termijn herstelling verwarmingsketel

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

termijn herstelling verwarmingsketel

#1 , 19 feb 2018 15:12

ik heb in een appartementsgebouw een verwarmingsketel op aardgas en tweejaarlijks dient er een onderhoud te gebeuren door de fabrikant, telkens ik dat onderhoud wil inplannen komen ze met een wachttijd van twee a drie weken, wat ik toch lang vind maar goed daar kan iknog mee leven.
Nu is hij echter al een keer in panne gevallen en dan moet ik ook nog vijf a zes dagen wachten eer de fabrikant iemand kan sturen.
Gedurende al die tijd zit dus iedereen in het appartementsgebouw zonder warm water of verwarming.
Is dit geoorloofd?
Bestaat er voor de leverancier geen max tijdsspanne waarin de herstelling dient te gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 feb 2018 15:37

Als u geen overeenkomst hebt met die fabrikant om 7 op 7 en 24 op 24 in onderhoud en/of depannage te voorzien, dn vrees ik er een beetje voor.

Bent u nu echt verplicht om met die ene hersteller in zee te gaan? Er zijn energiemaatschappijen die prompte herstelling beloven, mits natuurlijk een passend contract. Of gewoon eens googlen om een verwarmingsspecialist in de omgeving te vinden ?

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 19 feb 2018 19:11

Als de installatie wat jaren op de teller heeft kan het ook zijn dat de stukken niet meer voorradig zijn en men bij fabrikant (niet de plaatser) terecht moet of dat stuk zelf speciaal moet gemaakt worden.
Dit is zeker voor ketels die ouder zijn dan 10 jaar.

Reclame

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#4 , 20 feb 2018 17:48

Het is een Buderus ketel, 6 jaar oud. Ik ben er vrij tevreden over maar niet over de wachttijd De installateur zegt zelf niet aan dit soort ketels te werken, dus ik moet telkens naar de Buderus service bellen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 20 feb 2018 19:19

Als het de ketel dus in het binnenste van het toestel is zou dit kunnen. Wij hebben enkele jaren geleden ook een defect gehad aan de ketel ( ander merk) installateur heeft enkele uren gezocht maar niets gevonden dus moest het iets zijn in het ketelelement zelf - dat was ook zo en het is een technieker van de fabrikant die een nieuwe ketel heeft geplaatst. Garantie was net verstreken .. maar de aangerekende kosten waren beperkt - alles werd trouwens ineens terug gecontroleerd was in prijs inbegrepen.
Het is wel de installateur die de fabrikant in kennis heeft gesteld en deze hebben dan met ons de afspraak gemaakt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”