Collocatie

sarahdiezel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Collocatie

#1 , 22 feb 2018 09:40

Dag iedereen,

Ik heb een vraag.
Mijn schoonbroer is opgenomen omwille van een collocatie, wegens overmatig drugsgebruik.
Op de brief van de dokter van het gerecht staat wegens agressie tegen de politie".

Komt dit op zijn strafblad te staan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 feb 2018 13:20

alleen veroordelingen komen op een strafblad te staan, collocatie's zijn medisch en vallen onder het medisch beroepsgeheim en zullen niet op een strafblad staan


wat niet weg neemt dat als de agent alsnog klacht indient en er alsnog een rechtszaak van komt, de mogelijkheid bestaat dat bij een veroordeling de agressie tegen de agent er alsnog opkomt te staan

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 22 feb 2018 14:09

Collocatie wat medisch attest betreft wel maar
collocatie qua procedure via politie niet daar wordt een proces verbaal over gemaakt - zeker als er nog agressie tgo politie bij komt mogelijk twee PV's een wegens de collocatie zelf met ook de vaststellingen van politiepersoneel en het tweede wegens agressie ( te vertalen vb in enkelvoudige slagen - weerspannigheid - gewapenden weerspannigheid enz dus met de strafbare elementen.....)
Beide PV's worden naar parket correctionele rechtbank gezonden. Het is trouwens de procureur des Konings die bevoegd is inzake collocatie.
Verder wordt de collocatie behandeld door de vrederechter en de agressie door de correctionele rechtbank van eerste aanleg.
Dat tweede PV wordt wel opgenomen in de Algemene Nationale Gegevensbank. Bij veroordeling staat dat wel op strafblad.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 22 feb 2018 15:57

De kans dat een procureur gaat vervolgen en dat een rechter gaat veroordelen bij geweld naar aanleiding van een collocatie is gering. Dus levert dat geen veroordeling op een zal dat waarschijnlijk niet op zijn strafblad komen.

sarahdiezel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2018 19:46

Bedankt voor de reacties! Er was eigenlijk geen agressie. Maar om de collocatie rond te krijgen heeft de gerechtsdokter het zo opgenomen.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 22 feb 2018 21:25

Dat is iets wat een geneesheer zeker niet zal doen als het niet effectief gebeurd is in zijn aanwezigheid en een verband had met de geestelijke toestand van de voor hem patiënt.
De dokter die wordt gevraagd is geen wetsdokter of gerechtsdokter maar gewoon een geneesheer die gevraagd wordt zijn vaststellingen te doen - net zoals de politie dat doet.

En waarom zou parket niet vervolgen als er agressie tegen politie wordt gepleegd?

Issued
Berichten: 1227

#7 , 23 feb 2018 10:42

En waarom zou parket niet vervolgen als er agressie tegen politie wordt gepleegd?
nav geweld bij een collocatie? Laten we zeggen de ervaring me dat leert.

Een geestelijke gestoorde wordt als niet handels bekwaam gezien en kan geen gerechtelijk feit plegen. Net als een minderjarige

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 23 feb 2018 18:11

Ik herinner me een zaak in Gent waar in eerste aanleg al meer dan €60.000 als schadevergoeding zou uitgekeerd .
In beroep was de dader ook al schuldig bevonden maar nog geen uitspraak over de schade aan de burgerlijke partijen.

Ook een zaak waar rijkswachter - al lang geleden dan betrokken waren.

En een zaak in Antwerpen waar de inspecteurs ook een schadevergoeding hebben gekregen. Dat wil zeggen dat tegenpartij in het ongelijk werd gesteld.

En voor minderjarigen zijn er maatregelen ... en vanaf 16 jaar wel aansprakelijk voor verkeersinbreuken evenzo kunnen ze uit handen gegeven worden.

Als minderjarige worden ze 'ondergebracht' in een jeugdkamer en niet opgesloten in een amigo.
Maar net zo goed kunnen ze van hun vrijheid worden beroofd en dan 'ondergebracht' worden.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 24 feb 2018 09:57

Dat hij kan verplicht worden om de tegenpartij te vergoeden betwist ik niet, maar zover ik weet kan hij geen veroordeling krijgen en dus geen vermelding op zijn strafblad.

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 24 feb 2018 10:21

Dat lijkt mij straf, een collocatie kan toch niet automatisch een excuus zijn om geweld tegen agenten te verschonen?

Issued
Berichten: 1227

#11 , 24 feb 2018 16:22

Je kan toch niet stellen dat iemand van zijn vrijheid berooft wordt omwille van hoogdringende mentale redenen en daarna gaan stellen dat deze dan toerekeningsvatbaar was?
Dat is toch contradictorisch?

eylis
Berichten: 8836

#12 , 24 feb 2018 17:19

iemand die om hoogdringende psychische/mentale redenen gecolloceerd wordt is op dat ogenblik een gevaar (voor zichzelf of voor de omgeving) maar of hij/zij dan ook nog ontoerekeningsvatbaar is, moet nog onderzocht worden. Denk maar aan de Noorse massamoordenaar die volgens de psychiaters zeker een ernstige psychische aandoening/stoornis had, maar wél toerekeningsvatbaar was op het ogenblik van de feiten.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 24 feb 2018 19:26

Het is steeds een strafrechtbank die de vonnissen heeft in de zaken die ik heb aangehaald.

LeenW
Berichten: 12811

#14 , 24 feb 2018 19:28

Ik denk ook niet dat een collocatie d'office ontoerekeningsvatbaarheid betekent.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 24 feb 2018 19:38

Trouwens druggebruik is niet direct een reden om ontoerekeningsvatbaar te zijn -- men is wel een gevaar voor zichzelf of voor derden.
Net zo min als gebruik alcohol...
In principe gaat het steeds om een geestesstoornis of een ziekte.
syndroom Korsakov ( verwelking hersenen door alcohol) wordt als ziekte erkend.
Drugs ( in het algemeen) niet.

Terug naar “Andere”