Belgische onderneminig plus Duits BTW nummer

Apcnt
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belgische onderneminig plus Duits BTW nummer

#1 , 21 feb 2018 12:25

Hallo iedereen,

ik ben pas gestart als zelfstandige in bijberoep. De bedoeling was om online producten te verkopen in Europa, met name Duitsland.
Normaal gezien is dit geen probleem als je verkoop onder de 100 000€/jaar zit, wat wel zo zou zijn :)

Het probleem zit 'm dat ik de goederen dien te stockeren in Duitsland. In deze situatie is een Duits BTW nummer verplicht.
Vanaf dan moet ik natuurlijk ook BTW aangifte doen in Duitsland.

Kan iemand me uitleggen welke invloed dat heeft op mijn Belgische BTW aangifte?
Of waar ik hier over meer info kan vinden, of me kan verwijzen naar een boekhouder die hier ervaring mee heeft?

Ik zou graag zicht krijgen in welke mate het hele proces nog wel winstgevend is.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 21 feb 2018 17:26

Waarom heeft u een Duits btw nummer nodig om goederen op te slagen in Duitsland?

Een Duits btw nummer wil dan ook zeggen een Duits bedrijf, op dat ogenblik doet eigenlijk het Belgisch bedrijf geen handel meer, enkel het Duits. Tenzij u onderling tussen die twee bedrijven gaat liggen kopen en verkopen!

Apcnt
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2018 18:08

Waarom heeft u een Duits btw nummer nodig om goederen op te slagen in Duitsland?
Welja, dit is Europese wetgeving.
Een Duits btw nummer wil dan ook zeggen een Duits bedrijf, op dat ogenblik doet eigenlijk het Belgisch bedrijf geen handel meer, enkel het Duits
Nee niet noodzakelijk, het betreft hier een Duits BTW nummer zonder de nood een Duits bedrijf op te richten.

https://www.simplyvat.com/wp-content/up ... ermany.pdf

Ik vraag me enkel af welke invloed dit op mijn belasting in België heeft.

Reclame

Jupi
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2018 03:39

Als de goederen vanuit Duitsland vertrekken naar Duitse of Europese eindgebruikers (particulieren) dan dien je idd de Duitse BTW te berekenen. Die BTW geef je aan in Duitsland.
Als je naar bedrijven buiten Duitsland verkoopt is dat een intracommunautaire levering die in België wordt aangegeven.

Btw draag je dus af in Duitsland, belastingen in België.

Vermeld zeker je Duitse (en Belgisch) BTW nr op al je facturen.

Vanaf een bepaalde omzet heb je ook maandelijkse intrastat aangiftes in Duitsland.

Wij hebben 10j vanuit Duitsland naar verschillende landen verstuurd.
We hadden BTW nummers in 5 landen en ik kan je verzekeren het was een administratieve rompslomp!
Maar omzet en marges waren goed dus het was het waard.

Weet niet of je een Belgische boekhouder gaat vinden die daar in thuis is.
Makkelijker misschien om een Duitse accountant te vinden die dit voor je regelt.
Hun tarieven zijn meestal enkele procenten van je omzet.

Apcnt
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2018 12:30

@ Jupi, bedankt voor je reactie!
Aangezien ik nieuw ben als ondernemer en inderdaad niet direct een boekhouder vindt die me hier duidelijk over kan informeren kan jij me misschien vanuit je ervaring ook volgende vragen beter doen begrijpen?
-Als je je BTW in Duitsland afdraagt, hoe geef je jezelf dan als het ware een inkomen in België, en betaal je hier dan nog eens (personen)belasting op?
-Staat dit Duits BTW nummer sowiezo gelijk aan een een Duitse onderneming starten of is dit louter een fiscale vereiste van de Duitse overheid?

Ik ben gestart met een eenmanszaak, en zit bovendien in de vrijstellingsregeling het eerste jaar (https://financien.belgium.be/nl/onderne ... gsregeling), dus ik reken geen BTW aan klanten aan en betaal per definitie op alles personenbelasting.
Is dat Duits BTW nummer uberhaupt wel compatibel met mijn statuut als bijberoeper in de vrijstellingsregeling?
Ik weet het, klinkt ingewikkeld, en als nieuwkomer is dit overweldigend. :shock:

LeenW
Berichten: 12817

#6 , 26 feb 2018 12:38

Ik ben 90% zeker dat je geen eenmanszaak in het buitenland kunt openen. Dus je moet ofwel een Belgische vennootschap oprichten met een Duits btwnummer via rechtstreekse identificatie, ofwel een bijkomende Duitse vennootschap oprichten.

Zoals hierboven gezegd, je hoeft geen Duitse onderneming te starten, je moet enkel een Duits btwnummer hebben om zo de Duitse btw te kunnen betalen. Je vennootschaps- en personenbelasting betaal je volledig in BE.

Apcnt
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2018 13:04

Ik ben 90% zeker dat je geen eenmanszaak in het buitenland kunt openen. Dus je moet ofwel een Belgische vennootschap oprichten met een Duits btwnummer via rechtstreekse identificatie, ofwel een bijkomende Duitse vennootschap oprichten.

Zoals hierboven gezegd, je hoeft geen Duitse onderneming te starten, je moet enkel een Duits btwnummer hebben om zo de Duitse btw te kunnen betalen. Je vennootschaps- en personenbelasting betaal je volledig in BE.
Bedankt @ LeenW.
Nee ik heb het niet over eenmanszaak in Duitsland, ik heb al een eenmanszaak in BE.
Ik stel enkel bovenstaande vragen mbt eenmanszaak in BE. Hoe werkt het om mezelf als eenmanszaak dan winsten gemaakt in Duitsland naar mijn eenmanszaak in België uit te betalen, en hoe zit dat dan met (personen)belasting?

En als iemand een goede accountant weet in Duitsland die, bij voorkeur, kennis heeft van online zaken doen, PM me!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”