Schenken zonder te betalen

g1955
Topic Starter
Berichten: 40

Schenken zonder te betalen

#1 , 23 feb 2018 11:50

Ik wil een familielid een bedrag schenken.
Als ik binnen 3 jaar overlijd zou hij erfenisrechten moeten betalen.
Dat begrijp ik niet goed : Als ik bv iemand 1000 Euro geef dan betaald die toch ook niets
als binnen de 3 jaar overlijd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 feb 2018 12:31

geven is nog iets anders dan schenken

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2018 13:40

Onlangs wou ik ook iemand een bedrag geven/schenken. Mijn bank vertelde me dat zoiets via een notaris moet gaan.
Oplossing was cash geven zonder enig bewijs.
Wat is het verschil tussen schenken en geven?

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 23 feb 2018 13:46

nuance.. als je geld schenkt via overschrijving tussen 2 bankrekeningen en de gever overlijdt binnen de 3 jaar, worden de rekeningen bij overlijden nagekeken en is er alsnog 3% belasting te betalen.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 23 feb 2018 13:54

Onlangs wou ik ook iemand een bedrag geven/schenken. Mijn bank vertelde me dat zoiets via een notaris moet gaan.
Oplossing was cash geven zonder enig bewijs.
Wat is het verschil tussen schenken en geven?
Bank zet aan tot fraude, dat kan ook niet de bedoeling zijn. Zonder enig bewijs is ook niet evident, als er ineens 100.000 van de rekening gaat enkele maanden voor iemand sterft, gaan ze daar ook wel vragen bij hebben.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 23 feb 2018 14:22

Schenking moet niet via notaris gaan. Dat is een kwakkel!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 feb 2018 14:40

Misschien is er een verschil naargelang de grote van het bedrag?
Een kennis in moeilijkheden kreeg iedere maand 500 euro (soms 1000 euro) van zijn ouders via een bankoverschrijving.
De sukkelaar kreeg een brief van de bank waarbij hij verzocht werd de bank te verlaten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 23 feb 2018 14:44

Misschien is er een verschil naargelang de grote van het bedrag?
Een kennis in moeilijkheden kreeg iedere maand 500 euro (soms 1000 euro) van zijn ouders via een bankoverschrijving.
De sukkelaar kreeg een brief van de bank waarbij hij verzocht werd de bank te verlaten.
Welke debiele bank was dat dan wel?
Waarom zou een bank mogen bepalen of men al dan niet zijn kinderen steunt?
(eigenlijk geloof ik hier niets van!)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 feb 2018 15:00

Waarom zou een bank mogen bepalen of men al dan niet zijn kinderen steunt?
Niet, maar een bank mag zelf volledig arbitrair kiezen wie al dan niet klant blijft, net zoals een klant totaal arbitrair zijn bank mag kiezen.

Als de bank die maandelijkse transactie dus verdacht vindt, kan die perfect de klant verzoeken een andere bank te zoeken. Kan ook zijn dat de rekening van de persoon in kwestie bijvoorbeeld constant in het rood bleef, ondanks de stortingen van de ouders. Maar speelt verder weinig rol: als een bank om god weet welke reden een klant niet meer wenst, kan de bank de klant verzoeken een andere bank te nemen... Ze hoeven zelfs geen reden op te geven.

De persoon in kwestie zou wel beroep kunnen doen op de basis-bankdienst, als hij of zij aan de voorwaarden voldoet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 23 feb 2018 15:04

Er zal inderdaad wel meer aan de hand zijn dan een overschrijving van een povere 500 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 feb 2018 15:23

Inderdaad er is meer aan de hand.
De betrokkene zijn ouders wonen in Amerika. Nu doen ze terug als vroeger en sturen dollars op in een gewone omslag en laat deze uitwisselen bij handelaars. Duurt veel langer en de omwisseling is veel duurder.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 feb 2018 15:49

Inderdaad er is meer aan de hand.
De betrokkene zijn ouders wonen in Amerika. Nu doen ze terug als vroeger en sturen dollars op in een gewone omslag en laat deze uitwisselen bij handelaars. Duurt veel langer en de omwisseling is veel duurder.
Hebben ze al eens aan PayPal gedacht? Wisselkoers van PayPal is ook aan de hoge kant, maar zal nog altijd voordeliger zijn dan de wisselkoersen die de "handelaars" waarover sprake, hanteren. Geen risico dat de enveloppe verloren gaat, en de tegoeden kunnen daar blijven staan indien nodig. Ze kunnen ook makkelijk naar een bankrekening overgeschreven worden.

Maar we wijken wel weer serieus af van de initiële vraag, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5395

#13 , 23 feb 2018 21:47

geven is nog iets anders dan schenken
Een cadeautje geven (bv nieuwjaarsenvelopje) met daarin een bedrag dat past binnen je normale uitgavenpatroon is geven. Een “significant deel van je spaargeld geven is schenken en is in de aangifte terug bij je vermogen te voegen indien De schenker binnen de 3 jaar overlijdt tenzij je bevrijdende registratiebelasting betaalt. Dit kan zonder notaris tenzij de schenking dient om bij aankoop,van een huis de blote eigendom bv op naam van de kinderen te betalen.

delady
Berichten: 547

#14 , 10 mar 2018 00:37

Wat als iemand van zijn erfenis zijn kinderen wil helpen bij aankoop van hun huis..door bv ik zeg maar ..3000 euro wil geven..
Of 5000 euro...
Of 8000 euro..
Maakt dit verschil uit?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 10 mar 2018 12:09

Wat als iemand van zijn erfenis zijn kinderen wil helpen bij aankoop van hun huis..door bv ik zeg maar ..3000 euro wil geven..
Of 5000 euro...
Of 8000 euro..
Maakt dit verschil uit?
Vanaf september e.k. kan men tijdens het jaar dat volgt op het overlijden gratis een deel van de erfenis naar zijn kinderen doorschuiven.
Nu wordt dat nog ls een schenking beschouwd, vanaf september niet meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”