Bewindvoerder

De Backer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewindvoerder

#1 , 19 feb 2018 12:03

Sinds april 2017 is mijn grootmoeder opgenomen in een verzorgingstehuis omdat alleen wonen niet meer ging. Ik heb toen volmacht gekregen over haar bankrekening en doe al haar betalingen etc. Op heel korte tijd is ze beginnen te dementeren. Omdat haar huis leegstaat en begint te vervallen heb ik opgezocht hoe we haar huis legaal kunnen verkopen. Blijkbaar moest ik eerst de bewindvoering aanvragen bij het vredegerecht. Die aanvraag heb ik doorgestuurd. Bij het punt "suggesties betreffende de keuze van de aan te stellen bewindvoerder" heb ik niets ingevuld omdat ik begrepen had dat de vrederechter in het belang van de te beschermen persoon een lid van de familie kiest. Ik ben opgeroepen geweest door het vredegerecht en heb toen te horen gekregen dat voor de verkoop van het huis er belangenvermenging was en er een bewindvoerder ad hoc werd aangesteld (wat ik ook niet goed begrijp omdat het een openbare verkoop is). Nu krijg ik de beslissing van de vrederechter dat een advocaat aangesteld is als bewindvoerder, zowel over de persoon als over de goederen. Er is geen betwisting. Waarom werd ik dan niet aangesteld als bewindvoerder over de persoon en de andere goederen van mijn grootmoeder?

Mijn grootmoeder opzadelen met kosten voor handelingen die ik momenteel zelf doe en wil doen kan toch niet.

Kan dit aangepast worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 feb 2018 12:11

Omdat er mogelijk meerdere kinderen zijn?

De Backer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2018 12:21

Mijn neef, maar hij heeft borstkanker en is niet gekomen naar de zitting omdat hij te ziek was. Hij is er wel volledig mee akkoord.

Reclame

De Backer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2018 12:22

En het vredegerecht heeft dit ook niet nagetrokken

artemis
Berichten: 3293

#5 , 19 feb 2018 12:29

Heb je de rest van de familieleden opgegeven bij de aanvraag bewindvoering? Kinderen dan en kleinkinderen...
Waren er andere familieleden aanwezig op de zitting? Een vertrouwenspersoon (ander familielid) gesuggereerd?

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 19 feb 2018 12:53

Enkel de vrederechter kan een verzoek tot wijziging van bewindvoerder toekennen. De kans dat hij dat doet is mi onbestaande. Je zit er dus aan vast met alle kosten vandien.

t Is er nu te laat voor doch je had het huis zelf kunnen verkopen mits je grootmoeder een volmacht tekende (die je op juistheid wel door de notaris laat checken voor je aan de verkoop begint). Omdat grootmoeder niet zelf de akte kan tekenen zijn er uiteindelijk wel wat notariële kosten voor het opstellen van een volmachtakte. Als ze natuurlijk niet meer in staat was om te tekenen dan was dat ook geen optie meer.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 19 feb 2018 13:29

Klopt, het is gebeurd. Maar waarom zo en op die manier?

Ik ben nu zelf bewindvoerder goederen, maar er is (nog) geen bewindvoering persoon.
Vandaar dat ik me hier afvraag of alle familieleden (vooral de kinderen dan) hier zijn opgegeven geweest bij de aanvraag. Want TS spreekt alleen over kleinkinderen.

Terug naar “Andere”