Verkeersboete MIVB voor rijden op busstrook betwisten

Elsevier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete MIVB voor rijden op busstrook betwisten

#1 , 01 mar 2018 10:25

Beste,

Ik heb vandaag een proces-verbaal gekregen van de MIVB voor het volgende:

Ik reed op een laan met een rijstrook voor auto's en links daarvan een rijstrook voor bussen. Aan een stoplicht kun je ofwel rechtdoor, ofwel naar links.
De rijstrook voor bussen verandert naarmate je het stoplicht nadert in een rijvak voor mensen die links willen afslaan.

Er zijn altijd heel weinig mensen die linksaf afslaan, bijna iedereen rijdt rechtdoor bij dat stoplicht. De rijstrook voor auto's was druk en omdat bijna iedereen rechtdoor rijdt en ik niet, heb ik beslist van op de rijstrook voor bussen te rijden aangezien op het einde die rijstrook toch een rijvak wordt voor auto's die links willen afslaan. Nu stond er een auto van de MIVB voor mij die ook hetzelfde wilde doen, maar had zijn pinkers niet opgezet en ik was er bijna tegen gereden. Meneer deed agressieve en boze bewegingen en noteerde dus mijn nummerplaat.

Ik geef toe dat ik op een rijstrook voor bussen heb gereden maar:
- het was niet de bedoeling om de file te omzeilen ( = ik heb bij het stoplicht niet terug ingeritst in de rijstrook voor auto aangezien ik niet rechtdoor moest aan het stoplicht). Ik
- Ik passeer er elke dag en wist dus dat de rijstrook voor bussen niet continu een rijstrook voor bussen bleef
- Mensen die links afslaan zijn altijd met heel weinig, dat rijvak is altijd leeg. Best wel frustrerend als je 15min in de file staat om dan te zien dat je eigl 15 min had kunnen winnen.
- bij mijn weten reed ik minder dan 100m op de busstrook
- Waarom in de file staan voor een richting die je niet neemt? (= rechtdoor rijden bij stoplicht).


Nu wil ik dat wel tegenschrijven allemaal. Is er een kans dat het in mijn voordeel zal komen? Want ze vragen op het document of ik bereid ben een boete te betalen, maar geen idee wat het bedrag is aangezien het nergens op dat document staat?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 01 mar 2018 10:28

Ik begrijp je frustratie, maar bespaar je de moeite.

Ook 1 meter op de busstrook rijden is een overtreding die geverbaliseerd kan worden. Intenties doen er niet toe bij een overtreding.
"sowieso" schrijf je zo.

Tybo
Berichten: 145

#3 , 01 mar 2018 12:38

Betreft het effectief een 'busstrook' of betreft het een mogelijkse 'bijzondere overrijdbare bedding' dewelke je volgde ?
Maakt een verschil uit ...

KB 01.12.1975 :

Busstrook :
72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.
...
voorlaatste alinea :

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.

Bijzondere overrijdbare bedding :

72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

...

Reclame

Elsevier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2018 12:52


Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 mar 2018 20:29


Bijzondere overrijdbare bedding, het tweede dus

Daar mocht je pas vanaf hier op rijden :
https://goo.gl/maps/ninEuSio2Qq

als je er voordien op reed , valt er niet aan te ontsnappen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”