Verlof dwingende reden - enkel eerste dag onvoorzien

wardmeeussen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verlof dwingende reden - enkel eerste dag onvoorzien

#1 , 13 feb 2018 14:49

Hey iedereen,

Bij de ziekte van onze dochter werd door de dokter een attest geschreven dat aanwezigheid van een ouder thuis vereist was wegens ziekte van het kind. Deze afwezigheid is onbetaald en valt onder dwingende reden.

Van mijn werkgever kreeg ik vandaag bericht dat enkel de eerste dag ziekte onder de modaliteiten van dwingende reden kon vallen omdat dit niet meer onder een onvoorziene omstandigheid valt. Ik zou hiervoor dan een dag verlof of recup moeten opnemen.

"Je kan verlof om dwingende redenen enkel krijgen als het gaat om een gebeurtenis, onafhankelijk van jouw wil, die je niet hebt kunnen voorzien en dus ook niet vooraf hebt kunnen oplossen en die je door niemand anders kan laten regelen.

Daarom wordt de eerste dag waarop kind ziek werd aanzien als een dwingende reden en hiervoor kan je dus sociaal verlof nemen.
Aangezien je voor de volgende dagen een oplossing kan voorzien, worden de dagen na de dag sociaal verlof niet meer aanzien als een onvoorziene gebeurtenis en kan je hiervoor dus geen sociaal verlof meer nemen."

Als ik online zoek naar deze redenering kan ik hierover niets terugvinden, ook geen andere rechtspraak. Ik heb hun al gevraagd naar de bron waaruit dit voorkomt, maar zonder resultaat.

Hebben jullie zicht of de redenering van de werkgever correct is, of ik alsnog recht heb op 2 dagen 'sociaal verlof'. Is er al rechtspraak daarover geweest over wat wel of niet als dwingende reden wordt aanzien?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 feb 2018 15:29

De werknemer mag afwezig zijn gedurende de tijd die nodig is om het hoofd te bieden aan zijn probleem, op voorwaarde dat hij zijn werkgever vooraf verwittigt, of indien dit niet mogelijk is, zo spoedig mogelijk.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42338

Er staat nergens dat dit enkel voor de eerste dag zou gelden. Het klopt dat je voor de daaropvolgende dagen een oplossing kan zoeken, maar er is niets of niemand die garandeert dat u die ook kan vinden.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 13 feb 2018 15:38

ik vermoed dat de werkgever een beetje balanceert tussen de definities van dringend en dwingend. Dwingend = het probleem dwingt ons er toe het zo op te lossen.
Dringend= momenteel dringt er zich een plots opduikend probleem op dat we gezien de urgentie momenteel zo oplossen, maar waarvoor later een andere oplossing gezocht kan worden.

Reclame

Terug naar “Andere”