Hoe uitkoopsom berekeken met herziening lening?

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Hoe uitkoopsom berekeken met herziening lening?

#1 , 01 mar 2018 13:58

Goeiedag,

voor sommigen wss een simpele vraag:

in 2012 met mn vriendin een huis gekocht. Alles gaan lenen: €211.500. In 2015 hebben we de lening laten herzien. Wij zijn sinds kort uit elkaar.

Nu zou ik graag willen weten hoeveel ik haar moet om haar uit te kopen. Voor het gedeelte van na de herziening: waarde huis €204.000-€190.000 (openstaand bedrag)=€14.000/2= €7000

Nu is mijn vraag hoe het gedeelte van voor de herziening dient berekend te worden. Huis was €193.000, maar wij hebben ook notariskosten enzo bijgeleend, dus kwam totale leenkost op €211.500.

Iemand die het weet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2018 14:26

(Huidige marktwaarde huis - saldo lening)/2

Hoe de marktwaarde is geëvolueerd tot de toestand van vandaag is niet belangrijk, net zoals hoe het huidige saldo van de lening tot stand is gekomen.
Wees er u van bewust dat de bank akkoord moet gaan om uw vriendin van de lening te schrappen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 01 mar 2018 20:23

Beste

Inderdaad.
Primo moet er een akkoord komen over de actuele waarde. Uw redenering is dan correct. De overname gebeurt dan in dit geval door overname lening + bijbetaling 7.000 €.
Notariskosten enz maken geen deel uit van de waarde van de woning en zijn in principe niet recupereerbaar. In een aantal gevallen kan de vertrekkende partner genieten van meeneembaarheid van registratierechten. Te bespreken met je notaris.
En inderdaad : gezien blijkbaar recente lening is het allesbehalve zeker dat bank het ontslag van een kredietnemer zal aanvaarden. Dus ook daar even gaan horen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2018 13:56

Bedankt voor de replies.

Ik ben nog even aan het wachten op het juiste bedrag van de eerste financiele instelling van hoeveel we reeds hadden afbetaald...

Wat betreft het akkoord; dat zou in orde moeten zijn. Ben al bij de bank geweest, kan dit zelf verder afbetalen.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2018 16:26

Wat komt de eerste financiële instelling nog doen in dit verhaal? U heeft daar een krediet aangegaan en terug afbetaald via de herfinanciering bij een tweede financiële instelling? Zo ja, case closed. Zoals ik al eerder vermeldde: het traject hoe u tot het huidige openstaand saldo bent gekomen is niet belangrijk.

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2018 22:28

Ah, ik dacht dat er van onze afbetalingen van 2012 tot 2015 ook nog een berekening gemaakt moest worden? Wij hebben tenslotte samen van 2012 tem nu maandelijkse betalingen gedaan?

Dus volgens "de wet" telt enkel hetgeen van de herfinanciering tot nu? Dus dan komen we gewoon op die €7000 uit (+ notaris)?

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2018 11:06

Net met de bank gebeld. Klopt dus niet hoor. Ik dien voor de periode van 2012 - 2015 ook nog evenzeer mijn deel aan haar te betalen. Leek me ook wel normaal.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mar 2018 14:26

En over welk deel moet dat dan gaan?

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2018 15:16

1. Jullie kopen in 2012 een huis van waarde W2012 en lenen hiervoor X2012, er is op dat moment geen eigen inbreng. Dit is voor jullie het originele break-even moment: jullie bezitten elk de helft van een huis met waarde W2012 en hebben een gezamelijk schuld van X2012.
2. In 2015 herzien jullie de lening waarvan het openstaand bedrag X2015 volledig wordt afgelost en overgaat in een nieuwe lening met notariskosten Y2015. (De waarde van het huis op dat moment is W2015.)
Elke financiële inspanning die jullie beide tussen 2012 en 2015 hebben geleverd om het openstaand saldo van X2012 naar X2015 te brengen is dus vervat in het saldo van de nieuwe lening: Y2015.
3. Vandaag maken jullie een nieuwe staat op. Het huis is W2018 waard, en het openstaande bedrag van de hernieuwde lening is Y2018. (Het openstaand bedrag van de oude lening is X2018 en is gelijk aan nul.) De economische waarde die jullie beide gegenereert hebben gedurende deze 6 jaar is W2018 - Y2018. Uw ex heeft recht op de helft hiervan. NIet meer, niet minder.

PS U mag zelf de getalletjes op de juiste plaats vervangen.

Maudio
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mar 2018 18:33

Klopt volledig! Mijn excuses, ik heb achteraf telefoon gehad van een andere bankbediende die WEL wist waarover ze het had. Uw uitleg is idd correct.

Bedankt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”