Advies ivm nut (notariële) samenlevingsovereenkomst - wanneer nodig?

artemis_77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Advies ivm nut (notariële) samenlevingsovereenkomst - wanneer nodig?

#1 , 31 jan 2018 21:54

Dag allen,

Mijn vriend en ik hebben samen een appartement gekocht en gaan hierin samenwonen. Momenteel wonen we nog apart, hij in een eigen appartement, ik in een huurappartement. Hij heeft een zoon van 18j waarover hij het hoederecht heeft en die nog op school zit, ik heb geen kinderen.

We gaan wettelijk samenwonen en hierdoor genieten we dus al een zekere bescherming (bv. i.v.m. vruchtgebruik) en zijn een aantal zaken geregeld. Mij lijkt het echter een goed idee om ook een notariële samenlevingsovereenkomst/contract af te sluiten. Ik zet een aantal zaken graag op papier om eventuele discussie in de toekomst uit te sluiten, dat geeft mij gemoedsrust. Bovendien heb ik ook gelezen dat dit aangeraden wordt voor nieuw samengestelde gezinnen.

De notaris raadde het afsluiten van een samenlevingsovereenkomst echter af, en zei dat dit enkel nuttig is als bv. de inboedel zeer waardevolle zaken bevat waarover discussie kan ontstaan.

Ik wou graag de mening van deskundigen vanuit het notariaat, familierecht of ervaringsdeskundigen eens horen, want het verbaasde me ergens dat dit niet aangeraden werd. Wordt het afsluiten van een samenlevingsovereenkomst dan enkel in zeer complexe situaties en uitzonderlijk gedaan?

Bedankt alvast.
Met vriendelijke groeten,
A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis_77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2018 22:29

Correctie, hoederecht bestaat blijkbaar niet meer, hierop maakte een oplettende lezer me attent, ik ben dan ook geen jurist, zoals blijkt :)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 01 feb 2018 13:19

In zo'n samenlevingscontract kan je bepaalde zaken afspreken, maar de wetgeving heeft voorrang. Je kan geen afspraken laten noteren ivm uw nalatenschap. Wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen, dwz. ieder heeft zijn inkomen en zijn vermogen. Die bepalingen zijn al een zekerheid voor u.
Zijn zoon erft van hem. Jij krijgt alleen het vruchtgebruik over de gezinswoning, het gezamenlijk appartement. Uw familie erft van u. Er kan van de wettelijke bepalingen in zekere mate worden afgeweken via een persoonlijk testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 01 feb 2018 16:27

Met een huwelijk zijn er toch nog verschillen o.a. art 461 e.v. strafwetboek.
Ook erfrecht is anders

artemis_77
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2018 15:52

Bedankt voor de reacties. Ik maak idd ook nog een testament op, waarin zowel mijn familie als mijn vriend zullen erven.

Ik dacht dat een samenlevingsovereenkomst wel handig zou zijn voor afspraken ivm wat van gemeenschappelijke en wat van individuele rekening wordt betaald, welke afspraken we alvast kunnen maken bij eventueel uiteen gaan, afspraken ivm kwesties bij overlijden van één van beiden, etc.

Maar in feite is al veel geregeld via wettelijk samenwonen en aankoopakte met schuldbekentenis. Dus ik weet niet goed wat andere mensen dan nog extra in de samenlevingsovereenkomst zetten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”