Rendement zonnepaneel

Hendrikria
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rendement zonnepaneel

#1 , 27 feb 2018 18:46

Ik ben bijna 10 jaar eigenaar van pv zonnepanelen met een vermogen van 3030 wp
Normaal hebben we 3 premies per jaar..
Vorig jaar hadden we er met moeite 2
Ik heb de installatie beginnen in de gaten houden en ik kom nu met dit prachtige weer en koude temperaturen op ongeveer 1900 watt, dit is nog geen 60% van wat ze zouden moeten geven
Ik heb de installateur gemaild met de vraag of dit onder de garantie valt dat ze na 25 jaar nog 80% zouden moeten geven
Zijn antwoord was dat er een zendmast in de weg staat die schaduw geeft op het zonnepaneel
De " zendmast " is een buisje van 30 mm dik en staat er al 6 jaar
Dit heb ik hem ook geantwoord en nogmaals gevraagd naar de garantie.....zijn antwoord was kort , bondig en onbeleefd...denk het niet

Mijn vraag naar het forum of de 80% op 25 jaar garantie hier van toepassing is ?

Alvast bedankt op voorhand
Mvg
Hendrik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2018 20:06

Als die garantie op papier gegeven is, dan is ze van toepassing.
Het is wel aan jou om aan te tonen.
Stuur een (aangetekende) ingebrekestelling dat je uitvoering van de contractuele garanties vraagt binnen de 2 weken.
Indien de leverancier hier niet op ingaat, dan geldt het verbod van eigenrichting: dan zal je langs de rechtbank moeten passeren. Dat is niet zonder financiële risico's dus wel even overwegen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 27 feb 2018 22:09

Oeps. Even de zonnepaneeltheorie bovenhalen. Met 3030 Whp haal je geen 3.000 kWh per jaar. Bij dit koude weer zit de zon bovendien veel te laag om veel opbrengst te hebben. Opbrengst is lineair met de instralingshoek en die is in de winter veeeeeeel lager dan in de zomer. In de zomer is er een correctie in te calculeren voor de warmte. De panelen eens reinigen helpt ook. Dus even wachten vooraleer AS te sturen ;-)

Ben zelf een gelukkige eigenaar van zonnepanelen die een zotte 450€ per MWh opbrengen bovenop de energysaving ;-))))

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2018 22:51

Oeps. Even de zonnepaneeltheorie bovenhalen. Met 3030 Whp haal je geen 3.000 kWh per jaar. Bij dit koude weer zit de zon bovendien veel te laag om veel opbrengst te hebben. Opbrengst is lineair met de instralingshoek en die is in de winter veeeeeeel lager dan in de zomer. In de zomer is er een correctie in te calculeren voor de warmte. De panelen eens reinigen helpt ook. Dus even wachten vooraleer AS te sturen ;-)
De leverancier heeft deze argumenten niet bovengehaald. Dus ofwel niet van toepassing, ofwel probeert de leverancier er zich wel érg gemakkelijk van af te maken, en mag hij toch wat meer tips geven.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2018 07:50

vooral zorgen dat ze elk jaar gewassen worden, er ligt meer stof op dan je kan in denken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 feb 2018 09:30

Dacht ik ook al.

lucas123
Berichten: 483

#7 , 28 feb 2018 09:59

Interessant forum voor dergelijke vragen: https://www.zonstraal.be/forum/

Hendrikria
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 feb 2018 10:20

Bedankt allemaal voor de snelle reacties
Leverancier is idd kort om de hoek met sugesties, vind 1 goede tip en dat is ze eens laten reinigen, is nog niet gebeurd in de 10 jaar dat ze er op liggen..

Wat vinden jullie van de prosumententaks ? Die wordt berekend op de KVA van de installatie, wat als uw panelen maar op 60% van die waarde draaien, zou het niet eerlijker zijn die te berekenen op het werkelijk gepresteerd vermogen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 feb 2018 10:37

10 jaar en nog niet gewassen ??? dit moet elk jaar gebeuren voor een goed rendement te hebben, je kan dit zelf doen en er zijn nu zeer veel kleine bedrijven die dit ook doen voor weinig geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#10 , 28 feb 2018 11:12

Mbt reinigen: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=384

De mijne liggen er al 10 jaar op en zijn nog nooit gereinigd en ik heb geen rendementsverlies.

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 28 feb 2018 22:58

Hetzelfde hier, meer dan 10 jaar, nooit gereinigd en geen rendementsverlies.
Het regent er wel af.
Momenteel heb ik met die zonnige koude bijna evenveel opbrengst als in de zomer.
Alles hangt af van de hellingshoek en de oriëntatie van de panelen.

Ik heb wel ergens iets gelezen over PID, dat is iets dat het rendement van zonnepanelen kan laten dalen als er een bepaald type omvormer aan gekoppeld wordt. voor meer details is google en zonstraalforum je beste vriend

Zoals hier al vermeld, is het zonstraal forum een goede bron van informatie en hulp.
je kan er ook je opbrengstcijfers in een tool ingeven en op die manier je opbrengst vergelijken met andere installaties.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 12 mar 2018 13:30

Volgens test A moet er bij schuine zonnepanelen niet afgewassen worden.

Terug naar “Andere”