0 op examenvraag

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: 0 op examenvraag

#16 , 27 jan 2018 16:28

Ik denk dat er wel een zeer groot verschil is tussen een examen en een examen , examen loodgieter moet waterleiding leggen en 10 solderingen maken, en 1 lekt verdient hij dan 9/10 ???

Voor mij is dit gebuisd heb je dit maar voor in je living, dat er punten gegeven voor de kunst, waterpas, de loodlijn, de netheid van de soldure enz.. van leiding !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 jan 2018 18:04

Dat sommigen een reactie schrijven zonder aandachtig te lezen waarover het gaat, is ook hier weer duidelijk.
Ik herhaal wat er staat geschreven: "... EERSTE jaar vroedkunde (het gaat dus wel degelijk over hoger onderwijs)...".
Als je dan reageert met: "Dit gaat waarschijnlijk over de opleiding zorgkundige (beroepsonderwijs BSO)", dan kan je moeilijk ernstig genomen worden.

Dan ivm de loodgieter: ik heb les gegeven in een technische school. Indien de collega's aan alle leerlingen in hun EERSTE jaar een 0 zouden geven als hun werk niet 100% volgens de regels van de kunst gebeurt, dan zouden er 'mooie' rapporten worden uitgedeeld... Dat geldt trouwens niet alleen voor loodgieters maar voor ALLE opleidingen. Dat diegene die deze reactie heeft geschreven niet zelf lesgeeft is wel duidelijk te zien aan zijn zinsbouw!!!! Ik zou graag zijn schoolse carrière eens zien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 jan 2018 20:06

. Dat diegene die deze reactie heeft geschreven niet zelf lesgeeft is wel duidelijk te zien aan zijn zinsbouw!!!! Ik zou graag zijn schoolse carrière eens zien

.
Deze is niet moeilijk hoor er is er geen !

Dat mijn zinsbouw niet in orde is, dit zal wel juist zijn, heb misschien veel andere en meer capaciteiten dan u, een forum is niet de plaats voor iemand af te schieten op schrijffouten en zins bouw er is een ongeschreven regel van de forums dat ze toegankelijk zijn voor iedereen en niet alleen voor mensen die hogeschool hebben gelopen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#19 , 27 jan 2018 22:38

In een van mijn opleidingen waren er praktische proeven ofwel had u 10/10 ofwel was u gebuisd.

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#20 , 28 jan 2018 17:16

Ik heb totaal niets tegen mensen die schrijffouten (van welke aard ook) maken (deze worden trouwens hoe langer hoe moeilijker vindbaar, maar dat wijt ik aan het huidige schoolse systeem...), maar als deze gepaard gaan met reacties die een lege karntonnen doos blijken te zijn, dan word ik giftig.

Ik vraag me af hoe je een deftige reactie kan geven als je, en ik citeer "Deze is niet moeilijk hoor er is er geen!", geen ervaring hebt met de onderwerpen.
Het is door mensen zoals u dat er op deze forums veel trash terug te vinden is.

Ik heb nooit beweerd dat u geen capaciteiten hebt, wel dat je geen leerkracht bent. Maar ja, dat zal één van uw kwaliteiten zijn om dat er van te maken. Succes!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 28 jan 2018 17:58


Ik vraag me af hoe je een deftige reactie kan geven als je, en ik citeer "Deze is niet moeilijk hoor er is er geen!", geen ervaring hebt met de onderwerpen.
Het is door mensen zoals u dat er op deze forums veel trash terug te vinden is.
heb ik ergens geantwoord dat ik geen ervaring heb??

Moet je een onderwijs parkoers doorlopen om kennis te hebben ??

Deze antwoorden heb ik in deze topic gegeven
#7 Ik heb opgemerkt dat vragen hier over dit onderwerp altijd geplaatst worden door mensen die gebuisd zijn !
#16 Ik denk dat er wel een zeer groot verschil is tussen een examen en een examen , examen loodgieter moet waterleiding leggen en 10 solderingen maken, en 1 lekt verdient hij dan 9/10 ???

Voor mij is dit gebuisd heb je dit maar voor in je living, dat er punten gegeven voor de kunst, waterpas, de loodlijn, de netheid van de soldure enz.. van leiding !
# 18Deze is niet moeilijk hoor er is er geen !

