de zorg(elijke) premie

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

de zorg(elijke) premie

#1 , 17 feb 2018 19:31

Een deel van de zorgpremie zal dit jaar verspild worden aan reclame voor die premie om aan de mensen uit te leggen waarom ze moeten betalen voor een verplichte verzekering. Reclame maken voor iets dat men verplicht moet kopen. Daar kan geen enkele marketeer tegenop!

Dat alles onder het mom van (verkeerd geconcipieerde) "solidariteit". Een solidariteit waarbij iedereen ongeacht zijn financiële draagkracht (de totale have nots uitgezonderd) evenveel moet bijdragen. En ongeacht het inkomen evenveel van terugkrijgt als hij "zorg" behoeft.
Een pseudo-sociale moneytron waar enkel zij die het systeem besturen en beheren "toegevoegde waarde" uit halen.

Dat visioen kreeg ik, kristalhelder en zonneklaar, toen ik deze namiddag een bezoek bracht aan mijn moeder die in een rusthuis woont.

Ik sprak daar met Mieke. Mieke heeft een mini-pensioentje, ze was vele jaren weduwe en werkte als poetsvrouw. Ze heeft één dochter. Ondanks het feit dat Mieke "geholpen" wordt met 130 EUR uit het Zorgfonds moet haar alleenstaande dochter nog geld bijpassen omdat het OCMW hulp biedt aan haar moeder.

Ook Jan zat mee aan tafel. Hij beeindigde destijds zijn loopbaan als voorzitter van een Hof van Beroep, hij was immers al veel jaren Rechter. Jan heeft vier kinderen waarvan er twee dokter zijn, een advocaat en de jongste is prof aan een univ. Hij heeft zeven kleinkinderen. Jan krijgt ook 130 EUR, nochtans bedraagt zijn pensioen ruim het dubbele van de kosten die hij betaalt in het rusthuis. Zijn grote villa heeft hij verkocht en het geld geherinvesteerd in drie appartementen die hij verhuurt (hij is slechts vruchtgebruiker want zijn kinderen hebben met het geld dat hij hen schonk de naakte eigendom gekocht). Omdat hij het geld niet nodig heeft verdeelt hij het overschot van zijn inkomsten maandelijks onder zijn zeven kleinkinderen want ook zijn kinderen hebben dat geld niet meer nodig. Zo krijgt ieder kleinkind onrechtsreeks maandelijks bijna 19 EUR uit het Zorgfonds aangereikt. Maar in tegenstelling met de dochter van Mieke betaalt geen enkel kind van Jan een bijdrage in zijn rusthuiskosten.

Ik nodig iedereen uit daar eens aan te denken wanneer de barnumreclame in de brievenbus ligt. Misschien een goed idee om het pamflet ongefrankeerd te retourneren aan afzender?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 17 feb 2018 20:30

Asperger, dit is allicht meer een topic voor een politiek forum, maar je hebt verd. :evil: gelijk.
Daar moet eens dieper op ingegaan worden.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 feb 2018 20:52

Asperger, dit is allicht meer een topic voor een politiek forum, maar je hebt verd. :evil: gelijk.
Daar moet eens dieper op ingegaan worden.
Daarom heb ik het in het café geplaatst.
Maar er is wel een juridisch tintje aan omdat ik aanzet tot incivisme :twisted: :twisted: :twisted: ...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

adizal

#4 , 18 feb 2018 16:22

De zorgpremie is er alleen om u nog meer bezorgd te maken voor de toekomst.

Tope
Berichten: 916

#5 , 19 feb 2018 07:16

Ik wil zeer graag mijn steentje bijdragen ten voordele van diegenen die het geluk niet hebben nooit van deze zorgpremie gebruik te moeten maken.
Na het lezen van de begeleidende brief bij de zorgpremie-factuur en het bericht van TS asperger, vraag ik mij echter af hoe er ooit kan gecontroleerd worden of dit geld echt in de juiste handen terechtkomt.
Daarom beschouw ik de zorgpremie als een instrument in handen van de staat om nog meer belastinggeld uit onze zakken te kloppen.
Enige transparantie over het besteden van deze premie is ver te zoeken en het solidariteitsconcept wordt erbij gesleurd om de werkelijke reden te verdoezelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2018 07:26

Deze premie is al jaren een doorn in het oog
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2018 09:35

van wie?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 feb 2018 13:28

Van de blinde politici die niet beseffen wat ze doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#9 , 28 feb 2018 06:17

