Fietsongeval, zelfde verzekeraar, Fidea

GediscrimineerdePapa
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Fietsongeval, zelfde verzekeraar, Fidea

#1 , 13 feb 2018 17:07

Een klein jaar geleden had ik een fietsongeval. Onderweg naar huis van het werk rijd ik op een van de rijweg gescheiden fietspad.
Ik rij echter op het fietspad links van de weg maar in mijn rijrichting staat een blauw bord dat aanduid dat het om een fietspad gaat en ik daar dus mag rijden. Op een gegeven moment kruis ik een zwijweg. Een wagen die vanuit de tegenovergestelde richting komt draait die zijweg rechts in en moet dus het fietspad waarop ik rij, en in het oranje op de straat is aangeduid, kruisen.
Hij merkt mij te laat op en rijd mij aan ter hoogte van mijn achterwiel.

Op wat kneuzingen en schaafwonden valt de lichamelijke schade wel mee, deze is bovendien gedekt door de arbeidsongevallen verzekering. Tot daar dus geen groot probleem.

Mijn fiets is echter total loss, carbon frame gescheurd. Mijn familiale verzekering was op het moment van de aanrijding nog niet in orde. (door veranderen van bank, ect) Wil het toeval dat ik net veranderd was naar Fidea en dat de persoon die mij aangereden had ook bij Fidea was. Zijn autoverzekering was ook nog niet in orde want had juist een nieuwe wagen...

Als puntje bij paaltje komt dekt Fidea de kosten voor mijn fiets niet en stelt mij bovendien volledig in fout voor het ongeval. :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 feb 2018 17:13

Als de schade ettelijke duizenden euro's bedraagt zoals ik vermoed: op eigen kosten een advocaat aanstellen en de tegenpartij laten dagvaarden voor de politierechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 14 feb 2018 08:47

Zijn autoverzekering was ook nog niet in orde want had juist een nieuwe wagen...

Als puntje bij paaltje komt dekt Fidea de kosten voor mijn fiets niet
Als zijn verzekering effectief "niet in orde" was, en hij dus op het moment van het ongeval NIET verzekerd was (bij Fidea), lijkt het me logisch dat Fidea weigert voor de schade op te draaien. Dan moet je de schade op de veroorzaker verhalen.
en stelt mij bovendien volledig in fout voor het ongeval. :?:
Op basis van wat stellen ze dat jij in fout zou zijn ?
Kwam politie ter plaatse en werd er een PV opgesteld (ongeval met gewonden, dus in principe verplicht) ? Kwam / komt het voor de politierechtbank ?
mss voor alle duidelijkheid es de google maps exacte locatie doorgeven ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

GediscrimineerdePapa
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2018 10:05

Dag Milo72,
de locatie: Ternat Vitseroel, 1740 Ternat, 50.875585, 4.197854 Ik kwam dus uit de richting van Brussel en reed al links op het fietspad.
De verzekering baseert zich op het aanrijdingsformulier. De bestuurde verklaarde dat ik het kruispunt schuin overstak en dat ik veel te snel reed... :roll: In zijn verhaal zou ik dus links van hem komen en zijn schade was rechts vooraan. Maar zover denkt een verzekering blijkbaar niet na. Als ze maar zo weinig mogelijk moeten uitbetalen.
Politie kwam niet ter plaatse helaas. Ik ben achteraf maar aangifte gaan doen maar dat werd meteen geklasseerd voor de politierechtbank.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 15 feb 2018 10:59

Seponering betekent hoegenaamd niet dat de zaak niet meer voor de rechtbank kan worden gebracht. U zal daar echter zelf stappen toe moeten ondernemen.

U kan beginnen met de verzekering van de tegenpartij een aangetekend schrijven te sturen met een dwingend verzoek om hun standpunt m.b.t. de aansprakelijkheid te herzien wegens manifest in strijd met de vaststellingen op het aanrijdingsformulier en de schade aan de wagen. Dat u zo nodig zal overgaan tot een rechtstreekse dagvaarding, maar dat u er alle vertrouwen in hebt dat het niet zo ver moet komen.
"sowieso" schrijf je zo.

GediscrimineerdePapa
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2018 09:40

Ah kan dat? Ik zal het eens bekijken dan, want momenteel krijg ik geen horen als ik vraag waarom ze mijn deel van de tekening volledig negeren en volledig de andere persoon zijn verhaal volgen.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 20 feb 2018 11:49

Dat kan zeker, maar zonder rechtsbijstandsverzekering zal u de kosten voor uw advocaat en de dagvaarding zelf moeten voorschieten.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 feb 2018 20:26

Zijn autoverzekering was ook nog niet in orde want had juist een nieuwe wagen...
Hoewel dat wettelijk niet helemaal kosjer is, dekt de verzekering normaal ook het vervangende voertuig
Dus de kans is reëel dat het wat de verzekering betreft, wel ok is.

Triestig dat politie niet ter plaatse komt bij ongeval met gewonden waarbij de verzekering van motorvoertuig dubieus is ... maar echt wel tekenend voor verkeersbeleid in België.


Een dossier wordt niet geklasseerd voor de politierechtbank, daar wordt er over gevonnisd
Het is vermoedelijk geseponeerd door het Parket ? "Andere prioriteiten" :?:
Sepot van ongevallen met gewonden ... ook tekenend helaas.

U kan dat dossier opvragen, en op basis hiervan een burgerlijke vordering (laten) instellen voor de rechtbank.
Tegen de andere partij, niet via de verzekering
Dat doet u dus best met een advocaat.
Het opvragen kan u eventueel zelf al, om eens te zien of er iets in zit dat de moeite is.



Als ik je coordinaten ingeef, kom in in Opalfene op het KP Brusselstraat x Oude Brusselstraat uit ... lijkt beter te kloppen dan de straat die u opgeeft.


Kijk eens uit naar een verzekering die u dekt als eender welke weggebruiker, mét rechtsbijstand

Terug naar “Verkeersongevallen”