Hulp bij interpretatie van passage in vonnis

jake
Topic Starter
Berichten: 37

Hulp bij interpretatie van passage in vonnis

#1 , 23 feb 2018 09:31

Beste,

In het gedeelte van mijn vonnis aangaande de onderhoudsbijdrage, staat de volgende passage vermeld:

‘Veroordeelt de moeder tot terugbetaling, mits voorlegging van facturen en betalingsbewijzen, van de helft van alle kosten van hogere studies na middelbaar onderwijs EN de kosten voor het behalen van een rijbewijs’

Het dispuut gaat over de kosten voor het behalen van een rijbewijs.
Volgens de moeder gaat het hier enkel en uitsluitend over het inschrijvingsgeld dat je betaalt voor het afleggen van Het praktijkexamen, zijnde 39 euro., dus 19,5 voor beiden. Het theoretisch gedeelte wordt op school gegeven.
Ik ben van mening dat het niet enkel over het inschrijvindsgeld gaat, maar ook over de kosten van de rijlessen.
Dat werd ten tijde van het vonnis door mij gevorderd en door de rechtbank aanvaard.

Mijn vraag nu...ben ik juist in mijn interpretatie of is de passage niet duidelijk genoeg opgesteld?

Voor alle duidelijkheid even de situatie schetsen.
Overleg is in deze niet gevraagd of nodig aangezien het gaat over exclusief ouderlijk gezag voor mij.
De rest van de bijdragen zijn forfetair begroot in de alimentatie, dus deze passage zijn de enige buitengewone kosten.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 feb 2018 11:48

EN de kosten voor het behalen van een rijbewijs’

.
Volgens mij zijn dat ALLE kosten dus ook de rij opleiding zelf

jake
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 24 feb 2018 00:15

Goedeavond,

Bedankt voor je reactie.
Kan men hier eigenlijk spreken van een duidelijk omschreven buitengewone kost, of zou een beslagrechter bv hier nog anders over denken?

Mvg

Reclame

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#4 , 24 feb 2018 13:20

Het is niet omdat je exclusief ouderlijk gezag is, dat overleg voor grote kosten (ik weet niet hoe groot ze zijn) niet meer nodig is. Met overleg heb je altijd een bewijs dat beiden akkoord zijn voor de kosten te maken. Verder is er nog te bekijken of het rijbewijs een noodzakelijke - dan wel luxe uitgave is.

Maar al bij al, strikt genomen moet zij betalen want als er verder niets in staat betreft het volgens mij alle kosten.

jake
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 24 feb 2018 15:37

Dag Wilfried,

Er staat inderdaad verder niets in het vonnis erover, enkel die passage.
Oa door moeilijke communicatie tussen mij en de moeder, is door de jeugdrechter beslist geweest te werken met een forfetair alimentatie bedrag, plus deze bijkomende bijzondere uitgaven.
De moeder zelf beschikt trouwens niet over een wagen, dit terzijde.

jake
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 01 mar 2018 00:01

Ik ben vandaag eens langs geweest bij een advocaat van het gratis juridisch advies van de rechtbank van eerste aanleg in Hasselt.
De raadsman aldaar bevestigde hetgeen hier al gezegd werd, waarvoor dank trouwens.
Al de kosten voor het behalen van het rijbewijs tellen mee, dus zeker ook de rijlessen.
Hier moet dan wel niet in overdreven worden in aantal uren rijles, bv geen 30+ uren.
Wederzijdse toestemming is in deze ook niet nodig.

Mvg

Terug naar “Echtscheiding”