Dat mijn zinsbouw niet in orde is, dit zal wel juist zijn, heb misschien veel andere en meer capaciteiten dan u, een forum is niet de plaats voor iemand af te schieten op schrijffouten en zins bouw er is een ongeschreven regel van de forums dat ze toegankelijk zijn voor iedereen en niet alleen voor mensen die hogeschool hebben gelopen !
Zeg me nu eens waar ik je een verkeerd antwoord heb gegeven, ik stelde enkel vast dat er de laatste tijd hier veel gevraagd werd over examen !

Voor mij is het wel goed hoor, zaak gesloten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 jan 2018 21:32

Het is januari... de kans dat er NU veel vragen over examens worden gesteld is bij mijn weten nu groter dan in oktober...

Mijn vragen waren heel duidelijk en ik verwacht dan ook gewoon een antwoord op mijn vragen, dus over dat specifieke geval. Je kan buizen léggen in een échte woning niet vergelijken met zéggen dat je een pop moet wegen voor het wassen in een klaslokaal. Als je in een woning buizen gaat leggen ga ik er vanuit dat je al een opleiding hebt genoten, al dan niet in een school.

Mijn vraag was ook niet of het een ramp is dat je een griepspuit geeft ipv een insulinespuit. Dat is van een totaal andere orde.

Het gaat er niet over waar je een verkeerd antwoord hebt gegeven. Ik zou het alleen appreciëren indien er antwoorden kort en to the point zouden komen. Niet meer, niet minder.

Zaak gesloten.

bosprocureur
Berichten: 6854

#23 , 29 jan 2018 12:16

oef, denlowie ontsnapt dus aan vervolging.

Typisch een schoolmeesterantwoord, inclusief zeer gestrenge terechtwijzing. :cry:

WP002
Berichten: 1479

#24 , 29 jan 2018 17:32

Ik wil er nog iets aan toevoegen:

Het examen dat het meisje deed ivm het wassen van de baby was met een pop. Dus nog niet met een echte baby in een ziekenhuis.
Mijn stagiairs staan voor de klas met echte leerlingen...
Nogmaals:
Als één van de vereisten is om voor het examen te slagen dat de handelingen in de juiste volgorde worden gesteld, zonder er één over te slaan, en dat criterium is op voorhand voldoende duidelijk toegelicht, dan is een 0/10 terecht.

eylis
Berichten: 8840

#25 , 29 jan 2018 18:11

En als poster (leraar wiskunde) zo begaan is met deze studenten, waarom neemt ze dit item niet op met de collega die de studenten "buisde"? In de cursussen teamwork, bedrijfsbeheer en ook in onderwijspedagogiek wordt er steeds op gehamerd: éérst intern een probleem proberen aankaarten en dàn extern naar oplossingen zoeken :-)

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#26 , 30 jan 2018 13:49

@eylis

Even duidelijk stellen: ik ben géén collega en dus doet uw 'teamwork' en 'bedrijfsbeheer' en 'intern' hier niets ter zake.

De bedoeling van mijn post was om te achterhalen of het TEGENWOORDIG een normale manier van werken is in de HOGESCHOLEN/UNIVERSITEITEN.
Vroeger werd er voor een oefening die niet volledig correct werd opgelost gemakkelijk een 0 gegeven (wiskunde). Dat we hierdoor een hoop miserie op onze nek haalden (lees ouders, advocaten, Raad van State, ...) is niet ongekend. We hebben dus moeten bijsturen en geloof het of niet, maar ik vind het ook terecht. Of toch deels, want het niveau gaat op alle vlakken achteruit... Vraag het maar aan de docenten/professoren. Maar dat is een andere discussie.

Zelfs in de zware wiskunde-richtingen in het laatste jaar secundair: daar waar leerlingen vroeger tijdens de deliberatie als een 'probleemgeval' werden beschouwd (omdat ze niet voldoende oefeningen volledig correct hadden opgelost...), zijn deze nu probleemloos geslaagd. En ja, ook succesvol als dokter, bruggenbouwer (lees een van de vorige tweets), ...

Met de nuttige antwoorden op mijn vragen kan ik dan kijken wat ik verder moet doen. Dat was mijn bedoeling.

