hoe huwen om geen registratiekosten te betalen?

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

hoe huwen om geen registratiekosten te betalen?

#1 , 21 feb 2018 15:37

Weldra ga ik samenwonen met mijn nieuwe (pas gescheiden) vriendin. Zij heeft een huis, ik wil mede-eigenaar worden en de helft van het huis betalen. Blijkbaar moet ik dan 10% registratierechten betalen, om deze grote som weggegooid geld te vermijden, zouden we kunnen trouwen? Als je trouwt, dan zou het huis automatisch op beide namen komen te staan? Klopt dit wel???
Als ik trouw onder het wettelijk stelsel, dan blijft iedere partner zijn eigen vermogen behouden, dus dan is het huis nog niet automatisch van ons 2? Ben ik dan verplicht om te kiezen voor een ander huwelijksstelsel, nl. het stelsel van de algehele gemeenschap? Dit wordt echter ontraadt in de brochures van de notarissen....
Jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 feb 2018 15:41

Neen dat klopt niet. Het huis blijft eigendom van degene die eigenaar was voor het huwelijk.
U moet huwen onder het stelsel "hoe ontfutsel ik een half huis van mijn aanstaande".
Daarom wordt het dan ook afgeraden door de notarissen zoals u zelf opmerkt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 feb 2018 16:42

om deze grote som weggegooid geld te vermijden, ?
Weggesmeten geld? Waarvan wordt dan alles betaald dat je krijgt van vadertje staat?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 21 feb 2018 21:32

Het kan eenvoudiger. (is gecheckt) Bij huwelijk onder wettelijk stelsel komt het huis niet automatisch op beide namen staan. Wat je wel kan doen: na het huwelijk kan je echtgenote met jou bij de notaris alsnog een wijziging aanbrengen aan de huwelijksgemeenschap. Je verandert niet van stelsel, maar je echtgenote die brengt haar eigendom in, in de gemeenschap. Dat gaat via een wijzigingsakte; Dat kost bij de ene notaris zo'n 700 euro, bij andere soms tot 1500 euro. Maar dan is de woning wel van jullie beiden en moet je geen registratierechten betalen.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2018 16:24

dankjewel eylis voor je duidelijke antwoord, begrijp de andere reacties niet zo goed, ik ontfutsel geen halve eigendom want ik betaal mijn vriendin cash de helft van de eigendom, wat vadertje staat ermee te maken heeft is me al helemaal onduidelijk, ik heb gewoon geen zin om 10% registratiekosten te betalen op een woning als dat niet nodig is, maar zoals gezegd, bedankt voor je hulpvaardigheid

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 24 feb 2018 19:17

Inderdaad trouwen volgens het wettelijk stelsel, uw vrouw brengt het huis in de gemeenschap per notariële akte en u brengt de afgesproken waarde in de gemeenschap door dat simpelweg te vermengen (op de gemeenschappelijke rekening zetten). Je hebt dan beiden evenveel ingebracht in de,gemeenschap.

Het wettelijk huwelijksstelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal wil dit zeggen wat bewijsbaar van u was voor het huwelijk blijft van u. Idemdito voor erfenissen. Doch wat je elk verdient is van jullie beiden samen. Ook de opbrengsten uit eigen vermogen.

PS. Als je hier al wat langer rondstruint dan la h je gewoon eens hartelijk met de leuke en soms flauwe kul die tussen de kennis van van sommigen uitgeluld wordt ;-)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”