Is meerdaagse teambuilding verplicht?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Is meerdaagse teambuilding verplicht?

#16 , 12 jan 2018 16:25

Wie heeft mijn bericht verwijderd????
Alsook de reactie daarop van een ander forumlid???
Waarom?????
Inderdaad ik zie het nu ook, je bericht is weg !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 jan 2018 16:25

Wie heeft mijn bericht verwijderd????
Alsook de reactie daarop van een ander forumlid???
Waarom?????
'k Had het ook gemerkt. Glitch van het forum? 't Blijft uiteindelijk software ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 12 jan 2018 16:54

Wie heeft mijn bericht verwijderd????
Alsook de reactie daarop van een ander forumlid???
Waarom?????
'k Had het ook gemerkt. Glitch van het forum? 't Blijft uiteindelijk software ;-)
:idea: Waarschijnlijk gedownload om als als cursusmateriaal te dienen voor één of andere teambuilding sessie 8_) 8_) 8_)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#19 , 12 jan 2018 21:59

De artsen zijn hun voorschrijfgedrag aan het aanpassen (limiteren) sedert minister van Volksgezondheid MDB in maart vorig jaar dreigde met sancties als zij afwezigheidsattesten uitschrijven zonder gegronde medische redenen (bvb naar aanleiding van door de stijgende burn-outcijfers).
Je moet wel duidelijk het onderscheid zien tussen een arts die iemand tijdelijke arbeidsongeschikt verklaart omwille van een vage of ongegronde medische reden en de oplossing die ik suggereer; een familiale reden is geen medische oorzaak.
"sowieso" schrijf je zo.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 jan 2018 03:57

Wie heeft mijn bericht verwijderd????
Alsook de reactie daarop van een ander forumlid???
Waarom?????
Inderdaad ik zie het nu ook, je bericht is weg !!
Voor zover ik weet, is de enige die dit kan, de webmaster of een van zijn gemachtigden.
Er verdwijnen tegenwoordig nogal wat berichten en soms zonder enige uitleg terzake ...
Of is hier sprake van goddelijke ingrepen? Desgevallend dienen wij ons daar ootmoedig bij neer te leggen.

WP002
Berichten: 1479

#21 , 13 jan 2018 10:18

Wie heeft mijn bericht verwijderd????
Alsook de reactie daarop van een ander forumlid???
Waarom?????
Inderdaad ik zie het nu ook, je bericht is weg !!
Inderdaad, en de reactie was van mij. Is ook weg. Er stond nochtans niets controversieels in, dacht ik zo.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 13 jan 2018 12:14

Nochtans is mijn standpunt over teambuilding (dat werd verwijderd) zeer relevant en uiterst actueel.

Vandaag lees ik in één van de bijlagen bij de kwaliteitskrant De Standaard dat "degenen
die er enthousiast over zijn meestal lid zijn van het organisatiecomittee en dat
zij het niet in dank afnemen wanneer je hun enthousiasme niet
deelt."(1)


Het wordt meer en meer duidelijk dat deze verplichte gemeenschappelijke frivoliteiten
hun beste tijd hebben gehad. Blijven nog enkel de pensenkermissen van politieke partijen in verkiezingstijd als
eenzame getuigen van een ondermaats intellectueel niveau.

Ik wacht nog steeds op een verklaring voor het verwijderen van mijn vorig bericht, alsook van de reactie die daarop werd gegeven
door WP002. Zou het soms kunnen dat de reden daarvoor gelijkaardig is aan (1)? :oops: :oops: :oops:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jefke007
Berichten: 1812

#23 , 13 jan 2018 13:13

Het lijkt mij toch ook allemaal wat raar. Zeker dat verwijderen van berichtjes

Een meerdaagseteambuilding is meer iets voor werkgevers te weinig werk en teveel geld hebben.

Wie weet hoeveel echtscheidingen komen er na zo een teambuilding, want dan kunnen ze ' s nachts ook ongestoord hun gangen gaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 15 jan 2018 10:15

Vandaag lees ik in één van de bijlagen bij de kwaliteitskrant De Standaard dat "degenen
die er enthousiast over zijn meestal lid zijn van het organisatiecomittee en dat
zij het niet in dank afnemen wanneer je hun enthousiasme niet
deelt."(1)
Het "verplichte karakter" is volgens mij het probleem. Zoals ik al zei is het bij ons niet verplicht, maar zowat iedereen kijkt er wel naar uit omdat het gewoon een leuke tijd is voor iedereen. Enkel als het om privé-omstandigheden niet lukt, zijn er soms mensen die afzeggen.

