Verloren pakket (particulier)

Zeekoe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verloren pakket (particulier)

#1 , 22 feb 2018 12:38

Drie weken geleden heb ik een "pakket" (in een A4 enveloppe dus met een gewone frankering) verzonden na een verkoop op 2dehands.
Het ging over een totaalbedrag van 8 euro inclusief verzending.

De koper beweerde het pakket niet ontvangen te hebben.
Na navraag bij Bpost blijkt dat ze hier niets in kunnen ondernemen aangezien het een gewone zending betreft.

Ondertussen begon de koper op intimiderende wijze te spreken waarop ik hem gezegd heb op deze manier niet verder te communiceren.
De koper werd vervolgens geblokkeerd.

Vanaf dat moment ben ik een week lang via verscheidene online kanalen waar hij me terug kon vinden gestalkt geweest.
Berichten gaan zelfs tot doodsbedreigingen, telkens onder verschillende namen.
Hiervan ben ik eerder deze week melding gaan maken bij de lokale politie. Zij hebben contact opgenomen met de man in kwestie en sindsdien is dit gestopt.

Nu heb ik echter een aangetekend schrijven ontvangen, een ingebrekestelling.
De koper eist dat ik het object alsnog verzend en zijn aangetekende zending (8 euro) vergoed. Dit is uiteraard geen optie want ik heb het object niet in mijn bezit.
Of hij laat de optie open om het object én de aangetekende zending terug te betalen (16 euro dus).

Gezien de historie van het belagen (+ het feit dat hij onder 5 verschillende accounts negatieve waarderingen heeft geschreven) heb ik niet meteen de neiging om mee te gaan in zijn verhaal, dergelijk gedrag kan niet door de beugel.
Anderzijds vraag ik me nu wel af, wie draagt de verantwoordelijkheid? Stel dat hij bv naar een vrederechter gaat. Ik kan niet aantonen dat ik het verzonden heb, maar hij kan het tegendeel ook niet bewijzen lijkt me.
Bovendien gaat het over een marginaal bedrag. Wat kunnen de uiteindelijke consequenties zijn? Stel dat hij met een advocaat aan komt draven, kan hij deze kosten op mij verhalen indien ik de zaak verlies?

En als laatste: stel dat ik het aankoopbedrag van 8 euro terug zou storten (of de helft uit goodwill?), heeft hij recht op terugbetaling van zijn aangetekende zending of dien ik hier geen rekening mee te houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 22 feb 2018 13:02

De verkoper moet zien dat het pakket de koper bereikt. U moet dus zijn geld terugstorten. De bedreigingen langs zijn kant zijn uiteraard volledig ongepast, maar staan los van dit geschil.

Betreffende de aangetekende zending, als u meteen het correcte had gedaan en zijn geld teruggestort, had hij deze niet moeten versturen. Ergens heeft hij dus wel een punt, maar praktisch gezien zou ik zeggen, stort gewoon het geld van de koop terug, en zie dan of hij nog verdere stappen zet.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 22 feb 2018 13:12

stond er ergens in uw advertentie dat verzending op risico van de koper was,?
had u aangeboden om het object te verzenden met track and trace? of wou de koper de goedkoopste oplossing?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 22 feb 2018 13:53

Tenzij anders afgesproken, is het risico altijd voor de verkoper.
En die "anders afgesproken" kan inderdaad zijn dat u aan de koper aanbood om met tracking te werken of iets dergelijke. Heeft u dit niet vermeld, of heeft de koper niet expliciet gevraagd voor een 'normale' zending, dan is het sowieso uw risico (en moest de koper dit wel gevraagd hebben, dan is het nog een twijfelgeval).

Die aangetekende zending kan hij niet aan u terugvragen.
Ergens wel jammer (uit het standpunt van kopers), want voor zo'n lage bedragen weegt de kost voor een AS vaak niet op tegen het totale bedrag (koper vermoedt hier ergens van wel).

Maar dus: risico ligt bij jou.
Correct antwoord is: stort het bedrag van de koper terug.
U kunt ook het risico nemen dat de koper niet naar de rechtbank zou stappen voor 8 euro, en alles negeren.

Zeekoe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2018 15:06

Er stond nergens dat het risico van verzending bij de koper lag.
Ik heb ook niet aangeboden om het object met een track & trace te versturen.

Maw, voortaan best mezelf indekken voor dergelijke zaken.

Toch wel straf eigenlijk..
Op deze manier kan je 99% van de verkopers voor de vrederechter brengen omdat een pakket zogezegd verloren geraakt is.

In ieder geval, ik stort zijn 8 euro van het object terug. Vervolgens mag ik deze man dus negeren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 27 feb 2018 22:27

Op deze manier kan je 99% van de verkopers voor de vrederechter brengen omdat een pakket zogezegd verloren geraakt is.
Daarom altijd versturen als een pakket, dan heb je een tracking + handtekening waarmee je bewijs van ontvangst heb (ofwel bewijs dat de post in de fout gegaan is).
Je kunt dan optioneel nog zeggen aan de potentiële koper dat je klein materiaal via een enveloppe wilt versturen (=1.68 euro in plaats van 5 euro) maar op zijn/haar risico wegens geen tracking.

Zeekoe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2018 14:55

Volgend bericht mocht ik nu via email ontvangen:
Beste,

U hebt blijkbaar 8,- euro naar mijn rekening overgeschreven.
Ik neem nota dat u erkent dat u mij wel degelijk moest terugbetalen voor de wandelsokken die ik bij u kocht op 2dehands.be
Maar ik heb door uw gedrag van elke communicatie te blokkeren kosten gemaakt. Ik eiste die ook terug van u.
Daarenboven staat er nog steeds een negatieve waardering bij mijn profiel.
De dag waarvoor dit in orde moet zijn blijft nog steeds 15 dagen na ontvangst bericht. Dat is volgende week woensdag.
Zoniet gaan we nog altijd naar de vrederechter, en indien nodig strafklacht bij de politie.

Hoogachtend,

***************
Dit bericht ontvang ik via email dus het is onzin dat hij een aangetekend schrijven heeft moeten versturen omdat er geen andere optie was.
Bovendien werden communicaties op 2dehands, linkedin, facebook, etc. geblokkeerd wegens intimidatie en bedreigingen. Ik heb van elke communicatie een screenshot dus dit kan ik makkelijk staven, tevens is hier ook melding van gemaakt bij de lokale politie waarvan ik een afschrift heb. De negatieve waardering op zijn profiel is dan ook "Probeert op intimiderende wijze een geschil op te lossen (verloren pakket)".

Dien ik actie te ondernemen of laat ik dit zo?

Afgelopen weekend mocht ik van die man weer een email ontvangen met als boodschap "stuk tuig!".
Ik zou maw weer naar de politie kunnen stappen aangezien hij geen contact meer mocht opnemen. Maar sop de kolen niet waard etc.. Anderzijds moet die onzin wel stoppen natuurlijk.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 01 mar 2018 15:11

Ik zou naar de politie stappen en klacht indienen wegens belaging. Als hij zo zot zou zijn om nog naar de vrederechter te stappen voor 8 euro, spreekt zo'n klacht zeker in uw voordeel.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 01 mar 2018 20:01

Doe hier zeker aangifte van! U hebt de 8 euro terugbetaald en excuseer de flauwe woordspeling maar daarmee is de kous af. Dat mijnheer per se zijn ongenoegen heeft moeten overmaken middels een aangetekend schrijven is ZIJN probleem en niet het uwe.

Terug naar “Consumenten Koop”