Info ivm invullen aangifte van nalatenschap

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Info ivm invullen aangifte van nalatenschap

#1 , 14 jan 2018 20:44

Hallo iedereen,

Ik heb enkele vraagjes ivm het invullen van de aangifte van nalatenschap.
Wij hebben deze zelf ingevuld maar zitten met enkele kleine vragen voor we deze gaan opsturen.
Ik zal eerst even kort de situatie schetsen.

Moeder 10j geleden overleden, vader september vorig jaar overleden.
Mijn vader huurde een app. Er zijn 3 kinderen, dus 3 erfgenamen.

Nu zijn mijn vragen:

Bij de aangifte van het eigen vermogen voor de inboedel heb ik 3000€ ingegeven, de verzekerde waarde is 37000€. Is dit doenbaar of gaan ze dit veel te weinig vinden? Of hoe kan ik dit het beste verklaren?

De wagen heeft hagelschade op dak en motorkap, dus deze is ook iets lager geschat dan een wagen in goede staat. Moet ik hiervan eventueel foto's mee sturen om dit te bewijzen?

Er was ook een levensverzekering moet ik het bedrag ook invullen bij eigen vermogen?
Want bij fictiebepaling kan je dit ook nog eens invullen of moet je dit bij beide invullen?
Ik zou natuurlijk niet graag hebben dat ze de levensverzekering 2x gaan rekenen :-)

Ivm de huurwaarborg, we weten nog niet of we deze gaan terug krijgen, moet ik deze ook invullen bij het eigen vermogen of niet?

En dan laatste vraag kledij is dit apart of zit dit mee bij de inboedel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 jan 2018 20:52

- 3000 EUR is teveel indien er geen kunstvoorwerpen van enige waarde zijn, 500 EUR zal volstaan
- levensverzekering NIET invullen bij fictiebepaling
- huurwaarborg zou ik niet vermelden
- klederen van een overledene hebben geen waarde
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 jan 2018 10:36

Levensverzekering wel en alleen invullen bij fictiebepaling. Dit bedrag is onderworpen aan erfbelasting maar dit is niet noodzakelijk op dezelfde manier als de rest. Huurwaarborg dient wel vermeld want wordt door de betrokken bank doorgegeven. Best is wel de afhandeling tijdig te regelen, zodat eventuele schuld ook kan vermeld worden.
Auto : Zoek op 2e hands site naar zo'n wagen. Houd rekening met de beschadiging en vermeld dat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 15 jan 2018 11:26

Als de huurwaarborg op een geblokkeede rekening op naam van de huurder staat klopt dit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2018 21:37

Ok, alvast bedankt hiervoor!

En dan nog een vraagje, mijn vader heeft zijn pensioen ontvangen op 8-09-17 hij is overleden op 21-09-17.
We hebben toen een brief gekregen van de pensioendienst dat zijn pensioen volledig diende terug gestort te worden.
hebben daar toen voor gebeld en heeft iets te maken met datum van overlijden :-(
Kunnen we dit dan wel ingeven bij passief schulden? zoals de ziekenhuisonkosten?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 jan 2018 11:02

Indien het pensioenbedrag begrepen is in de som van de aangifte door de bank, en de terugbetaling gebeurde na het verlijden, mag je dat bedrag vermelden bij de schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2018 13:46

Ok, bedankt voor alle hulp ;-)

Vicky Georis
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2018 12:26

Beste ik vul een aangifte nalatenschap voor mijn schoonmoeder in.
Ze was gehuwd en haar man is overleden. Er zijn 3 kinderen. Er is een testament waarin hij alles nalaat aan zijn vrouw.
Mijn schoonmoeder s dus legataris ... Vul ik dan de 3 kinderen in als erfgenaam of valt dat dan weg?

dank u

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 20 jan 2018 12:37

Een testament ten gunste van zijn vrouw kan niet. Zo'n regeling kan slechts via een wederzijdse clausule in een huwelijkscontract. Indien er geen huwelijkscontract is, zou ik zeggen dat de kinderen best bezwaar indienen. Dit kan via een notaris.
Zo'n regeling -alles aan de partner - kan nadelig uitvallen voor de kinderen en kost zeer veel aan successierechten. Ik vind dat spijtig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”