Geen co-ouderschap door woonafstand

Dmfplusmama
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen co-ouderschap door woonafstand

#1 , 01 feb 2018 21:03

Wij zijn zwaar verward... Mijn partner en zijn ex zijn uit elkaar gegaan begin 2016, ze woonden daarvoor al 6 jaar samen waaronder 4 jaar in hun woning die ze samen gebouwd hadden. 2 kindjes van 3,5 en 5. Eerste keer beslist rechter dat de kinderen toegewezen worden aan de mama ook al wilt die ( toen nog steeds woonende in hun gezamenlijke woning) verhuizen naar een gemeente die 50km verder ligt. De oudste ging al naar school maar dat deed er niet toe... De rechter vond dat de papa die afstand maar moest aanvaarden en zijn kinderen maar 1 weekend om de 14 dagen kon zien.
In beroep gegaan voor toch co-ouderschap aan te vragen en nu een uitspraak dat de situatie blijft zoals het is want de afstand van de hoofdverblijfplaats van de mama ligt te ver ... Begrijpen wie het begrijpen wil... Hun ouderlijk huis telt niet, waar ze zijn opgegroeid telt niet, dat ze hier naar school gingen telt niet , dat ge zomaar verhuist en 50 km verder gaat wonen telt niet en nu komen ze daar mee af... Hoe eerlijker je hier bent hoe slechter... Het ergste is dat de oudste altijd zegt dat hij zo kort maar bij papa is en dat hij dat spijtig vindt maar daar wordt geen rekening mee gehouden... Wij zijn even ten einde raad...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 12 feb 2018 15:26

Er moet iets in het verhaal ontbreken .... maar dat is mijn bescheiden mening.
Familierechtbank is bevoegd.
Zo wie zo is er nog steeds gezag co-ouderschap.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 12 feb 2018 17:27

Als één van de ouders er om vraagt, moet een rechter in principe gelijk verblijfsco-ouderschap toestaan. Dat is tegenwoordig de regel. Kent een rechter dat niet toe, dan moet hij dat in het vonnis duidelijk en grondig argumenteren. Een standaardzin zoals: "er wordt geen gelijk gedeeld verblijf toegekend in het belang van het kind" is dus géén grondige argumentatie. Wat heeft uw advocaat aangeraden?

Reclame

cruella
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 feb 2018 17:59

Wij zijn al 4 jaar uit elkaar en hebben altijd co-ouderschap gedaan.
Maar een klein half jaar geleden ben ik 60km verder gaan wonen. Mijn kinderen zijn niet van school veranderd omdat ik dat ook niet wou.
Dus rijden we in mijn week s morgens 60km heen en s avonds 60 km terug. Het is een klein 40 minuutjes. Mijn kids zijn het gewoon nu en de schoolresultaten lijden er niet onder.
ik ben nu een zaak begonnen tegen mijn ex om de kinderen in dezelfde regeling te krijgen als mijn nieuwe partner.
Die zaak wordt nu eind deze maand ingeleid, eens benieuwd wat dat gaat geven.
Mijn kids zijn wel tieners dus misschien is dat al een verschil.

GediscrimineerdePapa
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2018 16:58

@Fransiscus: Dat is wat de meeste mensen als reactie geven. Het is mijn vriendin, geweldige plusmama trouwens, die dit bericht geplaatst heeft.
Er ontbreken inderdaad veel details, maar hoe meer details ik geef hoe ongeloofwaardiger het klinkt. Ik zal er nog enkele aan toevoegen:
Mijn expartner werkt in een ploegensysteem en heeft dus nachten, vroege en late shiften. Hierdoor is ze niet in staat alleen voor de opvang van de kinderen te zorgen. Daardoor wil ze verhuizen om meer beroep op haar ouders te kunnen doen. Wat voor de rechter blijkbaar geen probleem is.
Ikzelf ben bediende met regelmatige uren die ik in beperkte mate zelf kies. Ik kan dus perfect alleen voor de kinderen zorgen op het moment van de eerste aanleg. Ondertussen heb ik opnieuw een relatie en staan we nog sterker. Zelfs in beroep, wat pas ruim anderhalf jaar later kon plaats vinden, vind "het gerecht" het contact met de grootouders van de moeders kant blijkbaar belangrijker dan het contact met hun eigen papa (en plusmama op wie ze ook echt dol zijn).

