Kosten nieuw dak delen?

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Kosten nieuw dak delen?

#1 , 11 jan 2018 17:04

Hoi, vraagje.
Wij hebben in de zomer van 2016 een duplex gekocht 1e en 2e verdiep.
Onder ons bevind zich een leegstaand winkelpand.

Echter sinds enige tijd blijken we (in beiden panden) last te hebben van vochtschade.
Na nader onderzoek blijkt het dak zo goed als volledig rot te zijn en overal te lekken en zullen we dus een nieuw dak moeten plaatsen.
Nu, de eigenaar van het winkelpand kennen we niet, maar zit in het buitenland, dus is niet bereikbaar om ermee te praten over dit probleem.
(De vochtschade in hun pand is duidelijk te zien door de ramen heen)
Nu vroegen we ons af of we de kosten van het nieuwe dak kunnen delen met de eigenaars van het onderste pand?
Aangezien zij ook baat hebben aan een nieuw dak natuurlijk?
Dit dak zou er weliswaar wel zo snel mogelijk moeten komen om ernstige schade aan de rest van de woning te voorkomen...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jan 2018 19:46

Naam en adres mede-eigenaar kan je op het kadaster bekomen (mits betaling)
Alle mede-eigenaars moeten meebetalen pro-rata hun quotiteiten in het gebouw. Lees er uw basisakte op na.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2018 22:29

Naam en adres mede-eigenaar kan je op het kadaster bekomen (mits betaling)
Alle mede-eigenaars moeten meebetalen pro-rata hun quotiteiten in het gebouw. Lees er uw basisakte op na.
Naam en gegevens mede-eigenaar hebben we al.
Al de rest is een beetje Chinees voor mij :p
Kan het trouwens zijn dat wij de volledig grondbelasting betalen? Want we betalen nu iets van een 400-500euro. Wat enorm veel lijkt te zijn...

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 jan 2018 09:15

Naam en adres mede-eigenaar kan je op het kadaster bekomen (mits betaling)
Alle mede-eigenaars moeten meebetalen pro-rata hun quotiteiten in het gebouw. Lees er uw basisakte op na.
Naam en gegevens mede-eigenaar hebben we al.
Al de rest is een beetje Chinees voor mij :p
Kan het trouwens zijn dat wij de volledig grondbelasting betalen? Want we betalen nu iets van een 400-500euro. Wat enorm veel lijkt te zijn...
Indien het chinees voor u is, ga dan naar uw notaris, die zal dat chinees wel verstaan.
Heb je een basisakte gekregen van uw notaris?
Uw grondbelasting is vrij laag,,en al zeker voor een duplexappartement. Hangt natuurlijk af van uw KI en de ligging (stad). Ik betaal voor een klein appartement met 2 slaapkamers een OV van 1.042 €

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 jan 2018 13:18

400 à 500 Eur lijkt me verdacht laag.
Mogelijks zijn daar uitbreidingen geweest die niet aan kadaster werden gemeld...
of betreft het een omgebouwde duiventil of varkensstal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 16 jan 2018 21:37

Werken aan gemeenschappelijke delen kan je pas uitvoeren na akkoord met de VME. Ik veronderstel dat er een basisakte is doch geen syndicus. Roep zelf per AS naar de mede eigenaar een VME bijeen om over de dakwerken te beslissen. Komt hij niet dan naar de vrederechter om de dringende uitvoering te vorderen. Je zal de factuur moeten voorschieten en t deel van de benedenzihenaar moeten terugvorderen. Mi best advocaat inschakelen om de procedure correct te voeren.

Terug naar “Andere”