Ik hoop voor jullie allen dan jullie of jullie vrienden de zorgpremie nooit nodig hebben.....Dat het toetreden tot de Vlaamse Sociale Bescherming nu voor iedereen toegankelijk wordt, is een stap in de goede richting. Ik raad jullie aan om de ontstaansgeschiedenis er eens op na te slaan. Ik sta achter de Vlaamse Sociale Bescherming. In plaats van altijd te kankeren, kom eens met eens met een beter alternatief.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2018 10:57

Ik hoop voor jullie allen dan jullie of jullie vrienden de zorgpremie nooit nodig hebben.....Dat het toetreden tot de Vlaamse Sociale Bescherming nu voor iedereen toegankelijk wordt, is een stap in de goede richting. Ik raad jullie aan om de ontstaansgeschiedenis er eens op na te slaan. Ik sta achter de Vlaamse Sociale Bescherming. In plaats van altijd te kankeren, kom eens met eens met een beter alternatief.
Terechte opmerking.
.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 28 feb 2018 12:17

De bedoeling is goed. De uitvoering barslecht.
Een typisch voorbeeld van Vlaams-Belgische kotenbouwerij.

Het sociaal correcte alternatief is dat men bijdraagt volgens zijn draagkracht (nu is dat niet) en
ervan kan genieten indien men het financieel echt nodig heeft (ook dat is nu niet).

Het is voor een groot deel het versluizen van geld, een vestzak-broekzak operatie (zie Mattheus). Slechts een deel komt terecht bij
wie het nodig heeft. Een selectieve modulering zou met dezelfde financiële inzet
veel hogere uitkeringen mogelijk maken voor wie het echt nodig heeft.

Sedert de zesde staathervorming kan de Vlaamse Overheid deze bijdragen, hoogte in functie van inkomen,
perfect innen via de jaarlijkse belastingsaangifte. Dan kan heel die parallelle administratie die teert
op het innen van de huidige zorgpremie in de prullenmand, waardoor er meer geld ter beschikking komt
voor zij die het echt nodig hebben.

Het kan dus veel socialer en efficienter.
En daarom heb ik deze draad gestart met een voorbeeld uit het leven dat me raakte.
Ik denk niet dat dit kankeren is, tenzij alle kritiek op eender wat de dag van vandaag 'kankeren" heet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 feb 2018 15:20

Asperger, ga dan in de politiek en deponeer uw ideeën daar, en zorg dat er op je gestemd wordt... Je mag hier zoveel orakelen als je wil, en iedereen mag het al dan niet met je eens zijn. Door er hier op dit forum over te spreken verandert er 0,0.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 28 feb 2018 16:25

Neemt niet weg dat hij (Asperger) 90% gelijk heeft. Op zijn minst.

Hij heeft het over een nuttige verdeling van de "pot", en een betaalbare en duidelijke inning, zonder al die administratie met extra personeel dat, met alle respect, weinig extra nut heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 feb 2018 16:37

Neemt niet weg dat hij (Asperger) 90% gelijk heeft. Op zijn minst.

Hij heeft het over een nuttige verdeling van de "pot", en een betaalbare en duidelijke inning, zonder al die administratie met extra personeel dat, met alle respect, weinig extra nut heeft.
De zorgpremie is één van de véle zaken die niet "rechtvaardig" zijn in dit land. Er zijn andere structuren die de gezinnen véél meer kosten op jaarbasis, dan de zorgpremie (ik denk bijvoorbeeld spontaan aan de subsidies en de vergoedingen die vakbonden krijgen, ook betaald met ons belastingsgeld, terwijl ze volgens mij meer economische schade berokkenen dan dat ze economisch iets opbrengen, maar bon). Je kan die allemaal gaan benoemen hier op het forum, maar het helpt niemand een stap vooruit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 28 feb 2018 17:15

Asperger, ga dan in de politiek en deponeer uw ideeën daar, en zorg dat er op je gestemd wordt... Je mag hier zoveel orakelen als je wil, en iedereen mag het al dan niet met je eens zijn. Door er hier op dit forum over te spreken verandert er 0,0.
Waarom kom je zelf hier dan van die ellenlange epistels dumpen die bol staan van veronderstellingen staan maar zonder enige juridische basis?
Ik wou gewoon een analyserende discussie opstarten over een actueel onderwerp.
Vandaar dat ik het in deze categorie neerzette.

Nu komt de ene mij beschuldigen van van verzuurde kankeraar, de andere zegt dat ik in de politiek moet gaan.
Of dat er nog zoveel andere problemen zijn. Nu ja, en dan?
Waarom moet ik in de politiek gaan, hebben alleen politici het recht van het woord en moeten de anderen zwijgen?
Elke student sociale economie krijgt een buis van hier tot in Tokio als hij een gelijkaardig gedrocht
in een paper zou ontwikkelen en verdedigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Praat café”