Overleden Nonkel

Piet-potlood
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Overleden Nonkel

#1 , 12 jan 2018 20:24

Mijn nonkel is overleden en heeft een berg schulden kunnen ze naar mij toe komen om dat allemaal te betalen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 jan 2018 20:26

normaal zal men eerst bij zijn kinderen en aanverwanten aankloppen om enige schuld op te eisen

als daar niks te rapen valt zal men mogelijks verder kijken, het enige dat u dan kan doen is de "erfenis" verwerpen

Piet-potlood
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2018 20:29

En waar moet ik er voor gaan kijken

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 jan 2018 21:05

Daarvoor moet u naar een notaris gaan. Die maakt dan een authentieke akte van verwerping op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 12 jan 2018 21:15

Aanverwanten zijn geen bloedverwanten maar aangetrouwden bij mijn weten.
Dus eerst de eerste lijn de kinderen en dan de eerste lijn in andere richting de ouders
Uiteraard ook de gehuwden ( huwelijksstelsel heeft hier wel zijn belang).
Aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving kan of ineens volledige verwerping.
Best idd via notaris "als' u effectief erfgenaam bent.

Piet-potlood
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2018 21:49

Ik heb een mail gestuurd naar de notaris
Maar nu zeggen er sommige dat je niet naar de notaris moet gaan maar naar de griffie met gaan dus weet het ook niet meer wat nog moet doen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 12 jan 2018 21:53

Griffie was vroeger.
Vanaf juli 2017 is het de notaris.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 12 jan 2018 21:54

Eens lezen:
http://www.juridat.be/eerste_aanleg/ant ... igheid.pdf
en dat was de standaard procedure tot
Potpourri V wet van 6 juli 2017
http://elfri.be/verwerping-van-de-nalat ... %ABle-akte

Zo duidelijk?

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 13 jan 2018 18:50

Als de nonkel kinderen had heb je niets met de erfenis te maken. Als je nonkel nog,broers / zussen had (incluis je vader of moeder) heb je niets met de erfenis te maken.

Dus enkel aktie nemen als je moeder/vader van je kinderloze nonkel overleden is zodat je plaatsvervangende erfgenaam wordt of je testamentair begunstigd werd.

Piet-potlood
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jan 2018 16:08

Als wij nu aan de beurt zijn komen voor zijn schulden te betalen krijgen wij dan een brief of een uitnodiging om dat te aanvaarden of niet

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”