Moest je denken dat er denken dat er details ontbreken die in mijn nadeel spelen, ik wil je met plezier mijn hele dossier doorsturen want er staan geen geheimen in. Helaas is het niet het geval, wat het allemaal nog ongeloofwaardiger doet lijken.

@eylis: dat hoor ik ook vaak. bij deze het bewijs dat het niet zo is.
@cruella: leeftijd van de kinderen speel idd een grote rol. Hoe jonger ze zijn hoe groter de kans dat ze nog van school verplaatst worden normaal. Dat je zelf beslist om ver te gaan wonen en die afstand bijgevolg zelf overbrugt is een mooi, en in mijn ogen normaal, gebaar. Je ex-partner "straffen" omdat jij wil verhuizen zou alleen maar van egoisme getuigen. Moest ik in zijn plaats zijn ik zou de andere regeling ook zonder rechtbank aanvaarden. Ik probeer mij steeds constructief op te stellen en het beste vanuit het standpunt van de kinderen te bekijken. Maar blijkbaar is dat niet de manier waarop je in dit land iets kan bekomen.

Lang leve de gerechtigheid.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 13 feb 2018 21:37

en wat was het pleidooi van uw advocaat in dit verhaal? Heeft die gepleit om het wettelijk gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap te vragen? En wat was de gegronde reden van de rechter om dit niet toe te staan?

GediscrimineerdePapa
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2018 10:37

Inderdaad, er werd twee maal gepleit voor wettelijk gelijk verdeeld verblijf.
In eerste aanleg was de gegronde reden dat het logisch is dat mevrouw terug keert naar haar "regio" omdat ze waar we woonden niemand had om op terug te vallen. In beroep bevestigde de rechter dat en dat ze begrijpt dat mevrouw haar ouders nodig heeft om de kinderen te kunnen opvangen.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 15 feb 2018 12:24

Had je echt voor in beroep kunnen gaan. "Terug naar de regio" is geen gegronde reden. En "de moeder begrijpen" is geen factor die het belang van de opvoeding door beide ouders overstijgt. Wat vond je advocaat zélf van het vonnis én deze gegronde reden"?

GediscrimineerdePapa
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2018 14:37

Mijn advocaat in eerste aanleg heeft mij last minute laten staan en ik werd bijgestaan door een collega van hem. De verdediging liet de wensen over (obviously) ,ik had evengoed thuis kunnen blijven. Nadien ben ik veranderd van advocaat. Uiteraard was het kalf toen al verdronken en mijn huidige advocaat stelt alleen maar vast hoe er geblunderd geweest is in eerste aanleg, zelfs al voor de zaak voorgekomen is. Vijgen na Pasen natuurlijk.

cruella
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 feb 2018 16:44

@ gediscrimineerde papa/ Ik heb 100 en 1 voorstellen gedaan qua regeling gaande van 5/9, 6/9, 4/10 flexibel weekends in functie van ons beroep, extra alimentatie....altijd maar neen neen neen....op den duur stopt de discussie en moet je de mening van een 3e persoon vragen.
Kost allemaal heel veel geld en de uitkomst kan meevallen of tegenvallen.
Geld dat we beiden konden gebruiken om leuke dingen te doen met de kids....maar ja zoals je zegt. enig rationaliteit ontbreekt bij heel veel mensen als ze hun gelijk willen halen.

GediscrimineerdePapa
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 feb 2018 09:39

Geld heeft het zeker al gekost, tegen eigen wil in.
Het enige wat ik nog kan doen is mijn huis, de ouderlijke woning van de kindjes, verkopen en dichterbij gaan wonen. Op die manier vervalt elk argument om mij co-ouderschap te ontzeggen. Maar dat vind ik nogal drastisch, zeker als je weet dat we in deze situatie zitten door het volledige incompetent optreden van de rechtbank... Die mensen leven veel te ver van de realiteit.

Terug naar “Echtscheiding”