Kost en inwoon, uit huis laten zetten

Elephant
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kost en inwoon, uit huis laten zetten

#1 , 12 jan 2018 17:36

Ik ben thuiswonend, afgestudeerd en werk vast. Nu mijn ouder wilt dat ik 400 euro aan kost en inwoon elke maand geef. Ik vind dit redelijk veel. Al jaren krijgt mijn ouder geen kindergeld meer van mij en wou ze maar 300 euro. Nu willen ze 400 euro. Ik heb zelf een minimumloon dus erg veel verdien ik niet. Daarbij werk ik voor mijn eigen toekomst (ooit huisje kopen of huren, auto kopen, moest ik ooit kinderen hebben dat ze goed kunnen opgroeien, etc..) en wil ik niet 40% van mijn loon afgeven.

Ik heb dat duidelijk gezegd dat ik niet van plan ben 400 euro af te geven maar 300 euro. Ik ben daarbij ook niet altijd thuis.
De reactie die ik daarop kreeg was als volgt: "Dan laat ik u uit huis zetten door de rechtbank".

Zelf weet ik dat het wettelijk niet verplicht is kost en inwoon te betalen, maar ik vind het wel normaal en dus wil ik mijn bijdrage van 300 euro doen. Daar zijn zij niet content mee. Nu is mijn vraag. Kan mijn ouder, via de rechter, mij uit huis laten zetten omdat ik geen 400 euro aan kost en inwoon wil geven maar 300 euro?

Het leven om alleen te gaan wonen is absoluut niet haalbaar. Dat kost teveel en moet ik nog voor sparen. Ik vind het ook logischer om die 100 euro die ik elke maand meer geef gewoon opzij te houden en mee te sparen voor moest ik ooit huren of kopen. Wat vinden jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 jan 2018 17:50

Waar staat dat u wettelijk niet verplicht bent om bij te dragen tot de kosten?
ik weet waar staat dat uw ouders niet verplicht zijn u te laten wonen ...u hebt een bezetting ten bede.
Zij kunnen binnen de maand bij de vrederechter staan en dan kan u binnen de 2 tot 3 maanden buitengezet zijn.

Wat uw ouders doen en laten en vinden is niet uw zaak.
U kan voor uzelf beslissen net zo goed dat zij dat voor zichzelf ook kunnen.

Misschien maar best dat u het door een rechter laat beslissen.

Elephant
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2018 17:55

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160222_02144270 volgens de rechter is dit niet verplicht. Alhoewel ik het wel wil betalen, maar geen 400 euro maar 300 euro.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 12 jan 2018 18:03

Die uitspraak was mij bekend maar ik ben ook bekend met de gevolgen indien u dwarsligt.
Trouwens hebt u ook andere uitspraken ...u moet weten dat het in die case zo uitgesproken werd ... maar ik heb om te beginnen al een redelijke twijfel over de correctheid van wat in een dagblad staat inzake gerechtelijke uitspraken.

Elephant
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2018 18:08

Ja inderdaad zou wel eens kunnen. Maar in mijn scenario vind ik het redelijk onnozel om voor dat verschil iemand te laten uitzetten.
Daarom de vraag, misschien denken andere personen dat ik gewoon die 400 euro maar moet geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2018 18:20

400€ is niet weinig als je maar een laag loon heeft.

Langs de andere kant denk ik dat je niks zal kunnen huren voor 400€ + energie, kabel tv, water en eten !

Denk daar ook even aan.

Als men je buiten zet heb je bijna geen centen meer om te sparen en gelooft dit maar zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 12 jan 2018 18:40

Tracht te onderhandelen...
Het is niet zoals ik al geschreven heb omdat een vrederechter om specifieke redenen in die case zo oordeelt dat een andere vrederechter in een andere case dat ook zou moeten.
Stel u houdt voet bij stuk ... en uw ouders geven u geen eten meer ( en ook geen mogelijkheid), koppelen de elektriciteit in uw kamer af en sluiten badkamer en toilet af. U kan enkel nog slapen in uw kamer ...waar ook de verwarming afstaat.
Was wordt niet meer gedaan. ....

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 12 jan 2018 18:56

Beste

Wat de een veel vindt, zal de andere weinig vinden. U vindt 400 € veel, hetzij 13 € per dag om 3 keer per dag te eten, woonst, verwarming, huisvuil, verzekeringen, was, nutsvoorzieningen, electriciteit, kabel TV.....
Ik begrijp dat je zoveel mogelijk wil sparen. Maar begrijp je dat je ouders dat mogelijk ook willen?
Dit is zeker geen zwart-wit verhaal....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

tira00
Berichten: 929

#9 , 12 jan 2018 20:54

Het is heel normaal, die 400 euro.
Persoonlijk vind ik dat echt niet te veel.
Hier moesten ze dezelfde som betalen, alles inbegrepen.
Ga er maar eens voor wonen op een ander, u bent vrij om te gaan.

eylis
Berichten: 8837

#10 , 12 jan 2018 21:18

Misschien kan je zoals hierboven al werd gemeld, onderhandelen. Want wat krijg je thuis voor die 400 euro kostenvergoeding? Krijg je daar 3 maaltijden voor? Wordt je was gedaan en gestreken? Wordt je kamer gepoetst? Je zou kunnen voorstellen dat je slechts 300 euro per maand betaalt, maar dan: enkel 1 ontbijt per dag (en geen warme maaltijd en lunch) Je poetst zelf je kamer en helpt mee de badkamers en WC's te poetsen (het wél doen en niet zomaar beloven...want dan is dat contractbreuk hé) en je wast en strijkt zelf je kleren (dus je gebruikt zelf de wasmachine). Je koopt zelf de (fris)dranken, koekjes, tussendoortjes, fruit en dergelijke die je verbruikt. Je ouders gaan hier zeker op in.

Sirkii
Berichten: 5395

#11 , 13 jan 2018 18:55

Goh kijk: voor 400€ kan je niet alleen gaan wonen. Als je ouders met een klein budget moeten rondkomen is het voor hen een welkome aanvulling en voor u nog altijd een goede zaak. Wij hebben gelukkig niets te kort en onze kinderen zijn gratis mogen blijven wonen (“t gaat van uw erfenis af ;-)”) tot ze verhuisden maar er zijn VEEL gezinnen die het moeilijk hebben en dan is 400€ een redelijke bijdrage voor kost en inwoon.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 13 jan 2018 20:13

Als elephant zich als een olifant in het porcelijnen ouderlijk huis gaat gedragen en zijn ouders getuigen van dezelfde koppigheid dan ligt hij na een
paar maanden met zijn klikken en klakken buiten vrees ik.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”