Opsplitsing wooneenheden (handelspand+woonst)

tjv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opsplitsing wooneenheden (handelspand+woonst)

#1 , 17 jan 2018 10:44

Beste,

Ik heb een opbrengsteigendom op het oog dat ik wil aankopen.
Het is vergund als een handelspand met woonst. Boven het handelspand echter is de woonst ingedeeld in 2 appartementen en een studio.
Elke unit heeft een eigen aparte ingang, keuken, badkamer, boiler, gasmeter en elektriciteitsmeter.

Volgens de verkoper was dit reeds zo voor het jaar 2000. Ik zou dus een aanvraag kunnen indienen voor een vergund geachte toestand.
De verkoper zal dit hoogstwaarschijnlijk zelf niet meer willen doen want hij wil er nu vanaf en de aanvraag in Antwerpen kan enkele maanden duren.

Wat heb ik nodig om aan te tonen dat de situatie reeds zo was voor het jaar 2000?
Wat indien de aanvraag afgekeurd wordt? Kan ik het dan blijven verder verhuren in de huidige toestand?
En het belangrijkste: brandveiligheid en aansprakelijkheid. Als ik de situatie gewoon zo laat is de kans bijzonder klein dat er ooit een inspecteur langs komt om te zien dat er verschillende units in zitten..maar in geval van brand, in bijvoorbeeld de studio, ben ik aansprakelijk. Wat houd dit juist in? En kan een brandverzekering dit verhelpen?



Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 17 jan 2018 10:52

Als de verkoper verkoopt met bestaande bouwovertredingen dan ruikt dit naar niet- of moeilijk te bekomen regularisaties. Om in steedse gebieden woningen te mogen opsplitsen/bouwen worden tegenwoordig dikwijls eisen gesteld qua autoparkeermogelijkheden. Informeer voorafgaand bij stedebouw en neem minimaal een opschortende voorwaarde op van het bekomen van regularisatie.

Geef toe : waarom zou een verkoper verkopen met de minwaarde van bouwovertredingen als hij door papierwerk in orde te (laten) maken een grote meerwaarde kan realiseren.

tjv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2018 11:11

Bedankt alvast Sirkii voor de inbreng
Vanaf ik vernomen had dat de huidige toestand niet vergund was ben ik inderdaad voorzichtig geworden en alles in vraag aan het stellen.

Ze vertellen mij dat in Antwerpen nagenoeg alle kleinere opbrengsteigendommen zo zijn ingedeeld en het de gewone gang van zaken is.
Niemand controleert het toch. Ik heb verschillende immo's zo een panden zien aanbieden.

Misschien is de verkoper overtuigd dat de aanvraag voor 'vergund geachte toestand' goedgekeurd zou worden en heeft hij dit al in zijn prijs ingecalculeerd. Ik ben aan het afwegen of ik het risico neem maar indien het afgekeurd zou worden wil ik weten welke gevolgen heeft voor aansprakelijkheid bij een brand. (als ik het verder blijf verhuren onder de huidige vorm)

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jan 2018 11:33

In de nasleep van de gasontploffing op de Paardenmarkt, zouden ze misschien wel een stuk strenger kunnen zijn.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 17 jan 2018 11:37

Ziet u het zitten om een opschortende voorwaarde toe te voegen aan de compromis?

tjv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2018 11:44

@mava, ja dat kan inderdaad wel verstrengen in de toekomst.

@bosprocureur opschortende voorwaarden is zeker mogelijk, maar als ik van de vergunningen een vereiste maak of van de vergund geachte toestand
een vereiste maak dan zal de verkoper het bod of compromis waarschijnlijk afslaan. Ik verwacht niet dat hij nog 6 maanden wilt wachten.

Ik zie de afwezigheid van de vergunning momenteel ook een beetje als een kans om de prijs wat te drukken dus is het misschien nog niet zo slecht.
Ik wil me gewoon goed informeren over de risico's voor det toekomst.
Zoals Sirkii ook al aangaf als het vergund is zou het een grote meerwaarde zijn en zal de vraagprijs ook wat hoger liggen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 18 jan 2018 16:22

In Antwerpen heeft men een dienst woonstcontroles en bij de politie een team 'Krot-op'.
Bij mijn weten is er 'redelijk wat controle.
u kan via notaris of rechtstreeks eens contact opnemen met de dienst ruimtelijk beleid in Antwerpen.
Vermoedelijk in de 'Bell -building' .
Vraag daar naar de status van dat pand.

Terug naar “Andere”