Invoer pickup als landbouwvoertuig

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Invoer pickup als landbouwvoertuig

#1 , 13 jan 2018 03:19

Ik ben in het bezit van een Isuzu hi-lander 4×4 . Ik gebruik dit voertuig, dat op mijn naam reglementair ingeschreven staat, op de openbare weg in het verre buitenland.
Aangezien ik daar minder en minder tijd doorbreng (+- 3 maanden per jaar in winterperiode), overweeg ik dit voertuig over te brengen naar Belgie waar ik het een nuttige bestemming kan geven op mijn mini-landbouwbedrijfje.
Gezien de extreem hoge kosten die dergelijke voertuigen met zich meebrengen bij gebruik op de belgische openbare weg (taksen + verzekering) en de wschl niet te onderschatten invoer-formaliteiten, vraag ik me af of en op welke legale wijze dit alles kan vermeden worden.
Voor alle duidelijkheid; dit voertuig zal enkel op mijn bedrijfje gebruikt worden en niet op de openbare weg ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 13 jan 2018 08:57

Als je het voertuig enkel op priveterrein gebruikt moet de wagen niet ingeschreven zijn. Je zal mi wel de invoerformaliteiten moeten vervullen. Inschrijven als landboiwvoertuig gaat niet. Best de wagen ginderachter verkopen en hier iets anders kopen.

Een lichte vracht kost je +- 150€ taks en voor 500€ moet je een BA verzekering kunnen vinden. Da s toch niet onoverkomelijk?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 jan 2018 09:26

Gezien de extreem hoge kosten die dergelijke voertuigen met zich meebrengen bij gebruik op de Belgische openbare weg (taksen + verzekering)
Die zijn voor iedere landgenoot dezelfde. Waarom zou dat dan voor u niet moeten?

Reclame

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2018 10:35

En weeral slaagt Mava nummertje 105 er in mijn onderwerp te ridiculiseren.
Hij doet hierbij zoals gewoonlijk geen enkele moeite om de vraagstelling te begrijpen, laat staan ze te beantwoorden ...
Ik heb er overigens meer dan mijn buik van vol om zijn denigrerende uitspraken te moeten lezen.
Ik ben er tevens van overtuigd dat dit wezen door zijn hatelijke uitspraken meerdere forumgangers fel tegen de borst stoot!

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2018 10:46

Als je het voertuig enkel op priveterrein gebruikt moet de wagen niet ingeschreven zijn. Je zal mi wel de invoerformaliteiten moeten vervullen. Inschrijven als landboiwvoertuig gaat niet. Best de wagen ginderachter verkopen en hier iets anders kopen.

Een lichte vracht kost je +- 150€ taks en voor 500€ moet je een BA verzekering kunnen vinden. Da s toch niet onoverkomelijk?
Zoals ik eerder meldde, komt dit voertuig niet op de openbare weg indien ik besluit te importeren.
Mijn vraag is of er andere reglementering voor invoer bestaat voor een voertuig dat enkel op mijn priveterrein zal gebruikt worden ...

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 13 jan 2018 12:31

En weeral slaagt Mava nummertje 105 er in mijn onderwerp te ridiculiseren.
Hij doet hierbij zoals gewoonlijk geen enkele moeite om de vraagstelling te begrijpen, laat staan ze te beantwoorden ...
Ik heb er overigens meer dan mijn buik van vol om zijn denigrerende uitspraken te moeten lezen.
Ik ben er tevens van overtuigd dat dit wezen door zijn hatelijke uitspraken meerdere forumgangers fel tegen de borst stoot!
U schreef toch zelf :
Gezien de extreem hoge kosten die dergelijke voertuigen met zich meebrengen bij gebruik op de belgische openbare weg (taksen + verzekering) en de wschl niet te onderschatten invoer-formaliteiten, vraag ik me af of en op welke legale wijze dit alles kan vermeden worden.
?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 13 jan 2018 13:15

Als je het voertuig enkel op priveterrein gebruikt moet de wagen niet ingeschreven zijn. Je zal mi wel de invoerformaliteiten moeten vervullen. Inschrijven als landboiwvoertuig gaat niet. Best de wagen ginderachter verkopen en hier iets anders kopen.

