Huis aangekocht voor huwelijk

Nuri
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis aangekocht voor huwelijk

#1 , 22 feb 2018 07:12

Ik heb lang voor ik mijn vrouw leerde kennen een huis geeerft van mijn ouders.
Dit betrof een oude woning waar we niet in woonden. We hebben daarnaast na ons huwelijk een tweede woning gekocht waarvoor de lening nu afbetaald is.
Enkele jaren geleden wou een grote bouwfirma een groot huizenproject starten op de plaats waar ook mijn oude huis stond. Toen zijn we een regeling tot slopen overeengekomen in ruil voor een nieuwbouwwoning. We zijn hier nu dit jaar in komen wonen en verhuren nu onze gezamenlijke aangekochte woning.

Mijn vraag : kan mijn vrouw ook aanspraak maken op een deel van de nieuwbouwwoning?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 24 feb 2018 13:05

Het oude huis en de grond waar het op stond is jouw persoonlijk eigendom vermits alles wat eigen is voor het huwelijk of een erfenis, eigen blijft.

Vermits de grond dus jouw eigendom is wordt automatisch het nieuwe huis op die grond ook jouw eigendom.

Als er kosten gedaan zijn vanuit de huwgemeenschap (zoals een gemeenschappelijke lening) dan moet je mogelijk een deel daarvan terugbetalen vermits de gemeenschap persoonlijke kosten heeft geïnvesteerd.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”