Studentenjob - oneerlijke werkgevers

Leila1991
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Studentenjob - oneerlijke werkgevers

#1 , 19 feb 2018 17:34

Ik ben een student. Twee weken geleden heb ik een job gevonden als een poetshulp bij iemand thuis.
We hebben met mijn werkgevers aantal afspraken gemaakt, maar ze houden zich niet aan die regels. Een van die afspraken was dat ik een vergoeding krijg voor transport naar het werk. Ik zei toen dat ik altijd met openbaar vervoer naar mijn werk kom. Ik heb geen fiets en mijn tewerkstelling is dicht bij gevaarlijke kruispunt bij de ring, en ik zou daar niet durven met de fiets te rijden. Hun antwoord was dat het helemaal geen probleem is - ze gaan mijn buzzy pas betalen. Na één week kreeg ik een contract en daar staat wel fiets als mijn vervoermiddel, enkele reis, 5 km.
Mijn vraag is: mogen ze dat doen?
Ook beloofden ze een betaling elke week, ik krijg elke dag een nieuw contract, maar het is nu maandag en ik heb nog steeds geen geld ontvangen. Ik heb het ook vorige week gevraagd en ze beloofden alle geld betalen. Ik ben in moeilijke situatie want het geld dat ik verdien zijn ook mijn geld voor het leven hier (ik krijg ondersteuning van mijn moeder, maar ze is alleenstaande moeder en voor haar alles betalen is te veel, studietoelage krijg niet). Nu is de tweede semester begonnen en ik kan geen enkele boek betalen. Mogen ze zomaar alle afspraken wijzigen en geld betalen wanneer ze dat wensen te betalen? Gelden geen regels bij deze soort contracten?
Op het contract staat er ook dat een proefperiode is, maar er was geen sprake over proefperiode, na de eerste dag hebben ze duidelijk gemaakt dat we samen gaan werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 19 feb 2018 18:35

Uw probleem is dat u uw contract pas tekent nadat u heb gewerkt. Een mondelinge belofte is even geldig als een schriftelijke, maar ga maar eens bewijzen wat ze gezegd hebben. Hebt u dat contract met slechte voorwaarden uiteindelijk getekend?

Leila1991
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2018 22:52

Uw probleem is dat u uw contract pas tekent nadat u heb gewerkt. Een mondelinge belofte is even geldig als een schriftelijke, maar ga maar eens bewijzen wat ze gezegd hebben. Hebt u dat contract met slechte voorwaarden uiteindelijk getekend?
Ja... ik ga nu geen grote ruzie maken... maar ze doen dat vaak met jobstudenten - eerst gaan werken, dan contract tekenen. Meestal werk je ook via een interim - ze verrassen bijna nooit. Hier kreeg ik mijn contract derde dag van het werk, omdat ze naar buitenland waren en ze hadden zogezegd geen tijd voor de opstelling van een contract (maar ze hadden iemand dringend nodig - en ik had geld nodig).
De belangrijke ambtenaren met een grote villa die (liefst) gratis poetshulp willen. En dan, na mijn studies, tot het eind van mijn leven werken op hun salarissen en bonussen.
Motiverend.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2018 00:15

Hebt u dat contract met slechte voorwaarden uiteindelijk getekend?
waarom slechte voorwaarde? als zij met de fiets opgeven is men toch beter af met een fietsvergoeding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”