Een teambuilding waar de helft van de mensen de mening heeft "dit is nutteloos, tijdverspilling en gewoon niet leuk", is geen teambuilding. Je kan mensen immers niet verplichten iets aangenaam te vinden. Als er vélen zijn die die mening hebben, zijn er twee mogelijkheden:
1. Het is effectief geen aangenaam tijdverdrijf. Het is gewoon NIET leuk.
2. De sfeer op de werkvloer is zo verzuurd dat mensen geen tijd met collega's wensen door te brengen, ook al is de activiteit in kwestie WEL leuk.

Er zijn ook situaties waar de overgrote meerderheid van de collega's wel enthousiast is voor een teambuilding activiteit (wat niet noodzakelijk "spelletjes" moeten zijn, gaan carten of bowlen of iets dergelijks is evengoed teambuilding), en één of twee enkelingen staan er negatief tegenover, gelijk wat de activiteit ook is. Dan ligt het probleem bij die twee mensen. Ik zou ze persoonlijk niet verplichten om mee te doen, maar ik zou er wel bedenkingen bij hebben. Iemand heeft perfect het recht om zijn job enkel en alleen te zien als manier om geld te verdienen, maar ik zou van mijn medewerkers toch ietsje meer verwachten. Mijn huidige werkgever doet immers ook meer voor mij dan enkel mijn loon betalen. Ik heb een groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, kan opleidingen volgen tijdens de diensturen, etc, etc...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#25 , 15 jan 2018 11:05

Ik maak een essentieel verschil tussen een gezamenlijke uitstap, samen iets gaan drinken of eten, naar huwelijksfeest van collega gaan, enz.
aan de ene kant, en , aan de andere kant groteske semi-gedwongen "groepstrainingen" die meer lijken of collectieve hersenspoelingen overgoten met een pseudo wetenschappelijk sausje.
Het eerste moet kunnen, anders leven we in een vorm van dictatuur, het tweede IS een vorm van dictatuur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 15 jan 2018 12:25

Er is echter geen verschil. Een gedwongen activiteit waarbij een groot deel van de deelnemers daar tegen zijn zin is, is geen teambuilding. Punt. Je kan mensen niet "dwingen" een team te vormen. Dit moet spontaan groeien. Iedere vorm van "gedwongen sociaal contact" is geen sociaal contact en werkt averechts.

Maar ik kan me voorstellen dat er in sommige bedrijven nog de overtuiging leeft dat je mensen kan dwingen tot bepaalde zaken die enkel spontaan kunnen groeien. Dit zijn in veel gevallen ook bedrijven waar de bazen tevreden zijn als de werknemers netjes op tijd om 8u binnen komen en op 17u terug naar huis zijn, en voor de rest weinig interesse hebben in wat ze eigenlijk doen de hele dag...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 15 jan 2018 12:36

Mijn ervaring met personeel is dat de overgrote meerderheid enkel om finaciele redenen komen werken en als het andere gedoe kunnen ze missen.

Op 40 jaar personeel gehad kan ik op mijn één hand tellen dat ik met mijn personeel uit eten geweest ben, nooit heb ik met mijn personeel op café geweest, zij( de beenhouwers) gingen op hun stamcafé en ik op de mijne, ik ging ook nooit waar mijn zoons gingen en ook zij nooit waar ik ging, zo hebben we ook nooit ambras gehad.
Bij mij waren 4/5 vrouwen en zij waren meestal gehuwd en het waren 75% Franse vrouwen, van Marokkaanse en Turkse nationaliteit dus die gingen zeker dit niet doen, en voor de rust te behouden deden we dus niks.

