Maar u krijgt dus geen enkele bevestiging van de annulatie, als ik het goed begrijp?... en stuur ik hem een half uur later een email terug (reply) waarin ik zeg dat ik het niet eens ben met de offerte en dat ik mijn afspraak annuleer.
U hebt met andere woorden de tandarts gewoon volledig genegeerd na uw laatste mail? Dat was geen goede zet...De dag van de geplande afspraak probeert hij mij 3 maal te bellen en stuurt mij een boze mail waarin hij stelt dat zijn automatisch afspraaksysteem mij een dag ervoor een email gestuurd heeft en omdat ik daar niet expliciet op gereageerd heb, ik de kosten moet dragen van de afspraak.
Dit is een mager bewijs. Het feit dat u geen delivery failure gekregen hebt, betekent niet automatisch dat de andere partij de mail gekregen, laat staan gelezen heeft. De mail kan bij de spam terechtgekomen zijn, of naar een verkeerd, maar wel bestaand e-mail adres.Hij ontkent eveneens dat hij mijn email ontvangen heeft, hoewel ik die als bewijs in mijn gmail account heb zitten en ik geen 'delivery failure' ontvangen heb.
Veel dokters en tandartsen rekenen inderdaad een bedrag aan indien patiënten niet opdagen op een afspraak, en terecht. Als deze maatregel op voorhand gekend is bij de patiënten, is dit volledig legaal. Jij beweert nu op tijd afgezegd te hebben, de tandarts beweert dat dit niet het geval is. Het is dus woord tegen woord. Jij hebt als bewijs een verzonden e-mail in uw gmail, langs de andere kant heb je wel niet gereageerd op de herinnering voor de afspraak, en ook niet op de telefoontjes van de tandarts. Dat speelt dan weer in uw nadeel.Ik vraag mij nu af wie er juridisch in zijn recht is. Als hij email gebruikt als communicatiemiddel, geldt dat toch in 2 richtingen en kan hij er zich toch niet zomaar van afmaken met te zeggen dat hij 'mijn email niet ontvangen heeft'. Voor mij hield de communicatie op na het versturen van mijn email...
Veel dokters en tandartsen werken met een geautomatiseerd afspraken systeem. Zolang jij uw afspraak niet hebt geannuleerd in dat systeem, kunnen zijn toekomstige patiënten geen nieuwe afspraak maken voor die dag en uren.stuur ik hem een half uur later een email terug (reply) waarin ik zeg dat ik het niet eens ben met de offerte en dat ik mijn afspraak annuleer.
Ik vermoed dat de tandarts (net zoals andere dokters dit doen bij patiënten die hun afspraak niet nakomen) gewoon een forfaitair bedrag aanreken om het inkomensverlies te compenseren. Dit is geen consultatie, geen vergoeding voor een prestatie, maar een soort "boete". Heeft verder ook niets met mutualiteit te maken, want de patiënt ontvangt hiervan geen getuigschrift en kan dit dus ook niet binnenbrengen.Want wat eist de tandarts nu? Dat je verplicht die kronen van 3000 euro moet laten plaatsen? Of dat je een consultatie betaalt. En wat voor een consultatie dan? Een basisconsultatie "controle van de tanden" (dat duurt een kwartiertje) mét bewijs voor de mutualiteit om terug te trekken? Of enkel het remgeld voor een consultatie.....
Straks zal ik u een antwoord geven op uw vraag middels privébericht.Ik ga voor een jaarlijks nazicht naar de tandarts en die stelt dat ik 3 kronen moet laten plaatsen (1600 euro). Ik vraag hem dat hij mij een offerte stuurt per email en hij plant alvast een afspraak van 2 uur in.
Wanneer ik enkele uren later de email ontvang, blijkt de prijs veranderd (3000 euro) en stuur ik hem een half uur later een email terug (reply) waarin ik zeg dat ik het niet eens ben met de offerte en dat ik mijn afspraak annuleer.
De dag van de geplande afspraak probeert hij mij 3 maal te bellen en stuurt mij een boze mail waarin hij stelt dat zijn automatisch afspraaksysteem mij een dag ervoor een email gestuurd heeft en omdat ik daar niet expliciet op gereageerd heb, ik de kosten moet dragen van de afspraak.
Hij ontkent eveneens dat hij mijn email ontvangen heeft, hoewel ik die als bewijs in mijn gmail account heb zitten en ik geen 'delivery failure' ontvangen heb.
Ik vraag mij nu af wie er juridisch in zijn recht is. Als hij email gebruikt als communicatiemiddel, geldt dat toch in 2 richtingen en kan hij er zich toch niet zomaar van afmaken met te zeggen dat hij 'mijn email niet ontvangen heeft'. Voor mij hield de communicatie op na het versturen van mijn email..
Iemand een idee?
Dan dienen er toch een aantal voorwaarden vervult te zijn.Veel dokters en tandartsen werken met een geautomatiseerd afspraken systeem. Zolang jij uw afspraak niet hebt geannuleerd in dat systeem, kunnen zijn toekomstige patiënten geen nieuwe afspraak maken voor die dag en uren.stuur ik hem een half uur later een email terug (reply) waarin ik zeg dat ik het niet eens ben met de offerte en dat ik mijn afspraak annuleer.
Voor het systeem blijven die uren dan "bezet".
Als de tandarts persoonlijk in dat systeem moten gaan (inloggen, zoeken op uw naam of datum/uur, verliest hij gemakkelijk 10 minuten, tijdens dewelke zijn werk blijf liggen en de patiënt in zijn stoel moet wachten.(hopelijk niet met de mond open )
Tandarts heeft 100 % gelijk die kosten aan te rekenen.