Werken op feestdagen

Kaydra
Topic Starter
Berichten: 20

Werken op feestdagen

#1 , 13 feb 2018 21:34

Beste,

ik ben in 2004 beginnen werken in een bedrijf waarvan de openingsuren in de loop der jaren zo'n 3x zijn aangepast. Nu zijn we enkele jaren geleden franchise-ondernemer geworden met wederom nieuwe openingsuren én zouden we ook open zijn op zondag. Nu, swat, het was te nemen of te laten en ik zit niet in een financiële situatie dat ik het kan riskeren om op te stappen...

In ons contract staat over de uren:
"volgens de noodwendigheden van het werk, de werkgever aan de werknemer een andere taak, uurregeling of arbeidsplaats kan toevertrouwen"
en over ons loon:
"alle voordelen die naast en boven de wedde worden toegekend, geen deel uitmaken van de bezoldigingen en als een vrijgevigheid moeten beschouwd worden. De werkgever heeft het recht deze voordelen op ieder ogenblik af te schaffen of te verminderen"

We hebben recent een brief ontvangen waarin aangekondigd wordt dat onze winkels vanaf dit jaar ook op feestdagen geopend zullen zijn.
De regeling hierover indien ze je inplannen is dat je eerstvolgende verlofdag omgezet wordt naar feestdag, waardoor je die verlofdag alsnog op een later tijdstip mag opnemen.

Dus stel je komt werken op paasmaandag en de eerstvolgende week heb je 5 dagen verlof. Die maandag zou dan omgezet worden naar feestdag en die week heb je dan maar 4 verlofdagen opgenomen ipv 5 en heb je dus nog 16 van je 20 dagen verlof over.

Maar sowieso heb je daar recht op. Indien - in de vorige regeling - je rustdag op een feestdag viel, dan kreeg je die feestdag uitbetaald én kreeg je die week een andere vrije dag. Dit is eigenlijk hetzelfde maar dan een andere dag vrij te kiezen ipv diezelfde week.

Nu is mijn vraag of we eigenlijk compensatie moeten krijgen indien we komen werken op een feestdag. Ik heb gehoord dat ze niet persé 150% of 200% moeten betalen, dát is een vrijgevigheid van je werkgever, maar dat men op zen minst recht heeft op alsnog een extra vrij te kiezen verlofdag.

Dus bv komen werken op paasmaandag, de week erachter heb je verlof waarvan je eerste dag dus feestdag wordt en je 4 ipv 5 dagen hebt opgenomen PLUS nog één dag extra ter compensatie waardoor je nog 17 dagen verlof tegoed hebt.

Weet iemand of dit zo is?

met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2018 21:43

IN welk PC horen jullie of wat soort winkel is dit ?

Er zijn sectoren dat men compensatie krijgt voor zondag werken maar dit is niet overal zo, zelfstandige kleinhandel heeft niks extra voor zondag werken. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2018 12:31

is hiervoor een akkoord met de werknemers?

wet 4/1/1974 Art. 8. Bij ontstentenis van een beslissing van een paritair orgaan, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, kan de vervangingsdag vastgesteld worden door de ondernemingsraad. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen, mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eensdeels en de syndicale afvaardiging anderdeels, of, bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers.
Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Kaydra
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 14 feb 2018 18:23

PC 119 geloof ik.
Het betreft een Albert Heijn maar in franchise dus wij zijn in loondienst van onze werkgever en niet van Albert Heijn. Mijn werkgever heeft zo 5 winkels en is momenteel nog bezig met uitbreiden.
Het ging ook niet over extra betaling voor zondagswerk, het ging eigenlijk specifiek over die feestdag en de vraag:
"heb je wettelijk gezien recht op een extra vrije dag, vrij te kiezen, indien men moet komen werken op een feestdag"
buiten dus dat je de dag van de feestdag sowieso uiteraard nog te goed hebt

Er is enkel een brief geweest voor communicatie over deze nieuwe werkregeling: vanaf nu werken we op zondag punt. Zoals gezegd staat er ook enkel in ons contract dat onze uren kunnen wijzigen maar er staat ook niets in qua openingsuren of dagen. Dus ik weet niet of deze wijziging daarin past.

Een vakbond hebben we ook niet. Dat mag je bij ons ook niet te luid zeggen "vakbond" ;)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2018 11:47

als dit een eenzijdige beslissing is zal dat niet in orde zijn, bij gebrek aan protest kan er wel een aanvaarding worden afgeleid.
volgens de wet 4/1/1974 art 14 heb je recht op een betaalde dag inhaalrust te nemen binnen de 6 weken, de vervangingsdag wordt dan aanzien als de feestdag. dus jullie regeling is voordeliger, die extra dag waar haal je dat vandaan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2018 12:56

Die extra dag dit is van horen zeggen zeker, ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#7 , 15 feb 2018 13:17

Algemeen principe is dat een werkgever ten allen tijde voor voltijdse werknemers 10 (betaalde) feestdagen moet garanderen. Voor continu werk (bv ziekenhuizen, grootwarenhuizen, bewakingsdiensten, elektriciteitscentrales, etc ..) kan het werk niet op feestdagen worden stilgelegd. Voor werknemers die op een feestdag worden tewerkgesteld, kan een vervangende feestdag worden vastgelegd, of kan de werknemer deze zelf inplannen (vrije keus). U bevindt zich duidelijk in de 2de situatie. Door de vrije keuze van de 10 feestdagen kan er ook niet meer gesproken worden van 'werken op een feestdag'. Er is bijgevolg geen méérloon verschuldigd voor werken op een gewoonlijke feestdag. Sommige werkgever geven dan weer een kleine compensatie voor de hinder die werknemers ondervinden om te werken op feestdagen, maar dit is louter een vrijgevigheid van de werkgever.

