Tijdig betalen premie hospitalisatieverzekering

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Tijdig betalen premie hospitalisatieverzekering

#1 , 27 jan 2018 20:05

Mijn man heeft een hospitalisatieverzekering bij D*V en dit via zijn makelaar aan wie de premie jaarlijks betaald wordt. De polis wordt jaarlijks hernieuwd op 1 februari. Tot op heden hebben wij echter nog geen vervaldagbericht/betalingsopdracht gekregen.

Mijn grote bezorgdheid is echter dat mijn man op dit moment gehospitaliseerd is en dit voor nog lange tijd, dus dit wordt een duur dossier voor de verzekeraar.
Ik heb hierover al 2x contact opgenomen met de makelaar want in mijn optiek dient een verzekering betaald te zijn voor de vervaldag. Hun antwoord is dat er in januari altijd een achterstand is en dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Vorig jaar zou het vervaldagbericht ook pas op 31 januari verzonden zijn geweest door de makelaar. Maar vorig jaar en andere jaren was er geen lopend dossier, dus waren er ook nooit zorgen. Er is voorheen ook nooit een ernstig schadegeval geweest.

Om gemoedsrust te hebben wat dit betreft heb ik gisteren de contactpersoon bij de makelaar gevraagd om mij dan schriftelijk via mail te garanderen dat de dekking en de continuïteit van dit dossier en deze polis geen gevaar lopen en dat een eventuele laattijdige betaling langs onze kant volledig buiten onze wil is en enkel aan hen te wijten is. De contactpersoon zou een dergelijke mail sturen maar heeft het niet gedaan.

Maandag zijn we 29 januari.
In hoeverre moet ik mij nog zorgen maken, of wat anders kan ik nog meer doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 jan 2018 20:51

Geen zorgen.

Vorig jaar had ik mijn factuur 2 maanden na vervaldatum.
Je bent gewoon gedekt hoor... Daarvoor zou je je verzekering al moeten opzeggen, deze wordt niet automatisch opgezegd.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 jan 2018 09:02

Neem eens rechtstreeks contact op met D*V.
Ik had in het verleden altijd al een makelaar voor mijn diverse verzekeringen, gezien de verzekering geen contracten afsloot rechtstreeks met de klanten. Niet tegenstaande dat nam ik altijd rechtstreeks contact op met de hoofdzetel van mijn verzekering met vragen of problemen. Iedere tussenpersoon kan ergens iets vergeten of een fout maken.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 28 jan 2018 10:32

Ook als de tussenpersoon een fout maakt, wordt een verzekering, bij niet-premiebetaling, pas geschorst of beëindigd na het versturen van een aangetekende aanmaning.

Maar toch, al was het maar om u gerust te stellen, best een telefoontje naar de hoofdzetel. Of met een mailtje, dan heb je nog iets tastbaars.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 28 jan 2018 16:31

Beste

De verzekering vervalt slecht na een periode van één maand volgend op ontvangst van een aangetekend schrijven van de verzekeringsmaatschappij waarin ze de niet betaling vast stelt.
Voor je gemoedsrust kan je inderdaad de maatschappij zelf contacteren (= niet de makelaar) en vragen om in de toekomst via domiciliëring te betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 30 jan 2018 08:37

Tiens, was dat vroeger geen termijn van twee weken?.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#7 , 30 jan 2018 11:22

Bedankt voor de reacties.

De makelaar stuurde gisteren de volgende mail:
Beste,

Wij ontvingen tot op heden nog geen termijnkwijtingen van D*V.
Zodoende kunnen wij u deze kwijting helaas ook nog niet bezorgen voor de betaling van de premie op 01/02/2018.

Van zodra wij dit ontvangen wordt deze kwijting onmiddellijk overgemaakt.

Als deze premie betaald wordt, blijft de dekking verworven conform de polisvoorwaarden.

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn en mocht u vragen hebben, mag u niet nalaten ons te contacteren.

Met vriendelijke groeten
Intussen gisteren 1 uur vruchteloos aan de telefoon gewacht om bij D*V binnen te geraken waarna zij zelf de verbinding verbroken hebben. Nu na 30 min wachten iemand aan de lijn gekregen (ik heb haar naam) die mij verzekerde dat er geen probleem was en dat de Medi-Card actief is en blijft. Er is vertraging bij hen en de dame verwacht dat de kwijting in de loop van deze week of pas volgende week naar de makelaar gaat. Laattijdige betaling is dan hun eigen fout zegt ze.

Ook voortgaande op de reacties hoef ik mij geen zorgen te maken?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 30 jan 2018 12:22

Als extra kan je D.V altijd aangetekend aanschrijven, met de melding dat je nog steeds geen betalingsopdracht hebt ontvangen, en dat je aanneemt dat uw verzekering gewoon doorloopt gezien de nalatigheid bij hen ligt.
Heb je tenminste een bewijs dat jij er iets aan hebt willen doen, maar dat zij laattijdig waren met hun administartie.

Terug naar “Algemeen”