degradatie tijdens opzegperiode

Bart C
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

degradatie tijdens opzegperiode

#1 , 03 mar 2018 18:32

Op 1/10/2012 ga ik voor een firma aan de slag als “commercieel verantwoordelijke”. De arbeidsovereenkomst voor bedienden omschrijft:

“ De prestaties bestaan hoofdzakelijk uit
- Commerciële opleiding
- Uitbouw salesteam
- Commerciële ondersteuning van het filiaalnetwerk
Volgens noodwendigheden van de onderneming kan de bediende evenwel verplicht worden andere werken te verrichten”


Op 18/01/2017 stelt men echter vast dat “een grondige studie en analyse van het rendement van klantenbezoeken door een commercieel vertegenwoordiger aangetoond heeft onvoldoende rendabel te zijn om een commercieel de baan op te sturen. De bezoeken ter plaatse kunnen rendabeler georganiseerd worden via algemene marketinginspanningen die een stuk goedkoper zijn”.

Ik word dan ook voor een keuze gesteld: ontslag of de functie uitoefenen van filiaalhouder. Dit laatste is een stap terug, maar ik stem hierin toe.
Vanaf deze datum ben ik aldus filiaalhouder. Detail (???): ik ontvang GEEN ander arbeidscontract.

Het wordt een jaar vol ellende: 4 van 6 van mijn mensen krijgen of nemen ontslag, en het nieuwe filiaal kent duidelijk groeipijnen. Meer dan eens richt ik mij tot de directie doch dovenmansoren zijn mijn lot…

In februari is de maat voor mij en mijn medewerkers vol en hang ik dan aan de alarmbel: regiomanager en baas krijgen overduidelijke signalen dat er IETS moet gebeuren. Er gebeurt ook “iets”: op 20/02/2018 krijg ik ontslag. In een mail wordt de ganse firma op de hoogte gebracht én meegedeeld dat vanaf 01/03 mijn functie wordt overgenomen door een collega. In de mail wordt gesteld “geen duurzaam perspectief te worden gezien in mijn invulling als filiaalhouder”.

Nadat mijn ontslagbrief eerst naar een verkeerd adres wordt gestuurd krijg ik een week later dan toch een aangetekend schrijven. Reden wordt hierin wordt niet gestipuleerd, wel startdatum 05/03 en opzegtermijn (3 maanden en 15 weken).

MAAR: tijdens deze opzegperiode wordt ik “gedegradeerd” tot balieman. Dit wordt mij mondeling meegedeeld, bewijsbaar via diverse mails, en een telefoongesprek op speaker met verschillende getuigen. Loon en andere verworvenheden zoals firmawagen blijven wel behouden. Kan men dit echter zomaar doen? Volgens mijn opzoekingen niet. Mijn werkgever heeft (had) de keuze:
1. Onmiddellijke stopzetting met uitbetaling verbrekingsvergoeding
2. Mijn opzegtermijn uitdoen maar dan wel als filiaalhouder

Klopt mijn stelling? Of ben ik zelfs eigenlijk zelfs nog commercieel verantwoordelijke? Of wijzigde dit door de mondelinge overeenkomst tot overstap naar filiaalhouder? Moet ik me hierbij neerleggen? En zo ik me hierbij niet moet neerleggen: wat kan ik doen? Eerst een aangetekend schrijven? Of nog eerst een aangetekend schrijven met officiële vraag wat de reden is van het ontslag?

Wat zijn dus – indien ik deze lagere functie idd niet moet aanvaarden – de logische stappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 12:21

Los van uw rechten: is de job die je tijdens uw opzegperiode moet doen (baliemedewerker) niet VEEL minder stressvol dan die van filiaalhouder? Je krijgt gedurende uw opzegperiode het loon van een filiaalhouder, terwijl je enkel baliewerk moet doen. Als men mij zou ontslaan, zou ik er geen probleem mee hebben om het tijdens mijn opzeg rustiger aan te doen, maar wel hetzelfde te blijven verdienen.

Wat houdt die job van "baliemedewerker" juist in? Als je daarbij nog vooral contacten met klanten hebt, denk ik dat dit min of meer wel binnen uw huidige arbeidscontract past.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart C
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2018 13:50

Beste Tom,

Het probleem in niet deze nieuwe functie, wél dat mijn ervaring binnen deze firma aangeeft dat men tijdens de opzegperiode steeds verder afglijdt en ei zo na eindigt met stoffer en blik in de handen.

Al blijft loon ongewijzigd, ik heb mijn waardigheid....

Mvg,

Bart

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2018 13:57

De bureau's kuisen is nog iets anders dan baliemedewerker, natuurlijk. Vandaar mijn vraag: wat houdt de job van baliemedewerker juist in? Bij een lokale doe-het-zelf-zaak in mijn buurt heb je verkopers pur sang (die adviseren als je een laminaatvloer of badkamer komt bestellen en dan ook de offerte en bestelling opmaakt), en ook "baliemedewerkers" die klanten met iets minder uitgebreide vragen verder helpen. Sommige van de medewerkers doen beide functies, sommigen enkel verkoper of baliemedewerker. In dat geval zal iemand die voordien verkoper was, maar tijdens zijn opzeg enkel baliemedewerker mag zijn, weinig kunnen aanklagen, aangezien de jobs op zich vrij gelijkaardig zijn. Het enige verschil is dat de verkopers meer tijd nemen voor de klanten en bestelbonnen opmaken.

Vandaar dus de vraag: wat moet je doen als baliemedewerker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart C
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2018 14:35

Beste Tom,

Aks balieman bedien je de klanten en neem je de telefoo op.
Als filiaalhouder regel je alles, en stuur je je mensen aan.

