Vruchtgebruik en kosten

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik en kosten

#1 , 15 feb 2018 11:37

Ik ga binnenkort samenwonen in het huis van mijn partner, we zijn een nieuw samengesteld gezin en hebben beide een kind. Omdat het huis eigendom is van mijn partner bestaat het risico dat ik er niet kan blijven wonen als hij komt te overlijden. De woning gaat dan naar zijn dochter die dan kan beslissen.

Ik ben nu alle opties aan het onderzoeken en dat zijn er heel wat maar sommige oplossingen zoals bv 50% in kopen zijn vrij duur.
Huwen zit er voorlopig niet is dus blijven feitelijk of wettelijk samenwonen over.

Vraag 1:
Bij wettelijk samenwonen erf je automatisch vruchtgebruik (tenzij het via testament is ontnomen) maar ik vraag mij af of hier successierechten op moeten worden betaald? Ik wil niet voor onaangename verrassingen komen te staan.
Vraag 2:
Ook heb ik gelezen dat feitelijk samenwonen wordt gelijkgesteld met wettelijk na 1j (indien gemeenschappelijke huishouding). Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 15 feb 2018 12:18

Op vruchtgebruik moet de vruchtgebruiker nooit successierechten betalen. Het zijn de naakte eigenaars (de erfgenamen dus) die de successierechten meten betalen. De tekst waarnaar u refereert dat 1 jaar feitelijk samenwonen gelijkgesteld wordt aan wettelijk samenwonen is een regel die enkel toegepast kan worden in de vraag voor lagere erfbelastingstarieven. Maw: de rechten en plichten van wettelijk samenwonenden vallen daar niet onder. (Anders zou de categorie "wettelijk samenwonen" een vrij onnuttige uitvinding zijn). Gewoon wettelijk samenwonen lijkt me in uw geval een goede oplossing. De gezinswoning is beschermd, u krijgt het vruchtgebruik er van, maar persoonlijke eigendom blijft van elke partij persoonlijke eigendom.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 feb 2018 13:18

Het is enkel op het vruchtgebruik van de gezinswoning (voor gehuwden en wettelijk samenwonenden) dat er geen erfrechten zijn.
Het is geen algemene regel, vruchtgebruik is behoudens deze uitzondering altijd belastbaar met erfrechten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 15 feb 2018 13:43

@asperger, bedoel je nu dat als meneer X overlijdt en een som nalaat , mevrouw X zijn echtgenote successierechten moet betalen op deze som waar zij het vruchtgebruik van zal genieten? voor zover ik weet, moeten hun kinderen hierop de successierechten betalen, en krijgen zij pas bij het overlijden van mevrouw X deze erfenis. Toch?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 15 feb 2018 13:59

De vruchtgebruiker betaalt op de waarde van zijn vruchtgebruik.
De naakte eigenaar op de waarde volle eigendom minus de waarde van het vruchtgebruik.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2018 14:44

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Dus als ik het goed begrijp is de vrijstelling enkel voor gehuwden en wettelijk samenwonenden maar niet als je op een andere manier vruchtgebruik krijgt, bv door vruchtgebruik toe te kennen via een testament als feitelijk samenwonenden (of zoals momenteel nog niet samenwonend).
Iemand enig idee hoeveel dit dan bedraagt? Want wettelijk samenwonen moet ook fiscaal bekeken worden ivm inkomensbelasting die dan 1 wordt.

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2018 14:47

En nog een bijkomende vraag. Mag je als vruchtgebruiker verhuren? Of kan alleen de eigenaar dit? En zijn hier voorwaarden?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 15 feb 2018 19:31

De vruchtgebruiker kan perfect verhuren. Hij heeft het genot van het goed. Ofwel om er zelf in te wonen, ofwel om het te verhuren en de huur op te strijken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”