Aannemer voorschotfactuur betalen of niet

Dufron
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aannemer voorschotfactuur betalen of niet

#1 , 22 jan 2018 19:45

Beste mensen,

Graag had ik wat raad gekregen i.v.m. het volgende.
We zijn onze woning aan het verbouwen en door een aannemer zijn er ondertussen enkele werken uitgevoerd zoals het dichten van een raamgat, verhogen van de dorpels en het vloeren van de benedenverdieping...

Dezelfde aannemer is ook bezig met het metsen van de achtergevel en borstwering op het terras, nu sleept dit reeds enkele maanden aan en teleksn heeft men een excuus waarom men niet aan de achtergevel kan verder werken. Ondertussen is onze architect komen kijken naar de werken en er zijn heel wat opmerkingen over zaken die niet correct zijn uitgevoerd betreffende de achtergevel...(het ontbreken van een waterkering met risico op waterschade naar de toekomst toe ...etc.)

Nu is het zo dat ik een factuur gekregen heb om de uitgevoerde werken, namelijk het plaatsen van de tegels reeds te betalen...uit schrik dat wanneer ik deze factuur betaal de aannemer zich niet meer laat zien of de werken niet corrigeert zoals vermeld door de architect (aannemer heeft een schrijven ontvangen van de architect met alle opmerkingen).

Nu is mijn vraag wat doe ik best , de factuur van de uitgevoerde werken reeds betalen en het risico lopen dat de achtergevel niet of niet deftig wordt afgewerkt of melden dat we enkel de openstaande facturen betalen van zodra alle werken correct zijn uitgevoerd...

Het is absoluut niet de bedoeling om niet te betalen, enkel om een stok achter de deur te hebben.

Alvast dank voor alle tips

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2018 20:02

Ik vrees dat je aannemer niet eer zal terug komen tot je die factuur heeft betaald !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 22 jan 2018 20:03

Wat zegt uw architect - wat er al mag betaald worden?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 jan 2018 20:15

Betaal hetgeen GOED werd uitgevoerd. Laat uw architect een verslag opmaken met de vastgestelde gebreken en laat er een raming opplakken aan de hand van de offerte van die aannemer zelf ( dan kan hij de cijfers niet betwisten), en schrijf hem aangetekend aan dat je het saldo pas zal betalen nadat deze werken goed worden ingevoerd. Ik zou zeker geen voorschotten meer betalen, tenzij de materialen (tegels) reeds op de werf werden geleverd.
Beloof hem de werken onmiddellijk (binnen de 24 uur na ontvangst factuur) te betalen na hun uitvoering. Zo hoeft hij helemaal geen voorschotten want hij hoeft zelf niets voor te schieten bij zijn leveranciers (tenzij hij reeds in slechte papieren zit)
Persoonlijk heb ik nooit een voorschot betaald, maar zeg steeds aan de aannemer dat hij binnen de 12 uur na ontvangst van zijn factuur betaald is, en dat heeft tot op vandaag altijd prima gewerkt

bouwbedrog
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2018 10:57

In principe dient een aannemer eerst een vorderingstaat op te maken waarna de architect samen met de opdrachtgever de gevorderde delen ter plaatse controleert en al dan niet (gedeeltelijk) goedkeurt. De architect verstuurt zijn verslag van deze controle naar de aannemer enop basis daarvan kan de aannemer de goedgekeurde delen factureren. Meestal wordt deze werkwijze opgenomen in de overeenkomst met de aannemer, dikwijls ook in architectenovereenkomst.

Vraag is natuurlijk of u een degelijke aannemingsovereenkomst heeft met de aannemer en wat is de houding van uw architect...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 feb 2018 11:14

Niet iedereen heeft een architect nodig bij werken. Hoe regel je dat dan bij kleinere werken? bvb Vernieuwen keuken, badkamer, ramen centrale verwarming enz.... Bij deze werken worden gewoonlijk geen vorderingsstaten opgemaakt, maar wordt gewoon een voorschotfactuur opgemaakt.
Jij spreekt over grote werken en nieuwbouw

bouwbedrog
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 feb 2018 12:12

Ik reageer op de oorspronkelijke vraag aangezien zowel aannemer als architect ter sprake komen, het gaat daar blijkbaar toch over grote werken.
Bij kleinere werken ligt dit alles inderdaad veel moeilijker.

Terug naar “Andere”