Ik heb ook niks gemist.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 15 jan 2018 13:38

Op 40 jaar personeel gehad...
Ik kan me best voorstellen dat 20 jaar geleden men nog héél anders aankeek tegen werken. Jonge mensen vandaag willen van het leven genieten (en gelijk hebben ze) en dit ook doortrekken in hun professionele leven: ze willen effectief plezier beleven aan wat ze dag in dag uit doen. Er voldoening uit halen, iets zien groeien, zelf iets opbouwen, etc... En kan je hen ongelijk geven? Je brengt het merendeel van uw leven op de werkvloer door (als je de uren in uw bed niet meetelt), dus waarom zou je niet trachten dit zo aangenaam mogelijk te maken?
Ik heb ook niks gemist.
Tja, da's zoals mijn grootmoeder die vroeger de woning verwarmde met een Leuvense stoof op kolen. Zij miste ook geen centrale verwaring, tot op het moment dat deze geïnstalleerd werd in haar huisje. Ze kon niet meer zonder... Om maar te zeggen dat een uitspraak "ik heb niks gemist" verder niet veel betekent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#29 , 15 jan 2018 16:59

Vandaag lees ik in één van de bijlagen bij de kwaliteitskrant De Standaard dat "degenen
die er enthousiast over zijn meestal lid zijn van het organisatiecomittee en dat
zij het niet in dank afnemen wanneer je hun enthousiasme niet
deelt."(1)
Het "verplichte karakter" is volgens mij het probleem. Zoals ik al zei is het bij ons niet verplicht, maar zowat iedereen kijkt er wel naar uit omdat het gewoon een leuke tijd is voor iedereen. Enkel als het om privé-omstandigheden niet lukt, zijn er soms mensen die afzeggen.

Een teambuilding waar de helft van de mensen de mening heeft "dit is nutteloos, tijdverspilling en gewoon niet leuk", is geen teambuilding. Je kan mensen immers niet verplichten iets aangenaam te vinden. Als er vélen zijn die die mening hebben, zijn er twee mogelijkheden:
1. Het is effectief geen aangenaam tijdverdrijf. Het is gewoon NIET leuk.
2. De sfeer op de werkvloer is zo verzuurd dat mensen geen tijd met collega's wensen door te brengen, ook al is de activiteit in kwestie WEL leuk.

Er zijn ook situaties waar de overgrote meerderheid van de collega's wel enthousiast is voor een teambuilding activiteit (wat niet noodzakelijk "spelletjes" moeten zijn, gaan carten of bowlen of iets dergelijks is evengoed teambuilding), en één of twee enkelingen staan er negatief tegenover, gelijk wat de activiteit ook is. Dan ligt het probleem bij die twee mensen. Ik zou ze persoonlijk niet verplichten om mee te doen, maar ik zou er wel bedenkingen bij hebben. Iemand heeft perfect het recht om zijn job enkel en alleen te zien als manier om geld te verdienen, maar ik zou van mijn medewerkers toch ietsje meer verwachten. Mijn huidige werkgever doet immers ook meer voor mij dan enkel mijn loon betalen. Ik heb een groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, kan opleidingen volgen tijdens de diensturen, etc, etc...
De laatste keer bij ons had men in de voormiddag een spelletje georganiseerd, iedereen onderverdeeld in teams, waarbij de (letterlijk) sleutel tot de oplossing moest worden gevonden door raadsels op te lossen. Het winnende team won een fles cava. Na de standing lunch werden enkele high level projecten droogweg uitgelegd, projecten die niet in ieders domein lag en je aandacht al snel naar de gsm verdween. Dus, voor mij hoeft dit niet (als het slechts enkele mensen interesseert) en als het de bedoeling is om gewoon het budget op peil te houden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 16 jan 2018 13:38

Na de standing lunch werden enkele high level projecten droogweg uitgelegd, projecten die niet in ieders domein lag en je aandacht al snel naar de gsm verdween. Dus, voor mij hoeft dit niet (als het slechts enkele mensen interesseert) en als het de bedoeling is om gewoon het budget op peil te houden.
Het deel in de namiddag is geen teambuilding. Moesten mensen ook eens termen gebruiken voor wat ze zijn (en ik bedoel niet jou, Jabbe, maar bedrijven, magagers, ... in het algemeen), zou er al héél wat duidelijk worden.

Bij ons hebben ze ook al ingezien dat je niet over een "personeelsMEETING" kan spreken als je enkel dingen presenteert aan al uw personeel en er verder maar een minimum aan interactie is. Dit is een personeels INFO moment, geen meeting. Idem met teambuilding: gebruik die term niet al shet geen teambuilding is! Projecten voorstellen aan een groep mensen heeft 0,0 met teambuilding te maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”