Kaydra
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 17 feb 2018 09:42

Bedankt voor de antwoorden

Dus we krijgen de compensatie al door ons die dag van de feestdag een andere vrije dag te geven, net zoals vóór deze regeling dat als onze rustdag op een feestdag viel we diezelfde week een andere dag vrij kregen. Maar daarbovenop zijn ze ons niets verschuldigd. Dan weet ik genoeg :)

Ja die 2de dag was van horen zeggen maar ik zie niet in waarom dat al geen reden genoeg is om opzoekwerk te verrichten. Als je er recht op hebt, heb je er recht op en ik heb jammer genoeg werkgevers die zulke dingen eerder voor zich zouden houden. Ik heb een andere collega gehad die geen extra bevallingsrust dierf opnemen omdat ze indertijd hadden gezegd "als je dat opneemt dan moet je ook niet meer terugkomen" ookal hadden ze geen poot om op te staan - dan spreek ik wel van 10 jaar terug hoor.

Dan zitten we enkel met het feit dat zij eenzijdig beslist hebben om voortaan open te zijn op feestdagen, is dit dan nog iets wat aangevochten kan worden door zij die er echt tegen zijn? Zoals gezegd staat er in ons contract wel dat er "volgens noodwendigheden van het werk" een andere uurregeling voorzien kan worden. Maar tis op 10 jaar tijd al de 3de of 4de keer dat ze de openingsuren wijzigen. Ik ben beginnen werken in die winkel met openingsuren 9-18u en ondertussen is het 8 tot 20u én op zondagen én nu nog feestdagen... Zijn dat "noodwendigheden" ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2018 10:13


Zoals gezegd staat er in ons contract wel dat er "volgens noodwendigheden van het werk" een andere uurregeling voorzien kan worden.

Zijn dat "noodwendigheden" ?
Ja dit kan, en de concurrentie in de zelfstandige kleinhandel is bikkel hard, wat vorig jaar niet van toepassing was kan nu wel.

De openingsuren van de grote ketens die schuiven allemaal naar meer uren open te zijn, zeer veel kleinere supermarkten moeten het van de zondag hebben, terwijl de grote sluiten !

Als je in een zelfstandige kleinhandel gaat werken weet je dat je zeer onaangename uren heeft net zoals in de horeca waar ze elke zaterdag avond en zondag de ganse dag moeten werken voor amper 2€ per uur met max. 12€ zondags premie, en een uurloon van minder dan in de zelfstandige kleinhandel.
De lonen zijn zeer veel verbeterd in de zelfstandige kleinhandel dan vroeger het geval was, en veel meer dan onze buurlanden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#10 , 19 feb 2018 13:19

Als je in een zelfstandige kleinhandel gaat werken weet je dat je zeer onaangename uren heeft net zoals in de horeca waar ze elke zaterdag avond en zondag de ganse dag moeten werken voor amper 2€ per uur met max. 12€ zondags premie, en een uurloon van minder dan in de zelfstandige kleinhandel.
:roll: :roll: :roll:

Het minimuloon in horeca bedraagt 11,68€/uur

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 feb 2018 13:57

Als je in een zelfstandige kleinhandel gaat werken weet je dat je zeer onaangename uren heeft net zoals in de horeca waar ze elke zaterdag avond en zondag de ganse dag moeten werken voor amper 2€ per uur met max. 12€ zondags premie, en een uurloon van minder dan in de zelfstandige kleinhandel.
:roll: :roll: :roll:

Het minimuloon in horeca bedraagt 11,68€/uur
Dit weet ik maar zeer goed, ik bedoelde met die 2€ de zondag premie is 2€ per uur met een max van 12€ per zondag, die premie komt boven hun normaal uurloon !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kaydra
Topic Starter
Berichten: 20

#12 , 19 feb 2018 20:20

[...] Als je in een zelfstandige kleinhandel gaat werken weet je dat je zeer onaangename uren heeft net zoals in de horeca [...]
Ja als ik nú zou komen solliciteren of ik ging 14 jaar geleden naar een Colruyt solliciteren dan had ik ook geweten dat het bagger uren zijn. Maar 14 jaar geleden was onze winkel gewoon open van 9 tot 18u en dan verwacht je niet dat ze á la minute de werkuren mogen aanpassen gewoon omdat sommige mensen enkel op onmenselijke uren nog willen komen winkelen. Blijkbaar zijn er veel mensen met nog minder vrije tijd dan bij ons ;)

Met de primark op de Meir ligt het idee nu ook op tafel bij sommige winkels om óók maar tot 19u30 of 20u open te gaan zijn én op alle zondagen. Ik zeg niet dat ik er niet van zou profiteren maar aan de andere kant hoeft het voor mij ook niet persé. Ik weet hoe rot het is om te moeten horen dat je op zondag gaat moeten werken dus vind ik het in de eerste plaats eerder sneu voor die mensen dan handig voor mij = /

In ieder geval aan iedereen bedankt voor de replies. We hangen eraan, jammer maar het zij zo.

Terug naar “Andere”