Een lichte vracht kost je +- 150€ taks en voor 500€ moet je een BA verzekering kunnen vinden. Da s toch niet onoverkomelijk?
Zoals ik eerder meldde, komt dit voertuig niet op de openbare weg indien ik besluit te importeren.
Mijn vraag is of er andere reglementering voor invoer bestaat voor een voertuig dat enkel op mijn priveterrein zal gebruikt worden ...
... invoeren als onderdelen? Zoek het zelf maar uit. Contacteer de belgische douane tijdens de 9maanden dat je in België bent. Uit welk land komt de wagen? Verzekerd ? Container? Zelf naar hier rijden?, ... je verwijt Mava150 ongepast gedrag maar je bent geen haar beter.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2018 16:21

Wie kaatst, moet de bal verwachten ...
Als iemand meent mij te moeten ridiculiseren, krijgt hij een koekje van hetzelfde deeg.
... en waarde Sirkii, hold your horses, ik zoek het zelf wel uit.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 13 jan 2018 20:21

En weeral slaagt Mava nummertje 105 er in mijn onderwerp te ridiculiseren.
Wat was er mis met mijn antwoord? Iedere Belg dient hetzelfde bedrag te betalen voor invoer het zelfde soort voertuig.. Waarom zou dat voor u anders moeten zijn? Je zal hier geen andere antwoorden vinden , want de prijs is voor iedereen hetzelfde, of had jij hier liever een antwoordje gezien hoe je die taks kan omzeilen op een onwettelijke wijze?
Weer zo'n TS die niet tevreden is met een antwoord dat niet in zijn kraam past.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 13 jan 2018 20:29

Waar ligt dat verre buitenland?
Dat zal bepalend zijn of er nog invoerrechten gelden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 13 jan 2018 21:25

Complexe materie: eigen wagen invoeren is anders qua regels dan gekochte. Intra EC is makkelijk. Extra moeilijk(er). Intra homologatie is makkelijk. Extra niet. Regels rond wrak/onderdelen invoeren ken ik niet en interesseren me niet maar TS gaat dit zelf uitvogelen ;-)

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jan 2018 01:17

En weeral slaagt Mava nummertje 105 er in mijn onderwerp te ridiculiseren.
Weer zo'n TS die niet tevreden is met een antwoord dat niet in zijn kraam past.
Telkens weer gebruik jij hetzelfde nep-argument om iemand die jou niet bevalt de mond te snoeren. Daar trapt niemand meer in.

Ik heb het met jouw aanvallen (en niet enkel op mijn persoon) zowat gehad!

Als je de moeite niet wil (of kan) doen om een item te begrijpen, slik dan je commentaar in en ga jezelf wat ambeteren ...
Dit is het laatste wat ik je te zeggen heb!

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jan 2018 01:20

Waar ligt dat verre buitenland?
Dat zal bepalend zijn of er nog invoerrechten gelden.
Thailand ...

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 jan 2018 01:25

...maar TS gaat dit zelf uitvogelen ;-) ...
Alle nuttige info blijft welkom en wordt in dank aanvaard :D

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 14 jan 2018 09:50

Telkens weer gebruik jij hetzelfde nep-argument om iemand die jou niet bevalt de mond te snoeren.
Wat is er nep aan dat persoon A evenveel dient te betalen als persoon B. Zoek eens even op dit forum, en je zal honderden topics vinden waar TS ontevreden zijn over de gekregen antwoorden, omdat ze niet in hun kraam passen. Jij had waarschijnlijk gehoopt dat er hier iemand u een tip had aan de hand gedaan om die wagen gratis of aan zeer lage kost in ons landje te kunnen binnensmokkelen. Niet dus. Betaal zoals iedereen :evil:

Terug naar “Andere”