erfenis problemen met broer

han phil
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis problemen met broer

#1 , 13 feb 2018 02:07

Zo een twintig jaar geleden wou ik goedkoop klein appartement kopen.De immo verkoper en verkopers van het appartement kwamen by mijn ouders om papieren te tekenen,moeder zou voor 12000 euro borg tekenen omdat ik niet genoeg had voor de volledige lening .Na 2 dagen hadden mijn ouders achter mijn rug zonder mij te zeggen bij de notaris geweest en het appartement op hun naam gezet..vader vond dat beter zo en het zou later toch het mijne worden(had geen goede band met vader).Nu na het overlijden vader (moeder leeft nog)heeft broer brief van notaris met daarop dat verdeling in procenten en zegt 50% van uw appartement is van mij,en buiten zit ge zekers,begin maar al te sparen voor geld aan mij te geven!.Moeder en broer zeggen ook "u geeft al 20jaar geen huur" ik zeg daarop ;eeste zet ge achter mijn rug appartement op uw naam en nu 20jaar later komt ge af met huurgelden? Broer zegt ook ,ik ben slimmer ,mijn appartement en verbouwingskosten betaald door moeder staan op mijn naam!Moeder zegt zelf dat ze er niet kan aan doen aan de situatie.voel mij goed bedrogen en broer kan goed geld onvangen door een appartementje die ik in krant gezien had en ging kopen. Ps 'broer heeft alvast grote lux jeep gekocht VRAAG is nu kan er een rechtzetting gebeuren dat het appartement op mijn naam komt of zijn er nog andere mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 feb 2018 08:55

Er is redelijk wat ontbrekende informatie zodat de reactive onder voorbehoud is :

Ik veronderstel dat de akte van uw appartement door uw ouders getekend werd. Klopt het dat je nooit huur betaalde en dat je evenmin een lening afbetaalde ? Uw ouders mochten u gratis laten wonen; dat is/was hun keuze en daar heeft uw broer noch uw moeder iets over te maren.

Uw ouders betaalden de verbouwingen etc van het appartement van uw broer ... Als je kan bewijzen dat je broer (significant) meer kreeg kan je een compenatie proberen bekomen. Dit is een lastige procedure die meestal meer kost dan dat ze opbrengt. Weeg dit af tegen wat jij kreeg (bv 20 jaar gratis wonen is ook niet niets.

Als uw ouders volgens het wettelijke stelsel getrouwd waren en géén bewijsbare eigen bezittingen hadden (bv uit erfenis) dan viel bij't overlijden van uw vader de helft van de erfenis open : van die helft erfden jij en je broer de blote eigendom en je moeder het vruchtgebruik. Jij bezit nu 1/4e in blote eigendom van "uw" appartement evenals je broer. Je moeder heeft het vruchtgebruik en 1/2e blote eigendom. Idemdito voor de andere bezittingen. Uw moeder (vruchtgebruiker) kan u huur vragen en kan - net als uw broer - gerechtelijk de uit onverdeeldheidtreding vorderen.

Uw moeder kan u haar deel van het appartement schenken "buiten erfdeel" evenals een som geld om het 1/4e blote eigendom van je broer uit te kopen. Als dit evenwel meer dan 1/3e van wat ze nog bezit is dan zal uw broer (terecht) een rechtzetting vorderen.

Probeer een erfenisruzie te vermijden en ga - als ze dat willen - met moeder en broer naar de notaris om advise in te winnen hoe dit het beste aangepakt wordt.

han phil
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2018 11:48

De akte van het appartement werd ondertekend door de ouders wel achter mijn rug zonder dat ik het wist.vraag : doordat mijn ouders 20jaar geleden zonder mij te zeggen het appartementje vlug op hun naam gezet hebben(relatie met vader was niet zo goed dus ik vraag mij af of het niet met slechte bedoelingen was )anders zouden ze mij het toch op voorhand gezegd hebben., nu 20 jaar later ondervind ik door die gebeurtenis (al dan niet met voorbedachte rade) wel veel problemen.Kan dat zomaar de zoon om de tuin leiden zodat 20 jaar later broer kan profiteren van het appartementje ,van de verhoogde waarde na 20 jaar

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 13 feb 2018 12:14

Uw ouders mochten een appartement in volle eigendom kopen en jou er gratis in laten wonen. Wat was uw bijdrage in de aankoop ? Lening betaald ?

Mocht dit appartement op jouw naam gekocht geweest zijn met geld van de ouders dan zou dit een schenking geweest zijn waarvan uw broer (na overlijden van moeder) de helft van de huidige waarde kan vorderen. Tenzij natuurlijk er geschonken werd buiten erfdeel en er voldoende overblijft om je broer minimaal het wettelijk minimum van 1/3e van alle goederen te laten erven. (jij erft het andere 1/3e)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 feb 2018 14:38

De akte van het appartement werd ondertekend door de ouders wel achter mijn rug zonder dat ik het wist.vraag : doordat mijn ouders 20jaar geleden zonder mij te zeggen het appartementje vlug op hun naam gezet hebben(relatie met vader was niet zo goed dus ik vraag mij af of het niet met slechte bedoelingen was )anders zouden ze mij het toch op voorhand gezegd hebben., nu 20 jaar later ondervind ik door die gebeurtenis (al dan niet met voorbedachte rade) wel veel problemen.Kan dat zomaar de zoon om de tuin leiden zodat 20 jaar later broer kan profiteren van het appartementje ,van de verhoogde waarde na 20 jaar
Ik zie hiervan geen enkele relevantie in.
Waarom zouden uw ouders destijd geen appartment(je) mogen kopen hebben en daar mee doen wat ze wilden of goed vonden?
Blijkbaar leefde u toen op een andere planeet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 feb 2018 15:39

De akte van het appartement werd ondertekend door de ouders wel achter mijn rug zonder dat ik het wist.vraag : doordat mijn ouders 20jaar geleden zonder mij te zeggen het appartementje vlug op hun naam gezet hebben(relatie met vader was niet zo goed dus ik vraag mij af of het niet met slechte bedoelingen was )anders zouden ze mij het toch op voorhand gezegd hebben., nu 20 jaar later ondervind ik door die gebeurtenis (al dan niet met voorbedachte rade) wel veel problemen.Kan dat zomaar de zoon om de tuin leiden zodat 20 jaar later broer kan profiteren van het appartementje ,van de verhoogde waarde na 20 jaar
Ik zie hiervan geen enkele relevantie in.
Waarom zouden uw ouders destijd geen appartment(je) mogen kopen hebben en daar mee doen wat ze wilden of goed vonden?
Blijkbaar leefde u toen op een andere planeet.
Hoe oud was je toen je zogezegd dat appartement kocht? Indien al tot de jaren van verstand gekomen, kon je toch beter toezien op het besteden van uw spaarcentjes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”