Slot aanpassen eigendom

Jefferson
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Slot aanpassen eigendom

#1 , 01 mar 2018 13:39

Heb samen met mijn ex nog een vastgoed. Zij woont daar niet meer en heeft haar adres er niet meer. Kan ik zomaar mijn sloten aanpassen dat zij hier niet meer binnen Kan? Of heeft zij als mede-eigenares steeds het recht tot betreden van het appartement?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1015

#2 , 01 mar 2018 14:23

wie woont daar officieel (domicilie) ? Jij ? een huurder ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jefferson
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2018 14:26

Mijn domicilie staat daar. De hare niet....

Reclame

Milo72
Berichten: 1015

#4 , 01 mar 2018 14:37

Dan mag jij m.i. zonder enig probleem de sloten vervangen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jefferson
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2018 15:19

En welk recht heeft zij dan om de woning te betreden. Het blijft haar woning ook hé.

Milo72
Berichten: 1015

#6 , 01 mar 2018 15:49

Zonder jouw toestemming: geen.

Jij woont daar, jij hebt jouw domicilie daar.
Net zoals een verhuurder (is ook eigenaar...) niet zomaar bij een huurder mag binnenkomen, mag zij dat niet bij jou.
Dat valt onder huisvredebreuk
Zie bvb ook viewtopic.php?t=63517
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 01 mar 2018 15:51

Hier gelden volgens mij dezelfde regels als huurder-verhuurder.
Zij is (mede-eigenaar) en heeft dus eigendomsrecht, maar u als bewoner van het pand hebt privacy-recht.
Zij mag een sleutel hebben, maar mag die niet gebruiken om binnen te komen tenzij u haar daar toestemming voor verleent.
Echter, in geval van nood (brand, watersnood, ...) en als zij als eigenaar niet over een sleutel beschikt, mag zij de toegang tot het pand wel (laten) forceren, maar kunnen de (herstel)kosten op u verhaald worden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mar 2018 20:29

Dan mag jij m.i. zonder enig probleem de sloten vervangen.


waarom zou de mede eigenaar zich hier niet op kunnen beroepen?

§ 5. De mede-eigenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak, overeenkomstig haar bestemming en in zover zulks met het recht van zijn deelgenoten verenigbaar is.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38479

#9 , 01 mar 2018 23:46

Betrokkene woont er niet - dat ze mede eigenaar is geeft haar geen enkel recht de woning te betreden.
Ze is geen bewoner - het kan zijn dat u wel 1/2 van een normale huur moet betalen aan haar omdat zij in principe 1/2 medeverhuurder is aan u.

Valt onder art 15 van de grondwet. Als ze de woning toch betreedt is dat huisvredebreuk met gebruik van een valse sleutel.
Zij hoeft zelfs geen sleutel van het nieuwe slot te bekomen.
Als zij binnen wil zal dat ofwel met toestemming ofwel met een gerechtelijk bevel zijn afgeleverd door de bevoegde rechter.

Grondwet
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Hier een goede uitleg over huisvredebreuk
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html

In ken cases waar de huiseigenaar was binnengedrongen met een sleutel en tevens goederen uit appartement had gezet (wegens niet betaling).
Persoon is aangehouden - wagen in beslag genomen en ook een vervolging wegens diefstal.
Is door raadkamer vrijgelaten in afwachting van zijn proces.

Jefferson
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mar 2018 06:32

Hoe kan men bewijzen wat er weg is uit appartement? Dus hoe kan er bewezen worden dat er iets gestolen is?

Franciscus
Berichten: 38479

#11 , 05 mar 2018 11:54

Dat zal mogelijk moeilijk zijn - woord tegen woord.

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 07 mar 2018 14:50

Hoe kan men bewijzen wat er weg is uit appartement? Dus hoe kan er bewezen worden dat er iets gestolen is?
Inventaris opmaken, foto's nemen en aankoopbewijzen bewaren.
Uit uw reacties vermoed ik dat ze al binnen is geweest zonder uw aanwezigheid? Dan wordt het inderdaad moeilijk.
Niets bewijst dat het niet nog eens kan gebeuren, dus ondabks eerder bezoek toch maar eens die inventaris aanvatten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”