@bosprocureur

Dat zal beroepsmisvorming zijn. Proficiat dat jij dat niet hebt.
Naar mij toe mag dat blijkbaar wel????????????

WP002
Berichten: 1479

#27 , 30 jan 2018 23:43

Voor de derde keer ter attentie van de OP: als op voorhand wordt aangekondigd dat een bepaald stuk leerstof perfect moet gekend worden of anders nul, dan IS DAT ZO. Leg er u bij neer. Ook op een hogeschool of universiteit. Over de wenselijkheid van een dergelijke examenvorm oordeelt meestal een onderwijscommissie, die inderdaad zoiets kan beslissen.
(en ik ben zelf docent wiskunde aan de universiteit, ik kan het weten)

Franciscus
Berichten: 38596

#28 , 30 jan 2018 23:46

Wat is het eerste wat u moet doen als u uw praktisch examen rijbewijs start?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 30 jan 2018 23:58

Voor de derde keer ter attentie van de OP: als op voorhand wordt aangekondigd dat een bepaald stuk leerstof perfect moet gekend worden of anders nul, dan IS DAT ZO. Leg er u bij neer. Ook op een hogeschool of universiteit. Over de wenselijkheid van een dergelijke examenvorm oordeelt meestal een onderwijscommissie, die inderdaad zoiets kan beslissen.
(en ik ben zelf docent wiskunde aan de universiteit, ik kan het weten)
En het kan nog straffer:
Onze professor mechanica zei ons dat het examen enkel uit ongeziene vraagstukken zou bestaan + 1 zeer elementaire vraag, nml.
definieer met woorden de begrippen kracht, arbeid en vermogen. Wie op die eenvoudige en op voorhand aangekondigde vraag blunderde zou nul krijgen op het examen. En ja, meer dan 25 percent kreeg nul....zelfs als de vraagstukken goed werden opgelost.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#30 , 01 feb 2018 22:56

Ok, het is voor mij nu wel stilaan duidelijk: de hogescholen en universiteiten mogen dus hun 'zin' doen.

Gisteren kreeg ik te horen van een docente (in de hogeschool waarover het hier gaat) dat men in de concurrerende hogeschool (die in vogelvlucht enkele km van elkaar verwijderd zijn) voor DEZELFDE studierichting een totaal ander evaluatiesysteem gebruikt. En wat nog straffer is: zij zou haar eigen dochter naar de concurrentie sturen omdat ze niet akkoord gaat met 'de manier van doen' in haar eigen hogeschool... Dat zegt voor mij genoeg.

Als ik met mijn collega's hierover spreek, is iedereen verontwaardigd. Geen enkele collega heeft een kind in een hogeschool/universiteit die met hetzelfde systeem te maken heeft.

Enfin, dat doet allemaal niet ter zake. Het is wat het is en men zal er zich moeten bij neerleggen.
Ondertussen heb ik van de studente in kwestie vernomen dat meer dan 80% niet aan de stage mag deelnemen. Vreemd... Zijn er stageplaatsen te kort???

Nog dit: ik begrijp niet goed wat er bedoeld wordt met 'Wat is het eerste wat u moet doen als u uw praktisch examen rijbewijs start?'
Waarschijnlijk een terechte opmerking, maar ik begrijp het niet.
Als iedereen zijn rijbewijs moet inleveren die niet alle vragen correct had op het theoretische examen zouden er geen files meer zijn. Wel, dat is misschien dé oplossing voor ons fileprobleem... Meteen ook een hint naar de professor mechanica waarvan sprake. Is hij dan zo perfect in alles? Toevallig woon ik tussen twee professoren (ik voel me nederig :) ). Een professor 'pensioenen' (de beste van Vlaanderen heb ik me laten wijsmaken) en de andere is zelfs nog een grotere 'crack': dokter, licentiaat rechten, volksvertegenwoordiger, professor en sinds enkele jaren voorzitter van het Grondwettelijk Hof. Toen ik een vraag stelde over 'mijn pensioen' zei hij me dat hij dat moest opzoeken, want dat hij ook niet alles kan weten. Ik wil maar zeggen: verlangen dat een ander ALLES weet, is geen kunst. ZELF alles weten is een andere uitdaging.

Stof tot nadenken.

Terug naar “Onderwijsrecht”