Punt is dat werkgever niet warm en koud tegelijk kan blazen: zie hierboven de naar mijn mening 2 mogelijke opties. Is dit inderdaad zo?

Mvg,

Bart

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2018 14:46

Beste Tom,

Aks balieman bedien je de klanten en neem je de telefoo op.
Als filiaalhouder regel je alles, en stuur je je mensen aan.

Punt is dat werkgever niet warm en koud tegelijk kan blazen: zie hierboven de naar mijn mening 2 mogelijke opties. Is dit inderdaad zo?
OP zich houdt de logica van uw werkgever wel steek: de reden van uw ontslag is immers dat men u niet meer optimaal ziet functionerel als filiaalhouder. In die zin is het ook normaal dat men u tijdens uw opzegperiode die specifieke job niet meer laat uitvoeren, maar wel iets dat nog met klanten te maken heeft, maar u minder verantwoordelijkheid geeft.

Uw stelling over de twee mogelijke opties is in mijn ogen niet correct. Op zich voldoet uw huidige functie nog wel aan uw arbeidscontract. Op het moment dat u filiaalhouder werd, had u eventueel kunnen protesteren dat u meer verantwoordelijkheden opnam dan gestipuleerd in uw arbeidscontract, maar dit zijn vijgen na pasen, vrees ik.

Als u meent dat uw huidige functie niet meer in lijn is met uw arbeidscontract, zou u naar de arbeidsrechtbank kunnen stappen, maar ik schat de kans op succes niet zo héél erg hoog in, om eerlijk te zijn. Als je bij een vakbond bent, kan je daar ook eens informeren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart C
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2018 15:34

Vandaar: als mijn werkzaamheden als filiaalhouder niet langer als "optimaal" worden beschouwd, houdt het onmiddellijk op.
Een andere functie opdringen is - volgens mijn opzoekwerk- niet wettelijk (een van vijf redenen om zélf ontslag te nemen om dringende redenen).

Alle reacties welkom.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 05 mar 2018 15:46

Mogelijks werd u een job gegeven waarbij je niet meer in contact kwam met klanten van de filialen, maar enkel nog met klanten die bij de administratie moesten zijn. Ten einde te voorkomen dat je informatie zou naar buiten brengen die beter binnen bleef.
Heb dat in mijn firma tientallen malen meegemaakt .
Afdelingshoofden werd plots naar een buitenpost overgeplaatst, waar ze totaal ander werk kregen, Directeurs uit Antwerpen, die plots in de hoofdzetel op 60 km van daar, enkel nog de krant moesten lezen en er alle, voor het bedrijf relevante artikels, moesten fotokopiëren, en verdelen. Allemaal om ze maar weg te houden van de klanten tijdens hun opzegperiode die ze moesten uitdoen. (voor sommigen nog meer dan 12 maanden) Al hun andere voordelen mochten ze behouden ; die directeur mocht zelfs zijn dikke firmawagen met chauffeer behouden

Noem het gewoon een ronde pesten.

Bart C
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2018 16:47

Denk niet dat in mijn geval van toepassing is: ik blijf nl. In "mijn" eigen filiaal.

Vraagt blijf nog steeds:

KAN DE WERKGEVER MIJ VERPLICHTEN EEN ANDERE FUNCTIE UIT TE OEFENEN?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mar 2018 17:15

KAN DE WERKGEVER MIJ VERPLICHTEN EEN ANDERE FUNCTIE UIT TE OEFENEN?
Neen, uw werkgever kan u niet verplichten een COMPLEET andere functie uit te oefenen, zonder uw arbeidscontract aan te passen. Hij kan u echter wel opdragen welke taken u moet doen. Naar mijn mening valt het werk dat u nu moet doen van uw werkgever binnen de taakomschrijving van uw arbeidscontract.

Indien u zelf meent dat dit niet het geval is (uiteindelijk kan jij de situatie beter inschatten dan wij), kan u niets anders doen dan naar de arbeidsrechtbank te trekken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart C
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 mar 2018 06:56

Dag Tom,

Alvast bedankt voor uw advies. Kan deze redenering wel ergens volgen....
Alleen liggen huidige taken en oorspronkelijke functiebeschrijving in nauwelijks 1 jaar mijlenver uit elkaar :(.

Groeten,

Bart

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 mar 2018 09:51

Dag Tom,

Alvast bedankt voor uw advies. Kan deze redenering wel ergens volgen....
Alleen liggen huidige taken en oorspronkelijke functiebeschrijving in nauwelijks 1 jaar mijlenver uit elkaar :(.
- Commerciële opleiding
- Uitbouw salesteam
- Commerciële ondersteuning van het filiaalnetwerk
Volgens noodwendigheden van de onderneming kan de bediende evenwel verplicht worden andere werken te verrichten
Ik denk dat wat je nu doet toch voldoet aan de zaken die ik hierboven in het vet gezet heb, niet? Een advocaat van uw werkgever zal dit voor de arbeidsrechtbank ook zo voorstellen, vrees ik. Het is dan aan jou (of uw advocaat) om dit te weerleggen. Als je meent dit op overtuigende wijze te kunnen, kan je er een zaak van maken voor de arbeidsrechtbank. Als je aangesloten bent bij een vakbond kan je best eerst met hen gaan praten, zodat zij eventueel een zaak kunnen opstarten als ze menen dat je een kans maakt. Ik zou er persoonlijk niet zelf een advocaat voor betalen, want dit gaat aardig wat kosten, en de kans op succes is zeer tweifelachtig. Maar de beslissing ligt uiteraard bij jou...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”