omdat het kind met de auto naar school wordt gebracht enz.
Ik vind daarover geen duidelijk omschrijving terug, wat mag en wat niet mag. Of is dat weer iets dat de vrederechter moet beslissen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 07 mar 2018 16:09

Het geld is van het kind. Dat mag , mits toestemming van de vrederechter, steeds gebruikt worden voor de opvoeding - in brede zin - van het kind.
Best is daarover op tijd afspraken te maken, wat mag en wat niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2018 18:23

Bij mij was het antwoord : niets, geen eten, geen fiets, geen schoolreis en geen enkele "normale opvoedingskosten" maar wat wel mag is een laptop voor school vanaf 14 jaar mits op voorhand laten goedkeuren door de vrederechter en dan de goedkeuring voorleggen aan je bank.
Het hangt er echt vanaf welke vrederechter, welke bank en welke notaris want er staat nergens niets beschreven wat mag en niet.
Ik kreeg er nog bijgezegd dat ik moest blij zijn want dat het vroeger een familieraad was die daarvoor telkens moest samenkomen.
Inderdaad zoals Wanton zegt, het geld is van het kind en iedereen (de wetgever, de bank en de rechter ) waakt erover.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 mar 2018 09:34

Inderdaad, de visie van de verantwoordelijke vrederechter kan één en ander bepalen. Die hebben andere inzichten en de één is inschikkelijker dan de ander.
Ook is er een verschil. Bij TS heeft het kind volle eigendom. Bij weduwe gat het om blote eigendom en vruchtgebruik voor haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”