Domeinnaam gestolen

Marc.delfosse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domeinnaam gestolen

#1 , 29 nov 2017 21:43

Enkele jaren geleden is mijn domeinnaam onder misbruik van vertrouwen terecht gekomen bij mijn toenmalige webmaster. Hoewel mijn bedrijfsnaam en logo geregistreerd zijn bij het merkenbureau en ik ook ontdekt heb dat de domeinnaam onder een valse naam werd ingeschreven vrees ik dat hier weinig aan te doen valt. Als ik vraag de transfercode terug te geven lacht hij ( t is een Hollander uit ) . Iemand tips ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2017 22:05

Hoe kan men nu een domeinnaam stelen ?

Wie heeft deze naam geregistreerd ?

Diegene die de naam geregistreerd heeft is de eigenaar van de domeinnaam.

Al de rest is bijzaak en heeft geen invloed op de eigendom van de domeinnaam.

Je kan altijd vragen om deze rechten te mogen kopen !

En er zijn toch mogelijkheden genoeg om de zelfde naam te registreren met een ander achtervoegsel zoals .EU of .com of .VL enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#3 , 29 nov 2017 23:13

U kan via de ADR-procedure georganiseerd door cepina de domeinnaam opeisen.

Te bewijzen:
1. Identiteit of verwarring tussen domeinnaam en uw bedrijfsnaam/merk
2. Huidige domeinnaamhouder heeft geen legitiem belang bij het aanhouden van de domeinnaam
3. Domeinnaamhouder registreerde of gebruikt de domeinnaam te kwader trouw.

Procedure kost moet u aanvankelijk voorschieten, maar bij winst betaalt DNS Belgium u dat bedrag terug.

Meer info: http://www.dnex.be/domeinnaam-opeisen.html

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 12 jan 2018 03:50

Hoe kan men nu een domeinnaam stelen ?

Wie heeft deze naam geregistreerd ?

Diegene die de naam geregistreerd heeft is de eigenaar van de domeinnaam.

Al de rest is bijzaak en heeft geen invloed op de eigendom van de domeinnaam.

Je kan altijd vragen om deze rechten te mogen kopen !

En er zijn toch mogelijkheden genoeg om de zelfde naam te registreren met een ander achtervoegsel zoals .EU of .com of .VL enz..
Een domeinnaam stelen kan wel degelijk, wanneer de persoon in kwestie toegang heeft tot je account bij je registratiedienst (bv omdat je de persoon je website laat beheren en hem in vertrouwen je wachtwoorden meegaf), kan deze de domeinnaam transfereren naar een andere eigen account.

Bovendien werken sommige registratiediensten (ik meen dat dit ondermeer voor .nl domeinen zo is, of alleszins lange tijd zo geweest is) nog met documenten die je moet ondertekenen en faxen om een domeinnaam over te dragen aan een nieuwe eigenaar. Zoiets is helaas vervalsbaar.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#5 , 17 jan 2018 20:23


En er zijn toch mogelijkheden genoeg om de zelfde naam te registreren met een ander achtervoegsel zoals .EU of .com of .VL enz..
Dat kan, maar zeker als de website al lang online was en bij de bezoekers van de site (en in geval van bedrijf dus veelal: klanten van het bedrijf) gewend zijn aan het al lang bestaande webadres, dan is het niet evident om plots van internetadres te wisselen. Tenzij je van je hele klantenbestand een adreslijst hebt, gaat er altijd mensen zijn die geen weet hebben dat (naam-van-firma).be nu plots (naam-van-firma).eu is geworden. Dat kan ook tot enorme misverstanden leiden als iemand anders de oude domeinnaam voor andere doeleinden gebruikt. Dus gewoon even wisselen van extentie levert vaak behoorlijk wat problemen op.

PS: je bedoelt allicht .vlaanderen in plaats van .vl ? (en die extentie, net als .gent, is niet dermate frequent gebruikt dat mensen dat al eenvoudig gaan herinneren. Daarvoor zijn we al veel teveel jaren gewend aan .be, .com en in mindere mate .net, .org, .info en .eu als extenties. De extentie .brussels komt stilaan een beetje van de grond omdat die druk gebruikt wordt in advertenties in het straatbeeld, de metro, etc maar buiten Brussel zal ook deze extentie niet vertrouwd aanvoelen. Een probleem waar al die nieuwe extenties mee te maken hebben. Hoeveel cafés of clubs gebruiken intussen .club of .bar als extentie in plaats van gewoon .be, .com of dergelijke??)

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 18 jan 2018 09:32

Ik denk ook dat je bij cepina een redelijke kans maakt als uw webmaster met uw domeinnaam is gaan lopen.
Of hij heeft deze gewoon onder zijn naam geregistreerd terwijl u de opdracht gaf dit op uw naam te doen, of hij heeft via uw account de domeinnaam op zijn naam gezet.
Misschien aan die webmaster duidelijk maken dat je verdere stappen zal ondernemen (CEPINA) en dat je daarbij overweegt ook strafrechterlijk een klacht in te dienen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”