Vakantiedagen 2018

Wendy14
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantiedagen 2018

#1 , 10 feb 2018 19:15

Beste,

Ik ga dit jaar op 1 december 2018 in pensioen. Ik werk in een 4/5 stelsel en ben bediende. Dus heb ik voor een volledig jaar werken 16 dagen verlof op te nemen. aangezien ik in 2017 gewerkt heb ga ik die dagen opnemen in de loop van dit jaar.

Wat met de dagen die ik vergaar in 2018? Ik zal dit jaar toch nog 11 maand werken. Op de personeelsdienst en bij de vakbond deelden ze me mee dat die dagen (ik denk ongeveer 14 dagen) me enkel en dubbel gaan uitbetaald worden in december 2018.

Nu had ik gehoopt dat ik die dagen zou mogen opnemen in november 2018 zodat ik +/- een maand eerder kan vertrekken op het werk.
Is dit mogelijk? En dat me dan nog enkel het dubbel vakantiegeld uitbetaald wordt?

Alvast bedankt voor een reactie,
groetjes
Wendy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 13 feb 2018 07:51

Beste

Uw vraag heeft betrekking op de arbeidsreglementering en niet op de pensioenreglementering. Ik ben hier niet deskundig in. Maar, volgens mij is het aantal vakantiedagen in een bepaald kalenderjaar afhankelijk van het aantal gewerkte dagen gedurende het voorgaande kalenderjaar. Hierdoor hebt je in 2018 enkel recht om het aantal vakantiedagen op te nemen dat je opbouwde op basis van je tewerkstelling in 2017.
Dit is o.a. de reden dat je als werkloze tijdens je eerste jaar werkloosheid ook je vakantie moet opnemen die je opbouwde op basis van je tewerkstelling tijdens het vorige kalenderjaar. Heb je bijvoorbeeld in 2018 recht op 14 vakantiedagen, dan zal je deze van de werkloosheid moeten opnemen.
In de pensioenregeling is dit niet mogelijk. Het pensioenbedrag is steeds een maandbedrag. Het is dan niet mogelijk om 14 vakantiedagen te nemen. Trouwens ... je bent al alle dagen thuis.

Als bediende wordt je vakantiegeld door de werkgever betaald.
Bij uitdiensttreding (bvb. naar aanleiding van je pensionering) zal je werkgever ook je vakantiegeld uitbetalen. Je krijgt je vakantiegeld van 2019 dus al in december 2018.

In mei 2019 zal je geen vakantiegeld van de pensioenkas ontvangen (omdat je vakantiegeld van 2019 al door je werkgever werd uitbetaald). Vanaf 2020 zal de pensioenkas ook aan jou vakantiegeld uitbetalen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 feb 2018 13:06

Bekijk eens met de personeelsdienst of je onbetaalde extra verlofdagen kan opnemen in 2018. Je verliest dan dagen salaris doch die worden je als enkel vakantiegeld in december uitbetaald. Bekijk wel de gevolgen van onbetaald verlof op de ziekteverzekering etc.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 17 feb 2018 15:45

Bij mij op het werk is er een systeem waarbij je eindejaarspremies of bonussen kan omzetten in verlofdagen die je verspreid over de ganse loopbaan mag opnemen, vanaf 55 jaar.
Ik heb geen idee hoe dat administratief opgezet wordt, het is misschien de moeite om dit aan je personeelsdienst te vragen, en dat zij als ze het zelf niet weten, de vraag eens stellen bij hun sociaal secretariaat.

Terug naar “Pensioenen”